Resirkuleringshastighet i RIMS

Jeg har lagt RIMS-opplegget mitt på hylla en stund, og gått tilbake til et mer manuelt oppsett etter en del trøbbel med pumpeløsningen i systemet. Nå har det derimot kommet en splitter ny March 809 i hus, og jeg er bare noen hurtigkoblinger fra å sette i gang på nytt. Med den gamle pumpa, var nok problemet å få jevn nok flow til enn stødig resirkulering. Det regner jeg ikke med nå, og antar at problemet snarere blir å ikke for rask resirkulering og kompakt mesk. Er det noen som har erfaringer med en grei flow rate på et system med kontinuerlig resirkulering?
Bruker en 10 gal rund kjøleboks til MLT, og pleier å ligge på rundt 2,5 l/kg i mesketykkelse. Har Blingmann autosparge i MLT, og tenkte å bruke den som inngang til vann i slutten av sløyfa.
 
Vanskeleg å gi eit eksakt tal på det for det vil avhenge av så mange faktorar. Erfaringsmessig likar eg ikkje særleg tynnare mesk enn 3l/kg, for det gjer maltsenga tjukkare hjå meg.
Det er enklast å styre flowen med ein kuleventil etter pumpa, og finne ein passe fart. Eg resirkulerar ganske sakte (trur eg), aldri målt men kansje 1-2lpm.
 
protto skrev:
Vanskeleg å gi eit eksakt tal på det for det vil avhenge av så mange faktorar. Erfaringsmessig likar eg ikkje særleg tynnare mesk enn 3l/kg, for det gjer maltsenga tjukkare hjå meg.
Det er enklast å styre flowen med ein kuleventil etter pumpa, og finne ein passe fart. Eg resirkulerar ganske sakte (trur eg), aldri målt men kanskje 1-2lpm.
Det er nok mange faktorer som spiller inn, så det blir nok en del utprøving for å finne akkurat den løsningen som fungerer bra i mitt oppsett. Lurer også på om det kan bli for lav flow med tanke på endring av temperatur. Tenker da på at det ved temperatursteg opp fra protein eller til mash out kan være en fordel å ha rask nok resirkulering av væske, kontra å holde temperaturen stabil.
 
Du må ha litt fart i vørteren for å varme det opp innen rimelig tid ja. Uten å ha målt anslår jeg at jeg resirkulerer med 10L/min, men du må nok forske litt på det selv. Kverningsgrad og grist betyr også litt.
 
Jeg har lest at ved temperaturendringer bør man opp i minst 4L pr minutt, særlig når man skal opp til mashout, da det er noen temperaturområder i mellomsjiktet, der mesken ikke bør ligge for lenge.

Men, hvor fort som egentlig er ideelt kommer jo an på kjøleboksens utforming. Jeg vil anta at jeg for eksempel kan kjøre en mye høyere flow rate i min "barnekiste" enn du kan i din "tønne", da jeg har større flate med avrenning i bunnen. Jeg vil også tro at en mesk på 100 liter trenger dobbelt så rask gjennomstrømning gjennom pumpa som en mesk på 50L for å få samme tempo på temperaturjusteringene
 
AMelbye skrev:
Jeg vil anta at jeg for eksempel kan kjøre en mye høyere flow rate i min "barnekiste" enn du kan i din "tønne", da jeg har større flate med avrenning i bunnen.
Det hadde jeg ikke tenkt på, men blir ikke overrasket om antakelsen stemmer. Når de siste rørkoblingene mine deiser ned i postkassen, er planen å først teste ut hvor mye flow det er greit å ha med tanke på temperaturjustering med vann først, og så se hvordan systemet virker 'live' med mesk med samme innstillinger.
 
Til saken kan jeg legge til at jeg på denne siden akkurat fant følgende:
the upper limit of speed is determined by the rate of wort flowing freely from the grain bed.
Virker egentlig fornuftig at flow rate på, eller under avtapningshastighet ikke påvirker tettheten i mesken like mye som større hastighet.
En ting å prøve da, er å få et mål på hvor fort avtapningen går, og så prøve å sette samme flow på pumpa.
 
Så hvis man har en "Grant" kan man altså åpne utløpskrana fra meskekaret helt, og bare la det stå til, gitt at man har rask nok pumpe? Interessangt!

EDIT: Jeg leser videre at man ikke kan bruke overrislingsmanifold / sparge arm til dette, da vørteren kan bli oksidert. Det var en strek i regninga for meg! Jeg trodde ikke oksydering var noe tema så tidlig i prosessen? Jaja, da får jeg drille et hull til i lokket...
 
Jeg satser på at det går greit gjennom autosparge, som har en slange som ligger og dupper i vannskorpa. Har foreløpig ikke lyst til å lage enda et hull i tønna.
 
AMelbye skrev:
Så hvis man har en "Grant" kan man altså åpne utløpskrana fra meskekaret helt, og bare la det stå til, gitt at man har rask nok pumpe? Interessangt!

EDIT: Jeg leser videre at man ikke kan bruke overrislingsmanifold / sparge arm til dette, da vørteren kan bli oksidert. Det var en strek i regninga for meg! Jeg trodde ikke oksydering var noe tema så tidlig i prosessen? Jaja, da får jeg drille et hull til i lokket...

Utan at eg kan garantere det, er vel HSA litt overdrevent. Tenk på ein speidel der vørteren renn over kanten på maltrøyret for så og plaske ned i gryta igjen. Hadde HSA vore eit stort problem hadde ingen med speidel kunne lage godt øl.

Når det er sagt, så er det kansje ikkje så forferdeleg viktig at all veska blir heilt jevnt fordelt så lenge det står litt veske over malten. Det vil blande seg ganske bra uansett.
 
Tilbake
Topp