Risting av gjærstarter: Når er det mest kritisk?

Etter det jeg leser bla. på mrmalty.com, bør man riste gjærstarteren sin ca hver halvtime. Da de fleste av oss misliker å stå opp hver halvtime natta igjennom, lurte jeg på følgende: Når i gjæringsprosessen er det viktigst å tilføre oksygen?

Er det f.eks. lurest å sette starteren tidlig på morgenen, slik at man har mulighet til å tilføre oksygen jevnt de første ~16 timene?

Eller er det bedre å sette starteren rett før man legger seg, for så å kunne tilføre oksygen jevnt og trutt fra 7-8 timer og utover?

Mao.: Er det viktigst med mye oksygen i begynnelsen, slik at gjæringen starter skikkelig, eller er det mer kritisk med oksygen litt senere i forløpet, når et større antall gjærceller er til stede, og derfor formodentlig bruker opp oksygenet fortere?


En annen tanke jeg har hatt er at når man bruker mrmalty-kalkulatoren (og ønsker å oppnå en bestemt pitching-rate relativt nøyaktig) er det kanskje best å holde seg til "Simple starter" framfor "intermittent shaking", siden man da kan være tryggere på at vekstforholdene tilsvarer de som ble brukt under utvikling av kalkulatoren. "Intermittent shaking" kan jo være hva som helst, og jeg vil to at slike startere varierer mye mer fra brygghus til brygghus sammenligna med en starter som bare får gjære ut i ro og mak.

(Og før dere maser: Ja, jeg skal ordne meg magnetrører. Erlenmeyerkolbe og PC-vifte er i hus, jeg må bare gidde å bruke tid på å skaffe magneter og skru det sammen.)
 
Det er nok i begynnelsen det er aller mest kritisk.

Ang. "intermittent shaking": Hvis man ser på denne artikkelen, ser vi at oksygenet som er ristet inn i starteren, brukes opp i løpet av omtrent en halv time. Om man så rister inn luft hver halvtime, får man slettes ikke så skrale resultater. Under normale forhold, vil gjærkonsentrasjonen i starteren som regel være på sitt høyeste etter 12-18 timer, så om du klarer å riste inn luft mer 30 min. mellomrom i anslagsvis 16 timer (som du nevner) er det egentlig svært bra. Men jobber ikke du på NTNU? Det mår da være mulig å "låne" en magnetrører derfra? Du og Gaute kan kanskje stjele en i lag?
 
Tilbake
Topp