RIMS - Hva tror dere det koster?

Har sett litt rundt på youtube og sett en god del forskjellige oppsett.
Hovedsaklig har jeg sett mest på 3-tier og RIMS.
Etter hva jeg har forstått, så får man utnyttet malten en del bedre i et RIMS-anlegg.

Hovedsaklig har jeg sett på denne videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=knWHamYxN5s

Jeg har skjønt at det er litt jeg må ha for å kunne sette opp et slikt system som:
Varme-element
PID/STC-1000
Pumpe som tåler en del
Osv, osv...

Hva tror dere prisen blir på hvis jeg bestemmer meg for å gå for et slikt oppsett?
Har litt lyst til å vite sånn ca. pris før jeg bestemmer meg for hvilket oppsett jeg skal gå for.

Mvh. Stephan.
 
Hvorvidt man bruker RIMS eller andre opplegg har egentlig lite å bety for utbyttet. Effektiv siling og rett malingsgrad av maltet er viktigere.
 
Åja, ok.
Men uannsett så ser et slikt RIMS system ut til å være et av de mest effektive når det gjelder hastighet fra begynnelse til slutt, eller tar jeg helt feil?
 
Mesketida er uansett den samme. Effektiviteten trur eg er ganske lik. RIMS kan vere kjekt å ha men absolutt ikkje nødvendig. Hjå med har eg litt låg takhøgd i kjellaren der eg bryggar så eg kan ikkje utnytte tyngdekrafta, og derfor ville eg ha pumpe for å gjere bryggingen litt meir rasjonell. Sidan eg skulle ha pumpe likevel ville eg prøve RIMS, og har sidan brygga med det. Blir veldig klar og fin vørter av det, om det har noko særleg å sei for sluttresultatet er eg ikkje så sikker på.
Har ein eit dårleg isolert meskekar kan det vere ein måte å opprettholde mesketemperatur på. Og så gir det mogelegheit til å gi eit utmeskings steg til slutt som teoretisk kan auke utvinningsgraden litt, om ein ikkje ordnar utmeskingen på andre måtar.
 
Resirkulering av mesken har noen fordeler (men man kan oppnå det samme på andre måter også...):

-Klar vørter. Resirkulering underveis i meskingen gjør at man (i alle fall potensielt) har helt klar vørter når man begynner avtappingen fra mesken.
-Jevn temperatur. Med resirkulering kan man stegmeske uten at man trenger å røre i selve mesken og man vil oppnå en relativt jevn temperatur i mesken på en enkel måte.

Man kan oppnå begge disse tingene uten resirkulering også, men med et RIMS-system blir det mindre arbeidskrevende.
 
Selve brygginga med RIMS er jo hovedsaklig bare å trykke på noen knapper og åpne noen ventiler under veis.

Men som jeg egentlig lurte på: Hva tror dere det koster?
Det ble nettopp åpnet en tråd om ei pumpe ifra UK, som kosta litt under 300kr uten toll/moms osv.
Et element kan man jo få tak i fra f. eks. en varmtvannstank på søppeldynga til en billig penge evt. gratis.
 
Solarproject-pumpen bør funke fint til RIMS (har en selv, men foreløpig bruker jeg den bare til sparging, noe den i alle fall klarer med glans!). Legg til noen hundrelapper for slanger/rør mm. Det dyreste vil nok uansett være selve gryta. En STC-1000 får du meget billig på ebay (tror jeg betalte under $20 for min). Hvordan du løser selve oppvarmingen vil også avgjøre en del. Jeg ser for meg det enkleste er direkte oppvarming (induksjon eller gassbluss), men da er du selvsagt avhengig av en\t meskekar som takler dette. Beregn noen tusenlapper på en skikkelig gryte.
 
Jeg er i byggefasen på et RIMS-oppsett basert på LABB-bryggeriet. Alt er vel kjøpt inn, og selve oppgraderingen tror jeg (i farta) koster noe slikt:

Pumpe: Lik som solarprojekt. Med 1/2" gjenger på koblingene. 240 kr, ebay.
Koblinger: 6stk gardena (25 kr stk, Biltema), 6 stk gardena "stuss" 1/2" (20kr stk, biltema) 270kr totalt.
Silikonslange, 1/2", 4 meter. The Home Brew Shop. 300 kr
Stc-1000. 150kr ebay
Koblingsbokser (til pumpe, stc-1000) 200 kr
10m 2,5mm^2 kabel. 200kr
Støpsler, brytere + div ca 200kr
2m 12mm kobberrør til dyppvarming i HLT 180 kr (bruker ca 50cm til skyllemanifoil)
2 stk 1/2" til 12mm koblinger 100kr

Totalt ca 1850 kr.

I tillegg kjøpte jeg nye gjennomføringer med kuleventil, bazooka screen, ny kjøleboks osv.. men dette har du kanskje fra før.
 
For å svare på den der Rune, så har jeg meget lite av utstyr fra før av.
Eneste jeg har pr. dags dato er 2x corneliusfat på 19 liter, 2kg co2 flaske og slangene som går imellom.

Jeg ser for meg at jeg begynner i det små, og bruker 2stk RF 30-liters ølfat som jeg kapper toppen av.
2 ølfat på 30 liter koster meg 600kr totalt.

Vet at jeg ikke kan kjøre så alt for mye i slengen, men ser for meg at jeg muligens går opp til 50-liters fat hvis jeg finner noen med tiden.

Ser også for meg en PID som styrer et 2KW element som er skrudd inn i en 2'' rørstuss som er sveist igjen i begge deler, med gjenger til elementet på en side, og 2 gjengede rørdeler på siden for inn-/utgang for vørteren under selve meskeprosessen.

Selve kokekaret blir nok bare et vanlig 30-litersfat med en 8.5KW gassbrenner under.

Regner med å bruke totalt ca. 5000 for absolutt alt, fra den minste skrue til hele oppsettet er greit for bruk.
 
Jeg ville brukt et element med lavere effekt enn 2kw. Slik jeg ser det for meg så vil elementet være i en relativt liten beholder, og derav vil også mengden vørter det er plass til i beholderen være ganske liten. Med så mye effekt vil temperaturen fort stige. For enkelhetsskyld ville jeg brukt et svakere element.
 
lordmango skrev:
Har det så mye å si hvor stort elementet er da? Så lenge temp.-føleren ligger ganske nærme utløpet av varme-røret da?

Med for stor effekt i forrhold til pumperate vil tregheten på systemet gjøre at hver gang elementet slås på vil du overskyte på target-temperaturen. Dette gjelder iallefall på mitt system det jeg bruker en termostat og ikke PID til å slå av på elementet. En PID vil greie å kompensere for dette. Du kan lese mer om erfaringer med mitt oppsett på http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7378.0.html
 
Slik jeg ser det for meg så har jeg lyst til å kjøre selve termometeret inn i det samme røret som elementet står i, da vil jeg (etter hva jeg tror) ha en god kontroll på temperaturen på både det som går ut og det som kommer inn.
 
lordmango skrev:
Slik jeg ser det for meg så har jeg lyst til å kjøre selve termometeret inn i det samme røret som elementet står i, da vil jeg (etter hva jeg tror) ha en god kontroll på temperaturen på både det som går ut og det som kommer inn.

Ok, Ja jeg vil tro at hvis det er et lite volum vørter elementet er i kontakt med og temperaturmåleren står nært den oppvarmede mesken, vil tregheten i systemet være mye lavere enn slik jeg har det, der elemetet er under mesken og temperaturmåleren i andre enden av pumpa. Derfor vil du få kortere på-intervaller og dermed mindre overskyting ift target temperatur.
 
lordmango skrev:
Har det så mye å si hvor stort elementet er da? Så lenge temp.-føleren ligger ganske nærme utløpet av varme-røret da?
Så lenge en pumpe sørger for grei sirkulasjon vil jeg ikke tro at det er noe problem med 2kw varmeelement. Og hvis du bruker PID lærer den seg å skru ned effekten (dvs. tiden elementet er av/på) når temperaturen nærmer seg programmert temperatur, og forsinkelsen bør vel dermed være liten hvis jeg har forstått riktig?
 
Bjarte H skrev:
Det er vel under kategorien kompakt HERMS-system :)
HERMS (Heat Exchanged Recirculating Mash System) er det vel ikkje men...

Uansett kva ein kallar det, så er det vel eit kompakt bryggesystem med temperaturkontroll.
 
[quote author=Petit-Agentur]
Braumeister bryggeriene er blitt laget spesiellt for hobby og hjemmebryggere. Bryggeriet er laget i rustfritt stål og er veldig enkelt å bruke.
Du mesker og koker i samme kjele. Bryggeriet pumper mesken rundt etter RIMS metoden. Du kan stille inn meskingen som du vil, også stegmesking.
Under mesking er malten plassert i et eget kar som kan løftes opp når meskingen er ferdig, dette gjør også utvasking av masken enkelt. Du kan brygge opp til 50 liter øl, det er plass til ca 60 liter i tanken.
[/quote]

Dette er det Petit-Agentur skriver.
 
Tilbake
Topp