ristet på øl under gjæring, døde ut helt. hva gjør jeg?

jeg satte 18 liter med øl brygget av pils malt. tilsatte gjær og og ristet godt. dagen etterpå begynnte det å boble nedi vinballongen og jeg ristet på nytt. nå døde den helt, hva gjør jeg ?
jeg prøvde å tilsette 100g med honning, men skjedde ikke så veldig mye. kan jeg røre ut en halv pose til med gjær å tilsette før det blir for sent? skal jeg da riste på nytt hvis jeg tilsetter en gang til?

håper på positive svar mvh krister :)

Bare la den være. Når du rister så frigjøres co2 som er bundet til væsken, og det vil være bobling en peroide. I og med at du nå har tatt ut co2 av væsken vil den mettes på nytt før bobling starter igjen. Det er ikke unormalt at det tar noen dager for gjæren å komme godt i gang. Vørteren er søt som bare det, og du trenger ikke honning.

Hvilken temperatur var det i balongen når du tilsatte gjær og hvilken hvor mye gjær? Når var dette? Hvilken temperatur står den på nå? Er det pils eller ale?

jeg tilsatte honning i håp om få få en liten kickstarter til gjæren at den ikke skulle dø ut :p
brukte 5100g vienna malt på 18 liter ferdig vørter. tilsatte gjæren i egen kokt vann i temp på 25 grader og den gjæres på 23 grader oppe på en stol. bruker safbrew s-33 gjær men tempen hvor jeg tilsatte gjæren i vørteren kunne være noe høy, ( rundt 30 grader )men den begynnte å jo å gjære for jeg ristet på den andre gang :( men da er det bare å vente ?

Idealtemperatur for gjæren er 15 til 20 grader, og brukstemperatur fra 12 til 25 grader. Høy gjæringstemperatur gir mer fruktig smak. Om du ikke har helt kontroll på hva temperaturen var ved tilsetting kan du forsøke en pakke til. Over 30C er høyt, men har ikke erfaring nok med gjæren for å kunne si om det går eller ikke.
Plopping i gjærlåsen betyr at gasser forlater væsken, og betyr nødvendigvis ikke at det gjærer. Om det plopper jevt over flere timer er det en bedre indikasjon på at gjæring er i gang.
Forstår ikke hva du kaller "gamlemåten". Har du brygget på vanlig måte med mesking og koking? Gikk brygging greit og var den innefor normale rammer mht mesketemperatur, koketid mm?
Hvilken type øl er dette?

Her har du sikkert mye å forbedre, men det er positivt ment.

Du bør rehydrere tørrgjær, og tilsette nok celler.
Risting skal du kun gjøre ved tilsetting av gjær.
Temperatur kontroll er alfa omega for å brygge godt øl.

Happy reading på forumet, og skaff deg et medlemskap i Norbrygg, først som sist. Det er en god investering, hvis du har tenkt å ta denne hobbyen videre:)

Edit: så du rehydrerte- Bra!

vienna er vel en type pils lager på en måte bare med overgjær som jeg har tilsatt da :) gamlemåten så mener jeg i gryte med meskepose. denne har jeg holdt på 62 grader i en time hvor jeg har kokt humla i en time og tilsatt hume over 3 ganger.
når sier at det kommer bobler mener jeg nedi glassballonen i vørten men dette stoppet etter en dag når jeg ristet på den. men det det har ikke ploppet i gjærlåsen :/ den er nå helt stille uten bobler nedi vørten, så jeg lurer på om jeg må tilsette ny gjær ?

Her har du sikkert mye å forbedre, men det er positivt ment.

Du bør rehydrere tørrgjær, og tilsette nok celler.
Risting skal du kun gjøre ved tilsetting av gjær.
Temperatur kontroll er alfa omega for å brygge godt øl.

Happy reading på forumet, og skaff deg et medlemskap i Norbrygg, først som sist. Det er en god investering, hvis du har tenkt å ta denne hobbyen videre:)

Edit: så du rehydrerte- Bra!

så da skal jeg koke opp en halv liter, kjøle ned til 20 grader, tilsette en pose S.-33 og tilsette i vørten .. riste godt i 5 minutter å vente ? :)

Går greit å tilsette mer gjær. Usikker på om risting er lurt dersom den første gjæren faktisk er i gang.Tror jeg ville sløyfet risting. Vørter fra pilsmalt skal normalt koke 1,5 timer for å fjerne noen usmaker. Hvor lenge kokte du? og jeg regner med at du fjernet pilsmalten før du kokte. 62C under mesking (noe lavt), var det målt i mesk, eller var det temperatur på vannet du startet med?

Du ser at vi vender stadig tilbake med spørmål om prosessen din og hva du har gjort. I første posten din var det veldig lite relevant informasjon, som er nødvendig for at vi skal kunne hjelpe deg. Vi ser at du har gjort noen rare ting med gjæringen, og jeg og sikkert andre lurer da også på hvordan du har brygget. Vi vet heller ikke om du har brygget før og om du er fornøyd med smaken øllet du lager. Skriv gjerne litt mer utførlig slik at vi slipper å dra ut relevant informasjon fra deg bit for bit post for post.

har laget vin noen ganger, mye av det smakte godt og noe dårlig. jeg har laget øl fra konsentrat 2 ganger før og det har vært drikkenes, men ikke så veldig godt. dette er første gang jeg lager det " fra bunnen av" med å varme malt og koke humla :)

hva mener du med sløyfe risting ? å kutte det ut ?

jeg varmet vannet til ca 70-75 grader hadde i malten og da sank temperaturen til 62-65 grader. jeg målte temperaturen veldig ofte og den lå stabilt på ca 62 grader. etter dette tok jeg ut malten, vannet den med ca 3 liter og hadde oppi gryta, nå ble det ca 18 liter og jeg hadde satte plata på fullt til det begynnte å koke. tilsatte bitter humle (galena) som kokte noe over en time og humle (cascade) på 22 minuter og til slutt aroma '(cascade) på 9 minutter. så avkjølte jeg og hadde i gjæren i en egen gryte ca halv liter vann på 25 grader. som jeg selvfølgelig hadde kokt først :)

Man prøver å få mest mulig oksygen inn når gjæren has i vørteren. Tenker da på oksygenering vha luft og ikke ren o2. Senere unngår man allt som fører til at det kommer inn mer oksygen.
På vørter med høy gravity (opp mot/over 1.100) er den noen som oksygenerer en gang til noen timer senere.
Så rist en gang og la det bli med det.
Rister heller ikke om ny gjær og eller mer sukker has i på et senere tidspunkt.

Supert, da høres det ut som om brygginga gikk greit og at du kanskje bare har skadeskutt gjæren ved å tilsette i litt for varm vørter. Kjør en pose til uten risting, å la stå i fred på ca 18 til 22C i 2 uker.

Supert, da høres det ut som om brygginga gikk greit og at du kanskje bare har skadeskutt gjæren ved å tilsette i litt for varm vørter. Kjør en pose til uten risting, å la stå i fred på ca 18 til 22C i 2 uker.
Dette gjorde jeg. jeg la også merke til at gjæren/grumset har begynnt å legge seg i bunnen, burde jeg tilsette noe sukker?

oki venter i spenning. har satt noe av øllet etter koking i kjøleskapet den lørdagen jeg brygget og prøvesmaker litt hver dag :)
første og andre dag smakte det helt grusomt, men nå som det har stått litt smaker det bedre for hver dag :)

Ikke vet jeg når du brygget men tror det går litt raskt i svingene hos deg.
Øv deg på den vanskelige øvelsen som kalles tolmodighet.
Og les gjerne en bryggebok når du gjør dette :)
Du får bedre svar jo mer du forstår prosessene.

Mvh og fortsatt

Tilbake
Topp