Hansenbrygg skrev:Det er ikke alt man skal forstå :biersmile: 2 av mine pils-typer gikk videre til finalen, den ene fikk 2. Plass i flighten (med ganske stor margin, men endte på 3 plass i finalen, og den som såvidt klarte å kvalifisere seg til finalen klarte 2. Plass i NM i lagerkonkurransen. I PF-konkurransen hadde jeg en IPA i publikumsfavoritten, innerst i lokalet med minst tilskuere og publikum.enkelte sa det var den beste ipaen de hadde smakt, den nådde rundt 40.plass ;D
Det mest takknemlige i NM er etter mitt skjønn tilbakemeldingene i form av dommerskjemaene. Det har nok vært en del ferske dommere rundtom, men dog så har de valgt etter beste evne. Jeg håper at norbrygg kjører flere dommerkurs slik at vi kan ha en god tilgang på erfarne dommere som mikses med aspiranter etter hvert.
Ølbedømming er ikke eksakt vitenskap, det er utrolig mange faktorer som spiller inn på hva som blir resultatet av en konkurransen. Sånn er det bare, sånn må det være, og sånn vil det nok alltid bli. Hvis man ikke forstår og aksepterer det så bør man heller la være å levere inn øl til konkurranse.
Når det er sagt, så er det ikke tvil om at det eneste som hjelper for å få bedre dommere er erfaring og kunnskapsløft. Enkelte smalere øltyper burde vi kanskje ikke hatt med i NM i det hele tatt, da det er vanskelig å finne dommere som har erfaring med øltypen, og vanskelig å finne kommersielle eksempler. Kölsch for eksempel, hvor mange av dommerne tror du har vært i Köln og tatt seg en runde på bryggeripubene? Neppe mange. Og grunnen til at jeg nevner Kölsch er selvfølgelig den at ølet gjør seg best når det er ferskt, og er sjeldent like vellykket fra flaske, eller fra andre steder. (Selvfølgelig litt å-være-der-faktor involvert også.)
Heldigvis går NM på å brygge øl innenfor en viss range av smaksnivåer, aromanivåer og fargenyanser, ikke til eksakte spesifikasjoner, slik at vi slipper å sitte kun med måleinstrumenter, det tror jeg hadde blitt veldig kjedelig.