Rimelig måte for boksing av øl?

Når du kjøper en boks i butikken betaler du pant for at du skal levere boksen til gjenvinning. Altså, du får tilbake penger du har lagt ut hvis du tar bryderiet med å levere boksen tilbake.

Legger du strekkode på en boks du ikke har betalt pant for er det svindel, så det må du ikke oppfordre til.

Metall skal leveres på gjenvinningsstasjon, også aluminium.

Du har nok et poeng der, har ikke satt meg inn i alt angående embelasje, bruker jo bare det som etter bruk brukes om igjen eller går i søpla.
Boksmaskin blir det ikke, det har ingen WAF her i huset :)

En brukt Cannular boksmaskin kan dukke opp til en rimelig pris. Jeg har hatt min siden 2019 og har god erfaring med den. Litt finjustering på valsene bør en kunne gjøre selv så har en en solid boksmaskin til en billigere peng.

Deler av dette svaret er hentet fra KI, men…

Infinitum, som er gitt ansvaret for en fungerende panteordning av aluminium i Norge, har to inntektskilder. Ved å ‘pante’ bokser som ikke er del av ordningen, reduseres finansieringen av hele ordningen. Ikke mye, men litt…

(KI) Økonomien bak ordningen funker slik:
  • Produsentene betaler et gebyr til pantesystemet (Infinitum).
  • Butikkene tar imot tomgods og betaler panten tilbake til deg.
  • Når Infinitum henter returboksene (eller via oppgjør), får butikken refundert pantebeløpet per boks.
  • I tillegg får butikken ofte et håndteringsvederlag for jobben med å ta imot og lagre tomgods.
  • Pant som ikke blir hentet ut + inntekter fra resirkulert aluminium finansierer driften.
Resultatet:
Høy returgrad, effektiv resirkulering og lite behov for offentlig støtte (KI slutt)

Det hadde vært nyttig å kunne levere bokser som er utenfor ordningen i panteautomater, men da uten å få utbetalt en pant, eller at den ble redusert. Et gratis klistermerke, eller en universell strekkode som gjorde at maskinen ikke spyttet ut boksen som da ofte havner i søppeldunken ved siden av panteautomaten.
Selv er jeg såpass lat at dersom en enkel boks kommer i retur, tar jeg den ikke med på resten av handleturen, og leter opp en glass/metal retur for denne ene boksen.

Selv er jeg såpass lat at dersom en enkel boks kommer i retur, tar jeg den ikke med på resten av handleturen, og leter opp en glass/metal retur for denne ene boksen.
Kan ikke huske å ha sett glass/metall retur ved siden av en panteautomat i alle mine levedager. På øya her er er det satt opp "igloer" som man skal besøke for å kaste flasker og hermetikkbokser.

Det er noen her i hovedstad, men ikke over alt
Man må gjøre litt research hjemme så man ikke står der med den dumme boksen i lomma

Deler av dette svaret er hentet fra KI, men…

Infinitum, som er gitt ansvaret for en fungerende panteordning av aluminium i Norge, har to inntektskilder. Ved å ‘pante’ bokser som ikke er del av ordningen, reduseres finansieringen av hele ordningen. Ikke mye, men litt…

(KI) Økonomien bak ordningen funker slik:
  • Produsentene betaler et gebyr til pantesystemet (Infinitum).
  • Butikkene tar imot tomgods og betaler panten tilbake til deg.
  • Når Infinitum henter returboksene (eller via oppgjør), får butikken refundert pantebeløpet per boks.
  • I tillegg får butikken ofte et håndteringsvederlag for jobben med å ta imot og lagre tomgods.
  • Pant som ikke blir hentet ut + inntekter fra resirkulert aluminium finansierer driften.
Resultatet:
Høy returgrad, effektiv resirkulering og lite behov for offentlig støtte (KI slutt)

Det hadde vært nyttig å kunne levere bokser som er utenfor ordningen i panteautomater, men da uten å få utbetalt en pant, eller at den ble redusert. Et gratis klistermerke, eller en universell strekkode som gjorde at maskinen ikke spyttet ut boksen som da ofte havner i søppeldunken ved siden av panteautomaten.
Kanskje Norbrygg kan spørre Infinitum om å lage en kode/strekkode for gratis retur for hjemmebryggere? Muligens én kode pr boksstørrelse.

Tilbake
Topp