Resultatlistene fra NM ligger nå ute på Norbryggs sider

Hansenbrygg skrev:
Det er ikke alt man skal forstå  :biersmile: 2 av mine pils-typer gikk videre til finalen, den ene fikk 2. Plass i flighten (med ganske stor margin, men endte på 3 plass i finalen, og den som såvidt klarte å kvalifisere seg til finalen klarte 2. Plass i NM i lagerkonkurransen. I PF-konkurransen hadde jeg en IPA i publikumsfavoritten, innerst i lokalet med minst tilskuere og publikum.enkelte sa det var den beste ipaen de hadde smakt, den nådde rundt 40.plass  ;D

Det mest takknemlige i NM er etter mitt skjønn tilbakemeldingene i form av dommerskjemaene. Det har nok vært en del ferske dommere rundtom, men dog så har de valgt etter beste evne. Jeg håper at norbrygg kjører flere dommerkurs slik at vi kan ha en god tilgang på erfarne dommere som mikses med aspiranter etter hvert.

Ølbedømming er ikke eksakt vitenskap, det er utrolig mange faktorer som spiller inn på hva som blir resultatet av en konkurransen. Sånn er det bare, sånn må det være, og sånn vil det nok alltid bli. Hvis man ikke forstår og aksepterer det så bør man heller la være å levere inn øl til konkurranse.
Når det er sagt, så er det ikke tvil om at det eneste som hjelper for å få bedre dommere er erfaring og kunnskapsløft. Enkelte smalere øltyper burde vi kanskje ikke hatt med i NM i det hele tatt, da det er vanskelig å finne dommere som har erfaring med øltypen, og vanskelig å finne kommersielle eksempler. Kölsch for eksempel, hvor mange av dommerne tror du har vært i Köln og tatt seg en runde på bryggeripubene? Neppe mange. Og grunnen til at jeg nevner Kölsch er selvfølgelig den at ølet gjør seg best når det er ferskt, og er sjeldent like vellykket fra flaske, eller fra andre steder. (Selvfølgelig litt å-være-der-faktor involvert også.)
Heldigvis går NM på å brygge øl innenfor en viss range av smaksnivåer, aromanivåer og fargenyanser, ikke til eksakte spesifikasjoner, slik at vi slipper å sitte kun med måleinstrumenter, det tror jeg hadde blitt veldig kjedelig.
 
En annen ting dere må huske på, dere som er misfornøyd med scoren. Veldig ofte blir et øl man brygger veldig godt, det er lett å drikke og smaker og dufter veldig behagelig. Det betyr ikke automatisk at det er helt treff innenfor stilen. Jeg har nettopp drukket opp de siste flaskene som var til overs fra fjorårets forbedømming. Mange av disse treffer ikke så veldig bra på stil, ihvertfall helt i ytterkant, men er behagelige øl man lett kan drikke flere av. Gi en slik flaske til en venn, og du vil garantert få høre "dette var jo kjempegodt". Som sagt, det betyr ikke nødvendigvis at det er typeriktig.
 
Yngwie skrev:
Kölsch for eksempel, hvor mange av dommerne tror du har vært i Köln og tatt seg en runde på bryggeripubene?

Jeg har ;-)

Ellers er jeg helt enig i poengene til Yngwie. Først og fremst er det typeriktighet som er kriteriet i NM. Mange gode øl har blitt dømt ned på akkurat dette punktet. At det er sprik i poenggivningen på samme øl når det går videre fra første runde til finalerundene er også naturlig, da det blir bedømt opp mot andre øl som også har gjort det bra. Hver flight lever sitt eget liv i så måte, selv om jeg er enig med Ole Christian i at "litt over 40" og "litt over 20" er for stort sprik på bedømming av samme øl. I dette tilfellet kan du sikkert få mye informasjon fra dommerskjemaene når de kommer.

Dommerkomitéen jobber for å skaffe flere dommere men det tar tid å bli en erfaren øldommer. Mitt inntrykk er uansett at vi har mange dyktige dommere som har gjort en meget god jobb med årets bedømming.
 
I Oslo var det i hvert fall en finale der det var et eller to øl som fikk veldig dårlig poengsum. Jeg var der og dømte en annen finale, så jeg husker ikke akkurat hva som skjedde, men dommerskjema fra innledende runde og ekstra flasker ble i hvert fall hentet fram for å finne ei forklaring, uten at man fant noen annen forklaring enn at det måtte være flaskevariasjoner eller en infeksjon siom hadde slått til på de tida fra innledende runde.
 
Jeg anbefaler siste (?) kapittelen i Gordon Strong sin bok "Brewing Better Beer" som handler om "competition brewing".
Der står det en del tips om  hva å tenke på, men også en del tanker om hvordan bedømming av øl inneholder en nødvendig mengde subjektivitet og kan bli påvirket av en mengde faktorer.
 
Ole Christian skrev:
Interessant å få litt over 40 (Meget bra (35-43) Typeriktig. Visse tiltak for forbedringer kan gjøres.) i poengsum i den innledende runden til å få litt over 20 (Drikkbart (20-27) Ikke typeriktig. Mange tiltak kreves.) i poengsum i finalerundene.  :yes:

Leste dommerskjema nå. Tydligvis skjedd en infeksjon i de to flaskene som ble bedømt under finalen. Syntes de som har bedømt mitt øl har gjort en god jobb og gitt meg tilbakemeldinger med tips om noen justeringer for å få et bedre øl.
 
Ole Christian skrev:
Ole Christian skrev:
Interessant å få litt over 40 (Meget bra (35-43) Typeriktig. Visse tiltak for forbedringer kan gjøres.) i poengsum i den innledende runden til å få litt over 20 (Drikkbart (20-27) Ikke typeriktig. Mange tiltak kreves.) i poengsum i finalerundene.  :yes:

Leste dommerskjema nå. Tydligvis skjedd en infeksjon i de to flaskene som ble bedømt under finalen. Syntes de som har bedømt mitt øl har gjort en god jobb og gitt meg tilbakemeldinger med tips om noen justeringer for å få et bedre øl.

Det samme skjedde med mine i sammen klasse. Det som var litt artig er at det er samme dommer som har gitt både topp og bunnkarakter. ;)
Opplever jo at dette skjer hjemme av og til også, så det er helt greit. Men underlig at 2 av fire i finale var infiserte. (Klager ikke på dommer)

Bortsett fra det så er måten dette presenteres på oversiktlig og fin! Tommel opp for jobben som er gjort etter NM! :ilike:
 
Strålende oppsett, tusen takk til dommerne som har gjort en kjempejobb. Setter stor pris på tilbakemelding.
Særlig at min Märzen Oktoberøl var i feil klasse, den er bedre som en svartøl..

Og neste gang, mer fokus på flaskevask ja...ingen av flaskene som vi har åpnet av Steam Cream har vært annet en krystallklare, så at en var sur og tåkete...jepp trekk i poeng er bare fortjent.
 
Takk for en kjempejobb som er gjort både før og i etterkant av nm!
Glitrende resultatservice, veldig oversiktlig!
Hatten av! :skitbra:
 
Tilbake
Topp