Riktig formel for IBU?

Hei...

Jeg lurer på hvilken av 2 formler for utregning av IBU som er riktige?

Formel 1: Er hentet fra "Moderne hjemmebrygging" og er som følger:   

IBU= (%utnyttelse * %alfasyre*m) / (V * 10)

Formel 2: Er hentet fra Petits øl-logg og er som følger:

IBU= (3 * koketid * %alfasyre*m) / (V * 90)

Ved koketid 60 min. får jeg forskjellig IBU.

Hilsen Asbjørn :lessmile:

Formel nr 1 er riktig! Formel nr 2 baserer seg på en tilnærming der utnyttelsen av humlen er lineær med koketiden, dette er ikke korrekt ifølge alt jeg har lest om emnet. Forsøk viser at humleutnyttelsen ikke er lineær, derimot flater bidraget ut med koketiden. F.eks. at ølet blir ikke dobbelt så bittert hvis det kokes i 2 timer istedenfor 1 time.

Men utnyttelsesgraden er ikke så lett å vite, så formel 2 kan sikkert gi en god tilnærming i visse områder der den rette streken og den buede grafen ligger i nærheten av hverandre. Ifølge mine opplysninger ligger utnyttelsen på rundt 25-30% ved koking i én time. Formel 2 gir altså 20%, hva som er korrekt avhenger jo mye av ditt oppsett etc, men er altså noe lavere enn det jeg har hørt.

mvh Lars

Ray Daniels har et helt kapittel om humleutnyttelse :)  Formelen i hans bok og formelen i Moderne Hjemmebrygging er identiske, så den har jeg stor tiltro til. Når det gjelder utnyttelse:

Utnyttelse ved 5 minutter kok: 8 %
Utnyttelse ved 10 minutter kok: 12 %
Utnyttelse ved 15 minutter kok: 15 %
Utnyttelse ved 60 minutter kok: 30 %

(Alt dette gjelder pellets)

Disse tallene har jeg ekstrapolert så godt det lar seg gjøre fra tabellen i boka hans, og de funker veldig godt for meg.

Ray stiller også med to korreksjonsformler. En for gravitet og en for humlemengde. Gravitetsformelen slår bare inn om startgraviteten er over 50, så den er sjelden spesielt relevant for meg, men den andre er viktig:

Grunnideen er: Jo mer humle man har i et brygg, desto mindre får man ut av det. Altså putter du inn følgende tall i nevneren på formelen: 1+(Target IBU/260). Altså, sikter du på IBU 50, så blir det 1,19, altså ganger du nevneren i formelen med 1,19, altså må du ha oppi 1,19 ganger mer humle enn du egentlig skulle tro.

Joakim

Er det noen som har tilsvarende verdier for utnyttelse av andre typer humle enn pellets?

Har sett at det står noen forenklinger her og der men forenklinger blir gjerne litt "for enkelt" etterhvert ;)

Jeg hørte en podcast der de sammenlignet flere forskjellige IBU-formler og så analyserte ølen i et laboratorium. De forskjellige formlene gav veldig sprikende resultater, og de hadde også ofte stort avvik fra den korrekte verdien.

Jeg tror det er viktig å finne en formel som funker for deg og så holde deg til denne. Da vet du hva f.eks. 25 IBU er for deg, beregnet med "din" formel i ditt bryggeri. Om en analyse viser at det du tror var 25 IBU egentlig er 30 er ikke farlig, det viktigste er at du har et verktøy til å justere bitterheten ut ifra dine tidligere brygg.

Podacasten finnes her: Tror det er episoden fra 5. Juli 2007.

Alle formler for utregning er forenklinger. Jeg bruker Greg noonans tall fra "New Brewing Lager Beer". Det er ikke egentlig noe poeng i at man prøver å finne den mest mulig nøyaktige formelen. Så lenge alle beregninger bare tar hensyn til humlens alfasyre som bittergivende stoff, overser vi uansett flere stoffer som faktisk også er med å gi bitterhet. Den faktiske utnyttelsen man får i ens eget system er dessuten også ukjent, og man vil ikke kunne finne den ut uten å måle i et laboratorium. Så lange man får konsistente resultater rent smaksmessig i sitt eget bryggeri, er det uproblematisk at det ikke stemmer overens med laboratorieresultater. Det tolvte bud var før Moses mistet akkurat denne steintavlen, "Know thy brew system" (det ellevte var selvsagt "Thou shalt keep thy brewery sanitary").

Apropos dette med at det finnes andre stoffer som gir bitterhet: Noen som har noen anelse om hvordan man beregner "IBU" fra Malurt?

Takk for innspill! Har forsåvidt ingen problemer med å holde meg til en formel og bygge opp egen erfaring rundt denne. Ønsker meg bare så god overenstemmelse mht. opplevd bitterhet ved bruk av pellets vs hel humle som mulig siden det ofte er utsolgt for det man brukte sist...

Da gjør jeg det enkelt, trekker fra 20% på verdien for utnyttelse for hel humle vs. pellets, dvs
Utnyttelse ved 5 minutter kok: 6,5 %
Utnyttelse ved 10 minutter kok: 10 %
Utnyttelse ved 15 minutter kok: 12,5 %
Utnyttelse ved 60 minutter kok: 25 %

Dalaker skrev:
Apropos dette med at det finnes andre stoffer som gir bitterhet: Noen som har noen anelse om hvordan man beregner "IBU" fra Malurt?

Ingen anelse, men her finner du en podcast om bitterhet: http://media.libsyn.com/media/basicbrewing/bbr04-03-08aussie.
Mye interessant i denne podcasten. Det fikk meg egentlig til å slutte å ta det så tungt om tallene man oppgir for ibu ikke stemmer.

Skallum skrev:
Takk for innspill! Har forsåvidt ingen problemer med å holde meg til en formel og bygge opp egen erfaring rundt denne. Ønsker meg bare så god overenstemmelse mht. opplevd bitterhet ved bruk av pellets vs hel humle som mulig siden det ofte er utsolgt for det man brukte sist...

Da gjør jeg det enkelt, trekker fra 20% på verdien for utnyttelse for hel humle vs. pellets, dvs
Utnyttelse ved 5 minutter kok: 6,5 %
Utnyttelse ved 10 minutter kok: 10 %
Utnyttelse ved 15 minutter kok: 12,5 %
Utnyttelse ved 60 minutter kok: 25 %

Det er vanlig å ta med OG i vørteren i beregningen av utbytte (om man brygger all-grain spesielt). Generelt sett synker utbyttet når OG øker. Dette skyldes i stor grad at bitterstoffer binder seg til break-materiale og felles ut under kokingen. For ekstraktbryggere vil dette ha noe mindre å si, siden en del av trubet allerede har blitt fjernet under fremstillingen av ekstrakten.

Dalaker skrev:

Jeg vet ikke, men malurt er vanvittig besk og bitter, så du trenger utrolig lite.
Har lagd essens for krydderdram på den, og den kan nesten ikke blandes tynn nok, men tror den kan være god til tøff mat som spekesild eller kraftig viltmat.
Man kan visstnok kjenne malurten i forholdet 1:60000...

Har du forsøkt den i øl, isåfall hvordan gikk du frem, og hva ble resultatet?
Nøgne Ø har brukt strandmalurt i Sahti, men visste det ikke de gangene jeg har smakt den. Vil tro det er ørsmå mengder, og strandmalurt vokser visttnok bare på Hvaler.

Tilbake
Topp