Risting før gjæring

Det er en farlig sykdom dog, nå har jeg nesten ikke tomme flasker og fatene er full, vi snakker 4x19 liter, 2x12 liter og 200 flasker...OG jeg er på slankern... Har ikke brygget på 3 uker og kjenner abstinensene, og nei, øl i glasset hjelper ikke, tvert imot gjør det abstinensene verre:confused:

Hahaha, det høres jo gøy ut det. Hilsen ei med BM som kjøpte nytt ølsett i dag :D:D
 
Hahaha, det høres jo gøy ut det. Hilsen ei med BM som kjøpte nytt ølsett i dag :D:D
BM det hørtes skummelt ut og Google vil ikke fortelle meg hva det er, kanskje du vil dele så jeg ikke forvillet meg langt inn i den mørke verden som er lidelser på interwebben:p
 
Du kan nok samle på deg en solid haug med sånne diagnoser etter hvert når du driver med denne hobbyen:p.

Absolutt! Det blir en egen diagnosebok. Bryggedepresjon, bryggemani, Bryggemareritt/drømmer om resultatene, besettelse når man er i bryggebutikken (av å forbedre utstyret, oppgradere, gjøre ølet bedre...) osv. ;);):D Men må si det er den beste "sykdommen" jeg har hatt og at prognosene for å bli frisk ikke er tilstede (og ikke vil jeg bli frisk hellero_O :p)
 
Det er en farlig sykdom dog, nå har jeg nesten ikke tomme flasker og fatene er full, vi snakker 4x19 liter, 2x12 liter og 200 flasker...OG jeg er på slankern... Har ikke brygget på 3 uker og kjenner abstinensene, og nei, øl i glasset hjelper ikke, tvert imot gjør det abstinensene verre:confused:
En må rett og slett ha alle stadiene i gang:
Et brygg under planlegging, et brygg til gjæring, et brygg til karbonering, minst et brygg til modning og selvsagt noe på fat og flasker for smaking:D
 
Som vi jegere sier; Den som har skutt sitt første dyr vet alt...siden avtar det heldigvis litt etterhvert. I bryggesammenheng vil det tilsi at det man virkelig lærer av er de tabbene en gjør....og de reflekterte skritt en tar for å ikke gjenta dem.... ;)=

Helt enig i den! Lærer stadig noe nytt for hvert brygg ;)
 
Hei,
Helt ny innenfor dette. Har brygget to ganger og begge gangene rehydrert gjær med vann fra springen. Er det da gitt at ølet blir ubrukelig?
Mvh. Eivind
Vann fra springen er OK. Ølet blir sikkert bra:)
I mitt tilfelle var vannet ubrukelig pga renseanlegget. Nå snakker vi sånt type annlegg som fjerner kalsium fra vannet. I prosessen blir kalsium erstattet med natrium. Dette er fantastisk for vanlig bruk i huset (null kalkbelegg på dusjhjørne osv.), men mareritt for brygging, fordi du trenger kalsium, men samtidig vil du helst ikke ha altfor mye natrium i bryggevannet.
 
Interessant hva Fermentis og Lallemann skriver om rehydrering og oksygenering, da skal i hvert fall jeg slutte å løpe til Jula når oksygenflasken min blir tom. Hvordan er det med ferskgjær fra White Labs foreksempel, kan det droppes der og?
 
Interessant hva Fermentis og Lallemann skriver om rehydrering og oksygenering, da skal i hvert fall jeg slutte å løpe til Jula når oksygenflasken min blir tom. Hvordan er det med ferskgjær fra White Labs foreksempel, kan det droppes der og?
Ferskgjær må oksygeneres (også gjenbruk av gjærslurry fra tørrgjær, da dette nå er å betrakte som ferksgjær)
 
Tilbake
Topp