Rimelig måte for boksing av øl?

Når du kjøper en boks i butikken betaler du pant for at du skal levere boksen til gjenvinning. Altså, du får tilbake penger du har lagt ut hvis du tar bryderiet med å levere boksen tilbake.

Legger du strekkode på en boks du ikke har betalt pant for er det svindel, så det må du ikke oppfordre til.

Metall skal leveres på gjenvinningsstasjon, også aluminium.

Du har nok et poeng der, har ikke satt meg inn i alt angående embelasje, bruker jo bare det som etter bruk brukes om igjen eller går i søpla.
Boksmaskin blir det ikke, det har ingen WAF her i huset :)

En brukt Cannular boksmaskin kan dukke opp til en rimelig pris. Jeg har hatt min siden 2019 og har god erfaring med den. Litt finjustering på valsene bør en kunne gjøre selv så har en en solid boksmaskin til en billigere peng.

Deler av dette svaret er hentet fra KI, men…

Infinitum, som er gitt ansvaret for en fungerende panteordning av aluminium i Norge, har to inntektskilder. Ved å ‘pante’ bokser som ikke er del av ordningen, reduseres finansieringen av hele ordningen. Ikke mye, men litt…

(KI) Økonomien bak ordningen funker slik:
  • Produsentene betaler et gebyr til pantesystemet (Infinitum).
  • Butikkene tar imot tomgods og betaler panten tilbake til deg.
  • Når Infinitum henter returboksene (eller via oppgjør), får butikken refundert pantebeløpet per boks.
  • I tillegg får butikken ofte et håndteringsvederlag for jobben med å ta imot og lagre tomgods.
  • Pant som ikke blir hentet ut + inntekter fra resirkulert aluminium finansierer driften.
Resultatet:
Høy returgrad, effektiv resirkulering og lite behov for offentlig støtte (KI slutt)

Det hadde vært nyttig å kunne levere bokser som er utenfor ordningen i panteautomater, men da uten å få utbetalt en pant, eller at den ble redusert. Et gratis klistermerke, eller en universell strekkode som gjorde at maskinen ikke spyttet ut boksen som da ofte havner i søppeldunken ved siden av panteautomaten.
Selv er jeg såpass lat at dersom en enkel boks kommer i retur, tar jeg den ikke med på resten av handleturen, og leter opp en glass/metal retur for denne ene boksen.

Selv er jeg såpass lat at dersom en enkel boks kommer i retur, tar jeg den ikke med på resten av handleturen, og leter opp en glass/metal retur for denne ene boksen.
Kan ikke huske å ha sett glass/metall retur ved siden av en panteautomat i alle mine levedager. På øya her er er det satt opp "igloer" som man skal besøke for å kaste flasker og hermetikkbokser.

Deler av dette svaret er hentet fra KI, men…

Infinitum, som er gitt ansvaret for en fungerende panteordning av aluminium i Norge, har to inntektskilder. Ved å ‘pante’ bokser som ikke er del av ordningen, reduseres finansieringen av hele ordningen. Ikke mye, men litt…

(KI) Økonomien bak ordningen funker slik:
  • Produsentene betaler et gebyr til pantesystemet (Infinitum).
  • Butikkene tar imot tomgods og betaler panten tilbake til deg.
  • Når Infinitum henter returboksene (eller via oppgjør), får butikken refundert pantebeløpet per boks.
  • I tillegg får butikken ofte et håndteringsvederlag for jobben med å ta imot og lagre tomgods.
  • Pant som ikke blir hentet ut + inntekter fra resirkulert aluminium finansierer driften.
Resultatet:
Høy returgrad, effektiv resirkulering og lite behov for offentlig støtte (KI slutt)

Det hadde vært nyttig å kunne levere bokser som er utenfor ordningen i panteautomater, men da uten å få utbetalt en pant, eller at den ble redusert. Et gratis klistermerke, eller en universell strekkode som gjorde at maskinen ikke spyttet ut boksen som da ofte havner i søppeldunken ved siden av panteautomaten.
Kanskje Norbrygg kan spørre Infinitum om å lage en kode/strekkode for gratis retur for hjemmebryggere? Muligens én kode pr boksstørrelse.

Kanskje Norbrygg kan spørre Infinitum om å lage en kode/strekkode for gratis retur for hjemmebryggere? Muligens én kode pr boksstørrelse.

Jeg mener at svenske bokser ble godtatt før, uten at man fikk pant, så det skal være mulig. Hvis man kan garantere at det er samme kvalitet på boksene for hjemmebryggere.

Jeg har sendt en mail til Infinitum, men regner med at svaret blir det samme som for bokser fra utlandet.
Her fra deres hjemmeside

SPØRSMÅL:
Kan jeg pante aluminiumsbokser fra andre land?
SVAR:
Vi har registrert ca 10.000 utenlandske strekkoder. De fleste er svenske, da det er i Sverige nordmenn handler.
De fleste utenlandske bokser som er laget av aluminium kan resirkuleres i vårt system, men du kan ikke få utbetalt pant for dem fordi pengene er betalt inn i et annet land. Men det er flott at du leverer dem inn, så blir de resirkulert!
SPØRSMÅL:
Hvorfor tar dere ikke imot plastflasker fra andre land?
SVAR:
Vi har et godkjenningssystem som setter krav til; lim, etikett, kork og plasten i flasken. Før lansering må produsent/importør sende dokumentasjon på dette, og vi tester alt før lansering i markedet. Vi har det strengeste kravet for å kunne resirkulering til ny drikkevare emballasje.
Flasker kjøpt i et annet land, har vi ingen dokumentasjon på, og vet da ikke hva de inneholder.
Dette er for å sikre at alt kan resirkuleres til nye flasker

Det er ganske rimelig å låne boksemaskin av en som har. :) Jeg har Oktober SL1.
Alternativt kan du tappe på fat og besøke en brygger med boksemaskin. Så betaler du bare for de boksene du trenger.

Har også Oktober SL1 men er ikke veldig hissig på å sende den ut på tur. Men besøk av andre nerder er jo alltid stas. Bor på Rolvsøy midt mellom Fredrikstad og Særp.

Komplisert svar på et enkelt spørsmål, men det er pr. dags dato ingen billig, enkel løsning for fylling av øl på boks.
Den aller, aller rimeligste løsningen med nytt utstyr vil muligens være en Oktober design BenchMK som du kjører med en drill du allerede har, samt en håndholdt beergun for fylling. BenchMK'en fra Oktober er superpålitelig og jeg har ikke justert maskina en gang siden jeg tok den ut av eska for snart 4 år siden.

Når det er sagt, hadde jeg sett mørkt på å fylle hundrevis av bokser med en beergun, spesielt om jeg skulle gjort det alene.
Jeg investerte i Duofiller og BenchMK for snart 4 år siden. Har fylt snart 3000 bokser totalt, så vi begynner vel å nærme oss 3,50 pr boks + kostnad av selve boksen og lokket.
Har aldri tenkt tanken at jeg skal spare på å bedrive hobby. Hobbyer er stort sett ren utgift. Vurderer å kjøpe en Epson C4000e etikettskriver for å få litt penere fargeetiketter på boksene også snart... (Fargeetikettskriver til 20k...)

Det skal sies, jeg har kommet over en DIY løsning jeg ikke ANER om fungerer. Men om du er villig til å ofre litt penger på et prosjekt som muligens ender opp med å fungere bare sånn helt OK, kan du ta en titt her:
Finnes plenty av folk som sikkert er mer enn villig til å hjelpe deg med å 3d-printe deler om du ikke har mulighet selv (meg selv inkludert)

Hopseal er en delvis 3d-printet boksforsegler. Du må kjøpe en del metalldeler og skruer utenom, og du trenger litt spesialverktøy (bladsøker og skyvelær) og du må bygge og kalibrere maskina selv, men det er prisen man betaler for å få rimeligst mulig løsning...
Du trenger også selvsagt noe å fylle boksene med. Eksempelvis en beer gun eller liknende.

Alternativt kan du låne utstyr, men er du som meg ender du opp med å aldri gjøre det fordi det er så mye styr med å arrangere henting, returnering mens han du låner av er hjemme osv....

Tilbake
Topp