Jeg driver og sysler med tanken om et 50-liters bryggeri inspirert av The Electric Brewery, hvis detaljer har blitt disktuert tidligere. I tankene har jeg tre alternative måter å holde kontstant temperatur under meskingen + få muligheten til å stegmeske, og jeg vil gjerne ha innspill på hvilken som er best
Alternativ 1: RIMS
Et ultra low-watt density element i bunnen av meskekaret, under en perforert bunn. PID måler temperaturen på vei ut av kranen i bunn av meskekaret, og pumpa pumper vørteren ut i bånn og tilbake over toppen av mesken. Speidel-style, men motsatt vørterretning
Fordeler:
Ulemper:
Alternativ 2: HERMS i varmtvannstanken
Dette er løsningen til Electric Brewery. En sløyfe med metallrør ligger kveilet i HLTen. Under meskingen pumper man vørter gjennom denne, og vørteren blir varmet opp av det varme vannet i HLTen. Styres med PID.
Fordeler:
Ulemper:
Alternativ 3: Separat HERMS
En egen vannkoker eller lignende liten beholder med et varmelement og PID-føler ved utgangen av en sløyfe nedsenket i vannet i beholderen. Vørteren pumpes gjennom sløyfa gjennom hele mesketiden og PIDen holder temperaturen i mesken konstant.
Fordeler:
Ulemper:
---
Så, innspill? Hva burde jeg velge her?
Alternativ 1: RIMS
Et ultra low-watt density element i bunnen av meskekaret, under en perforert bunn. PID måler temperaturen på vei ut av kranen i bunn av meskekaret, og pumpa pumper vørteren ut i bånn og tilbake over toppen av mesken. Speidel-style, men motsatt vørterretning
Fordeler:
- Relativt enkelt og kompakt
- krever ikke en ekstra "dings".
Ulemper:
- Krever et eget element (i motsetning til HERMS i HLT)
- Elementet i meskekaret kan svi seg dersom mesken skulle tette seg og pumpa skulle pumpe ut for fort, dette er vanskelig å holde oversikt over siden elementet er under den falske bunnen
- Kan kanskje svi vørter eller skallbiter, selv med low-density element.
- Skyllevannsvarming går saktere fordi det bare er et element tilgjengelig til å varme skyllevann - internett forteller meg at det vil ta 76 minutter å varme opp til 80 grader, noe som passer ganske bra med 60 min mesk + 15 min mash-out, men likevel...
Alternativ 2: HERMS i varmtvannstanken
Dette er løsningen til Electric Brewery. En sløyfe med metallrør ligger kveilet i HLTen. Under meskingen pumper man vørter gjennom denne, og vørteren blir varmet opp av det varme vannet i HLTen. Styres med PID.
Fordeler:
- Krever ikke eget element
- Vørteren er ikke i kontakt med elementet.
- Ingen ekstra dings eller boks som tar plass.
- Ikke mindre kraft til skyllevannet mens HERMS/RIMS brukes
Ulemper:
- Kan ikke kjøre mesketemperaturkontroll før etter at skyllevannet har kommet opp i mesketemperatur - med mitt foreløpige oppsett tar dette rundt 25 minutter.
- Kan ikke heve temperaturen til mer enn mesketemp for å forberede skyllevannet (men det er jo egentlig lurt med en mash-out uansett).
- Kan ikke bruke PIDen til å lese av temperatur i mesken før etter rundt 25 minutter - først da man begynner å pumpe gjennom sløyfa.
Alternativ 3: Separat HERMS
En egen vannkoker eller lignende liten beholder med et varmelement og PID-føler ved utgangen av en sløyfe nedsenket i vannet i beholderen. Vørteren pumpes gjennom sløyfa gjennom hele mesketiden og PIDen holder temperaturen i mesken konstant.
Fordeler:
- Liten sjanse for svidd element/vørter
- Kontroll på mesketemperatur gjennom hele prosessen (samme kontroll som alt1, bedre enn alt2.
Ulemper:
- Tar strøm fra HLTen, slik at oppvarming av skyllevann tar lenger tid (anslagsvis 76 min)
- Separat bokst tar plass.
---
Så, innspill? Hva burde jeg velge her?