Risting av gjæringskaret ("jevla vaskemaskin")

Hei,
Takk for hjelp med kjøleboksproblematikken (annen tråd), det ble løst me en fiffig Igloo løsning med eksisterende gjennomføring og kobber fra biltema.

Fikk satt mitt første brygg i går, virker bra, våknet tidlig i dag for å sjekke om gjæren funka, og det gjorde den!
SÅ: Har satt gjæringskaret ved siden av vaskemaskinen, og etter å ha startet den i dag, så skjønte jeg at det kanskje ikke var så lurt da alt grumset på bunn hadde blitt løst opp og gjæringen gikk helt amok.

Er dette et problem? Vil det skade gjæringsprosessen?
Har flyttet den vekk fra benken til gulvet, men når vaskemaskinen går så rister det i gulvet også.
Må/bør jeg flytte den til et annet rom?

Vatre opp vaskemaskina kanskje? :), rister litt gjør de nok under sentrifugering, men flytter ikke huset for det.

Jeg har da for vane å riste ut CO2 fra tid til annen... skadelig? har ikke merket noe enda.
Men så er jeg nybegynner når det gjelder øl da

Ja burde kanskje vatre den opp, men så er gulvet laget av lett-material over noen rør så det blir en slags resonans.
Men dette er jo ikke Bad og VVS forumet, så skal spare dere.
Uansett, mye har sunket til bunns igjen og gjæringen avtatt. Så tror det går greit.

To andre spørsmål;
1. Er den såkalte "cold-break" veldig tydelig? Brukte kobberkjøl, men så ingen tydelig utfelling.
2. Det står malten skal blottlegges, den vil vel bli grovkornet eller er det mulig å stille inn kverna nok til at kimen ikke knuses?

Fyrbrygger skrev:
To andre spørsmål;
1. Er den såkalte "cold-break" veldig tydelig? Brukte kobberkjøl, men så ingen tydelig utfelling.
2. Det står malten skal blottlegges, den vil vel bli grovkornet eller er det mulig å stille inn kverna nok til at kimen ikke knuses?

1) Ja cold-break er tydelig om du har god bråkjøling. Hvor lang tid brukte du på kjølingen, og til hvilken temperatur?
2) Malten skal knuses / knekkes ja, poenget er å holde skallet så intakt som mulig.

1) Brukte kanskje 15-20 min fra 100C til 22C, gikk FORT. Hvordan ser utfellingen ut, klumper?
2) Ok, men det er vel ikke mulig å lage "omelett" uten å knuse noen "egg"? Det vil vel alltid bli endel knuste kjernen, nei?

1) klumper vil jeg ikke si, men en slags tåke? Den trenger litt tid på å legge seg etter kjøling.
2) litt usikker på hva du mener. Malten skal knuses, og det går fint an å knuse den, men fremdeles ha skallene ganske intakt. Hvor mye malten knuses varierer mellom hvilket utstyr man bruker. Hvis du bruker kjøleboks til mesking kan du sikkert ha litt finere kverning enn meg. Jeg bruker Speidel, og er avhengig av god sirkulasjon gjennom maltrøret. Prøv deg frem med utgangspunkt at alle kornene skal være knekt, ingen hele. Så justerer du etterhvert :)

Et bilde jeg fant på nett. Her ser du at kjernene er knekt, men skallene ganske hele.
3531762008_8cc28c4ef4_z.jpg

Takk begge to!
Min oppmalte malt ser veldig lik ut som din neslekkim, muligens noe grovere, men da slapper jeg av med det.
Nå venter vasking av flasker og flasking neste helg.

Klarer jeg la være å fylle det tomme gjærfatet jeg har i tillegg, tviler på det...

Go brygg!

Tilbake
Topp