Repitching slurry, starter og oksygenering av starter

Jeg hadde en gang dyrket opp ganske mye WLP099 som skulle i et stort øl.
Når jeg skulle bruke det luktet det IKKE frisk, deilig gjær. Det var ikke så ille at det luktet avføring, men litt ubehagelig var det.

Gjæren gikk i sluket og jeg kjørte på bryggebutikken for å kjøpe noen nye rør med WLP099 slik at jeg kunne dyrke opp mer gjær.
Lukten fra de nyåpnede, friske rørene luktet AKKURAT likt til den slurryen jeg nettopp hadde kastet.

Det er altså slik at ikke alle gjær lukter helt likt, og noen lukter friskere og bedre enn andre.
Erfaringen kostet meg noen nye rør med gjær, men nå vet jeg hvordan frisk WLP099 lukter.

Nå har jeg lært meg vanen å både lukte og se nøye på de ulike gjærstammene jeg bruker.
På denne måte bygger jeg erfaring over hvordan de ulike gjærstammene er, slik at jeg bedre kan bedømme om porsjon gjær er slik den skal eller om den må dumpes.

Lukter det direkte avføring er det nok ikke noe som er lurt å ha i ølet.
Har blitt svært overrasket over hvor ulikt de forskjellige stammene lukter rett av røreren. Wit gjæra luktet jo som en witbier rett av røreren mens lager gjæra syns jeg lukter gjærbakst. Har værtfall lært nå at gjæra må over i mindre beholder, vaskes og oppbevares kaldt.
 
Har blitt svært overrasket over hvor ulikt de forskjellige stammene lukter rett av røreren. Wit gjæra luktet jo som en witbier rett av røreren mens lager gjæra syns jeg lukter gjærbakst. Har værtfall lært nå at gjæra må over i mindre beholder, vaskes og oppbevares kaldt.
"Oppbevares kaldt" er nok nøkkelen her.

Sent via Tapatalk
 
Tilbake
Topp