Rimelig oppsett for 100L bryggeri? Tegninger, skisser?

Jeg planlegger å bygge et 100L bryggeri basert på modifisering av gamle varmtvannstanker, kjølebagger etc. Finnes det en side som viser et komplett slikt anlegg? Har tilgang på en rørlegger som kan skaffe utstyret, sveise og tilpasse alt, men trenger skisser og beskrivelse av framgangsmåte for å få jobben gjort.

På forhånd takk!

Her er det svæært mange veier til Roma! :)

Det mest utbredte systemet på denne størrelsen er vel Brutus 10. Hvis du googler eller gjør et søk på homebrewtalk.com finner du sikkert mange løsninger og kanskje en del tegninger.

EDIT: Hvis du bruker varme-elementer istedenfor gass på Brutus 10 tror jeg dette kanskje vil forenkle arbeidet noe. Varme-elementer får du kjøpt billig på e-bay.

Om du les "moderne hjemmebrygging" har du eit enkelt oppsett der med varmtvasstank, mesketank og kokekar. Men om du fyrst skal lage noko slikt ville eg vurdert å få tak i ei skisse over eit 3-tanksystem med pumper mellom og automatisk temperaturstyring av prosessen, slik som Brutus, som det blir referert til.

Jeg har et 100-liters bryggeri som kan beskues om du skulle slumpe innom Stavanger. Når det gjelder størrelser bør både mesketank og skylletank være på 100l. Koketank bør være 50% større, altså 150l.

Tilbake
Topp