Restart av vørt

Jeg har i nesten ett år lagret juleøl for en kompis, temp 0 - 2  °C. Den ble ikke tappet på flasker fordi FG stoppet på 1035. Ikke så rart heller da han begynte med OG på 1075 og kun en liter med starter. Skulle fjerne dunken, men sjekket først og vørten hadde ikke noen usmak. Kunne tenke meg prøve starte den på ny. Er usikker på hvordan, men vil istedet for å spør om fremgangsmåte, foreslå en måte. Da kan jeg se hvor mye jeg har lært og håpe noen kan korrigere meg:

• Lager ny starter på ca 5 liter til 45 liter vørt. (Vet ikke hvilken gjær som er benyttet tidligere og velger en passende selv)
  • Stikker om vørten.
  • Tilsetter vørten mer luft (er usikker på om dette er riktig).
  • Etter å ha satt gjærstarter kaldt, dekantere denne og tilsette vørten. (Kan det være en fordel å tilsette denne bare en del av vørten f.eks 5-10 liter og øke på?)

bjorf

Det er veldig vanskelig å få gjæring til å starte på nytt i et øl som er ferdiggjæret. Det du for all del ikke må gjøre, er å tilsette oksygen/luft, for da bil ølet ganske raskt oksideres. Det er jo nettopp derfor det er vanskelig å få i gang gjæring på nytt :)

Jeg har aldri hatt noe hell med å tilsette gjær for å starte opp en ny gjæringsprosess, så jeg kan nok ikke hjelpe til. Men jeg ville mye heller drukket et søtt øl på FG35 enn et oksidert øl ;)

OK. Men kan det være verdt forsøket med en stor starter og tilsett vørt, f.eks 5-10 liter om gangen, for å se om jeg får gang på sakene igjen. Virker ikke første forsøk, har jeg vel 35 liter brygg igjen.

bjorf

Det du evt kan gjøre er å brygge et mindre brygg på lav mesketemperatur slik at den blir godt utgjærbar. Da kan du blande begge ølene etter gjæring er ferdig. Dette har jeg med hell gjort før (det var faktisk også juleøl).

Hva med å prøve brettanomyces eller en av disse bakterie- og villgjærsblandingene fra Wyeast eller White Labs? Norsk Oud Bruin!

Det kan man jo forsøke, men det blir vel ikke riktig samme øltype da ;).

Nei, jeg satser på blanding med et skikkelig utgjæret brygg.

Eduard skrev:
Nei, jeg satser på blanding med et skikkelig utgjæret brygg.

Støttes. Har den stått på 1035 et års tid, så trives den antageligvis der :)

Men det hadde vært artig å hørt hva resultatet ble om du fikk liv i den igjen!

Ja, jeg skal gi tilbakemelding. Må bare lage meg en skikkelig starter først. Har ikke annet en Brewferms lager gjær. Synes jeg leste en plass at den ikke var blandt de beste. Trenger god gjære på dette forsøket regner jeg med.

bjorf

Tilbake
Topp