Ringnes Export, noen som kjenner til oppskriften?

En av de første øltypene jeg stiftet bekjentskap med var Ringnes Export. Den ble beklageligvis borte på slutten av åttitallet og erstattet med Ringnes Gold. Nå som jeg brygger eget øl kunne jeg tenkt meg å brygge noe som er i nærheten av den gamle Exporten. Så mitt spørsmål er om det finnes noen som vet hva slags type øl det var?
 
En av de første øltypene jeg stiftet bekjentskap med var Ringnes Export. Den ble beklageligvis borte på slutten av åttitallet og erstattet med Ringnes Gold. Nå som jeg brygger eget øl kunne jeg tenkt meg å brygge noe som er i nærheten av den gamle Exporten. Så mitt spørsmål er om det finnes noen som vet hva slags type øl det var?
Uten at jeg er helt sikker, så tror jeg det er omtrent samme ølet som Ringnes Gold: En pilsner som ikke er "brygget ned".

De fleste større lagerbryggerier brygger ølene sine sterkere enn det de er når de selges. Typisk vil ølene brygges et sted rundt 6-7% og i tappeprosessen tilsettes ned oksygenfritt vann, slik at ølet "brygges ned" til den prosenten vi er vant til. For å lage "originalølet" er det altså ei normal pilsoppkskrift, men brygge sterkere.
 
En av de første øltypene jeg stiftet bekjentskap med var Ringnes Export. Den ble beklageligvis borte på slutten av åttitallet og erstattet med Ringnes Gold. Nå som jeg brygger eget øl kunne jeg tenkt meg å brygge noe som er i nærheten av den gamle Exporten. Så mitt spørsmål er om det finnes noen som vet hva slags type øl det var?
Ah, Ringnes Gold. Alkisøl. Tenåringsfyll. Den kjipeste av alle øl. Med det ekle, rynkede, alufoliebelegget på toppen, festet med klissete lim. Måtte nøysommelig skrapes av med neglen, for å redusere risiko for at ett flak fulgte med en slurk ned til drøvelen, der det garantert ville klamre seg fast, for å forårsake brekning og spyfontene.
Oh, the memories. :cool:
 
Tilbake
Topp