RIMS vs. HERMS

Jeg driver og sysler med tanken om et 50-liters bryggeri inspirert av The Electric Brewery, hvis detaljer har blitt disktuert tidligere. I tankene har jeg tre alternative måter å holde kontstant temperatur under meskingen + få muligheten til å stegmeske, og jeg vil gjerne ha innspill på hvilken som er best

Alternativ 1: RIMS
Et ultra low-watt density element i bunnen av meskekaret, under en perforert bunn. PID måler temperaturen på vei ut av kranen i bunn av meskekaret, og pumpa pumper vørteren ut i bånn og tilbake over toppen av mesken. Speidel-style, men motsatt vørterretning

Fordeler:
  • Relativt enkelt og kompakt
  • krever ikke en ekstra "dings".

Ulemper:
  • Krever et eget element (i motsetning til HERMS i HLT)
  • Elementet i meskekaret kan svi seg dersom mesken skulle tette seg og pumpa skulle pumpe ut for fort, dette er vanskelig å holde oversikt over siden elementet er under den falske bunnen
  • Kan kanskje svi vørter eller skallbiter, selv med low-density element.
  • Skyllevannsvarming går saktere fordi det bare er et element tilgjengelig til å varme skyllevann - internett forteller meg at det vil ta 76 minutter å varme opp til 80 grader, noe som passer ganske bra med 60 min mesk + 15 min mash-out, men likevel...

Alternativ 2: HERMS i varmtvannstanken
Dette er løsningen til Electric Brewery. En sløyfe med metallrør ligger kveilet i HLTen. Under meskingen pumper man vørter gjennom denne, og vørteren blir varmet opp av det varme vannet i HLTen. Styres med PID.

Fordeler:
  • Krever ikke eget element
  • Vørteren er ikke i kontakt med elementet.
  • Ingen ekstra dings eller boks som tar plass.
  • Ikke mindre kraft til skyllevannet mens HERMS/RIMS brukes

Ulemper:
  • Kan ikke kjøre mesketemperaturkontroll før etter at skyllevannet har kommet opp i mesketemperatur - med mitt foreløpige oppsett tar dette rundt 25 minutter.
  • Kan ikke heve temperaturen til mer enn mesketemp for å forberede skyllevannet (men det er jo egentlig lurt med en mash-out uansett).
  • Kan ikke bruke PIDen til å lese av temperatur i mesken før etter rundt 25 minutter - først da man begynner å pumpe gjennom sløyfa.

Alternativ 3: Separat HERMS
En egen vannkoker eller lignende liten beholder med et varmelement og PID-føler ved utgangen av en sløyfe nedsenket i vannet i beholderen. Vørteren pumpes gjennom sløyfa gjennom hele mesketiden og PIDen holder temperaturen i mesken konstant.

Fordeler:
  • Liten sjanse for svidd element/vørter
  • Kontroll på mesketemperatur gjennom hele prosessen (samme kontroll som alt1, bedre enn alt2.

Ulemper:
  • Tar strøm fra HLTen, slik at oppvarming av skyllevann tar lenger tid (anslagsvis 76 min)
  • Separat bokst tar plass.

---

Så, innspill? Hva burde jeg velge her?

Jeg tror jeg ville gått for alternativ 1.
Grunnen er at det er enklest, totalt sett er det antagelig minst mikkmakk. Det er dessuten færre rør som skal rengjøres etter hver gang. Det har vært rapportert om enkelte problemer med denne måten, f.eks at mesken tetter seg, det renner ikke fort nok igjennom, elementene blir liggende tørre, sviing etc. Jeg har laget et slikt system nå, riktignok bare 25 liter, men jeg har løst de fleste av disse problemene. Det meste er gjort hvis du har rimelig stor diameter på meskekaret (les: endel større enn f.eks meskekurven til f.eks BB30. Speidel også muligens, men den presser væsken gjennom så det blir egentlig noe annet.). Da vil ikke maltsenga bli så tykk og det er lettere å få jevn  gjennomstrømming hele tiden. Jeg har laget min meskekjele av en Burco vannvarmer, dia. ca 35cm. Har nå brygget noen ganger med dette og ikke sett noen av disse problemene enda. Stegmesking fungerer også  tilfredsstillende. Du må imidlertid ha separat vannvarming for skyllevann. Dette har jeg løst med et gjæringsspann med vannvarmerelementer. Jeg legger ut bilder etterhvert!

Jeg helte også i utgangspunktet mot alternativ 1 fordi det er mindre mikkmakk, men så ble jeg usikker av noen kommentarer i den andre tråden. Jeg tror også tiden det tar å varme opp til neste steg (f.eks til mash-out) vil være mindre med alt 1 enn alt 2, siden det er masse vann som skal varmes i tillegg med alt 2.

Eg brukar ein variant av variant 1 - forskjellen er at eg har ei lita kokeplate under meskepanna.  Arealet som vert oppvarma i botnen er relativt stort og eg har ikkje sett noko svidd enno - men eg ser jo at det kan samla seg noko der utan at det verkar vera svidd.    Plata eg brukar har termostatstyring - så eg har også eit ekstra nivå av kontroll på varmen i tillegg til PID.  Så måler eg temperatur på utgangen av kjelen og brukar pumpe for sirkulering.       

Dei fleste ynskjer å ha minst mogleg volum under silbotnen og dersom du skal ha ein varmeelement der vil det jo byggja litt vil eg tru - du vil vel også ha litt avstand mellom dette og silbotnen.  Dette med lite volum er vel eit poeng - vår lokale PID ekspert Protto seier jo at PID funkar best på små volum. 

Ulempa er som du seier "ein dings til". 

Jeg skjønte plutselig at The Electric Brewery varmer ALT bryggevannet med en gang. Da får de selvsagt ikke problemet med at de ikke kan kjøre HERMS hele meskingen, men da tar til gjengjeld vannvarming mye lenger. Det virker som en dum løsning.

Alt 1 om du vil ha det enkelt og bra. Alt 3 om du vil ha det litt meir komplisert og veldig fantastisk ;)
Eg driv å bygger ein variant av Alt 3 til eit 100l system som består av eit 150mm rustfritt røyr som beholdar med 6" triclamp i begge endar. Røyrspiral inni og 6kw trefase varmeelement. Lurer litt på om den vil fungere tilfredstillande som motstraumskjølar også.

Herms har eg aldri prøvd men det er jo eit stort minus at ein må varme heile HLTvolumet for den minste endring i mesketemperatur.

Alternativ 3 :)
Jeg kjører herms-sløyfe gjennom en vannkoker, enkelt og funksjonabelt
Rims er nok også greit, men jeg ser flere ulemper enn fordeler. Herms gjennom hlt blir altfor langsom, og ubrukbar ved utmesk.
Hadde en link til en fantastisk forklaring om de forskjellige metodene forklart grundig og funksjonelt. Skal se etter den :)

Protto... Du har herms? Har du ikke... Jeg tror du mener rims du ikke har prøvd :)
Rims har noen "bakdeler" som selvfølgelig er diskuterbare og løselige, men jeg leste mye om dette før mitt valg falt på vannkoker-hermsen.
I en perfekt verden hadde jeg nok bygget den litt andeledes, men den fungerer glimrende. :)

magne1972 skrev:
Rims er nok også greit, men jeg ser flere ulemper enn fordeler. Herms gjennom hlt blir altfor langsom, og ubrukbar ved utmesk.
Hadde en link til en fantastisk forklaring om de forskjellige metodene forklart grundig og funksjonelt. Skal se etter den :)

Protto... Du har herms? Har du ikke... Jeg tror du mener rims du ikke har prøvd :)
Rims har noen "bakdeler" som selvfølgelig er diskuterbare og løselige, men jeg leste mye om dette før mitt valg falt på vannkoker-hermsen.
I en perfekt verden hadde jeg nok bygget den litt andeledes, men den fungerer glimrende. :)

Ja, eg meinar eg har aldri brygga på tradisjonell HERMS med varmevekslaren i HLT.

Løysningen med "kompakt-HERMS" som magne og eg brukar meinar eg er the best of both worlds. Om det er lov å sei.
Ståltermosen med koparspiral og varmeelement eg brukar no fungerar så bra at eg blir nesten litt overraska kvar gong eg bryggar ;)

protto skrev:
magne1972 skrev:

Ja, eg meinar eg har aldri brygga på tradisjonell HERMS med varmevekslaren i HLT.

Løysningen med "kompakt-HERMS" som magne og eg brukar meinar eg er the best of both worlds. Om det er lov å sei.
Ståltermosen med koparspiral og varmeelement eg brukar no fungerar så bra at eg blir nesten litt overraska kvar gong eg bryggar ;)
der er vi enige Protto :)
i et småskalabryggeri finnes ingenting som fungerer bedre :)

Hva bruker dere som HERMS-beholder? Jeg vil helst ha noe i rustfritt, kjenner jeg, ikke en vannkoker... Og hvor mange liter vann bør den romme? Minst mulig?

Dokostholdar, ståltermos, rustfritt røyr (ebay) med lokk i begge endar, mange valg. Så lite volum som mogeleg. Tenk på kor liten røyrspiral du klarer å lage/få tak i og så sjå kva du kan putte den i. 5 m 8mm røyr av kopar eller tynnvegga rustfritt er nok, lenger enn det er kansje ikkje vits men har ikkje eksakt tall på det. Tjukkare røyr tek meir plass sjølvsagt.
I termosen min har eg 4,5m 8mm koparrøyr og 2kw. Ca 2l eller litt mindre vatn.

Det er ingen grunn til å ikke bruke et 3,5 kW element, siden jeg har det tilgjengelig? Må bare bli bedre det?

protto skrev:
magne1972 skrev:

Hvor har du plassert tempføleren, i vørteren eller i HERMS-vannet?

I ein T på vørter ut frå varmevekslaren. Det er ingen annan fornuftig plassering bortsett frå at den kunne vore flytta til innløpet på vørter-retur på mesketanken. Men det er mindre enn ein halv meter silikonslange mellom der så der tapar eg ikkje nevneverdig mykje varme.
Den kan sjåast her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3308.msg78815.html#msg78815

Jeg tenkte å gjøre det på samme måten med tanke på meskingen som alt.3, mening stedet for en thermostat eller vannkoker e.l. Tenkte jeg å bruke et 110mm avløpsrør (ubrukt :) ) med muffe og plugg som monteres varmekolbe i... Vil dette funke?

Mr.Baggins skrev:
Jeg tenkte å gjøre det på samme måten med tanke på meskingen som alt.3, mening stedet for en thermostat eller vannkoker e.l. Tenkte jeg å bruke et 110mm avløpsrør (ubrukt :) ) med muffe og plugg som monteres varmekolbe i... Vil dette funke?
Heilt sikkert. Så lenge det er tett og tåler litt temperatur, og det tippar eg går bra. Eg har målt temperaturen på vatnet under stepping fra 65 til 78 grader og då går elementet for fult og vatnet har ca 85-90 grader når temperaturøkningen pågår. Så snart heile mesken er oppvarma vil vørteren inn i vekslaren vere varmare og effekten reduserast og vatnet i beholdaren synk litt i temperatur igjenn.

Tilbake
Topp