RO-vann (Reversibel Osmose - vann)

Finn Berger

Moderator
Så vidt jeg skjønner, er dette noe som mange i USA bruker - sikkert fordi vannkvaliteten en del steder er heller dårlig. Vann som har gått gjennom denne prosessen, er så å si fritt for mineraler, og man kan derfor "bygge" vann med ønsket mineralprofil fra bunnen av. Kjekt å ha, tenker jeg:). For det første har ikke vannverket mitt mineralsaltanalyser, og for det andre ville variasjonene gjennom året uansett vært så store at det hadde vært liten vits i det, antakelig.

Litt mer avanserte akvarister (hvis det er et ord?) bruker visst gjerne slikt vann, og det finnes utsyr for hjemmeproduksjon av det. Prisene ser ikke helt avskrekkende ut, heller; et sted mellom 1000 og 2000 kroner?
Her er info om et fabrikats modeller: http://www.theaquariumsolution.com/products-type/reverse-osmosis De selges her: http://www.saltvann.no/index.php?op...category&virtuemart_category_id=21&Itemid=294

Er det noen som har erfaringer med RO-vann, eller kommentarer til bruk av det?
 
Hei,
Jeg bruker RO-vann når jeg brygger, hovedårsaken til det er fordi jeg brygger fra brønnvann og dette vannet er veldig alkalisk.
Overflatevann, som flesteparten i Norge har (fra offentlige vannverk), er som Gahr sier i sin artikkel om vann veldig likt. Variasjonen vil heller ikke være veldig stor i løpet av året heller, mest sannsynlig ikke nok til å kunne påvirke smak i noen vesentlig grad.

Men når det er sagt, så fikk jeg til min første pils med RO-vann, det var alltid markante usmaker i de tidligere forsøkene mine, som jeg i etterkant har identifisert til feil PH i mesk. Det gir også en større mulighet for å ha full kontroll på vannet, så man får en ekstra dimensjon man kan "skru" på. Har man lyst, og har allerede investert i et godt PH meter, synes ihvertfall jeg at det er en spennende ekstra dimensjon av ølbrygging. Noe som er så fantastisk med denne hobbyen (og egentlig alle andre hobbyer også) er at man kan ta elementer av faget så langt man vil.

Jeg kjøpte mitt anlegg fra purewaterclub.com http://www.purewaterclub.com/catalog/product_info.php?cPath=95&products_id=270

Som en konklusjon, har man vann fra offentlig vannmerk, som henter fra overflatevann tror jeg ikke RO-vann vil gi bedre øl. Da ville jeg heller investert i et godt PH meter og skjønt hvordan ditt system påvirkes av de mineraltilsetningene som du bruker, og brukt tabellen som Gahr har laget som et utgangspunkt.

Hilsen
Øyvind Hjulstad
 
Området jeg bor i er geologisk spesielt; det er svært kalkrikt. Når jeg ser på de dataene jeg har fra vannverket - ph og hardhet - så varierer de ganske mye gjennom året. Og de må vel nødvendigvis speile andre verdiers variasjon, også? Det ser nokså uforutsigbart ut for meg. Og jeg sliter litt med en skarp egg av besk bitterhet som veldig lett sniker seg inn.

Du har nok rett i at et ph-meter er en grei løsning i første omgang. ph-stripene klarer jeg ikke helt å stole på at jeg håndterer og tolker riktig. Men et godt ph-meter er faktisk dyrere enn et lite ro-system. Og så tenker jeg at det uansett rett og slett blir mye enklere når jeg til enhver tid er helt sikker på hva som er utgangspunktet mitt. (ph-meteret sniker seg sikkert inn til slutt:).)

Så et praktisk spørsmål: Hvor mye styr er det med å lage seg det vannet jeg trenger for å brygge 40-50 liter øl? Hvor lang tid tar det, f.eks.? (Forutsatt et av de enkleste anleggene, og middels vanntrykk.)
 
Sist redigert:
Mye styr er det ikke å lage det vannet du trenger, man kobler RO anlegget til en kran, putter en slange i avløpet og en slange i ett kar til å samle opp RO vann. Når det gjelder tidsbruk og kapasitet varierer det veldig mye ettersom hva du kjøper. Driver med saltvannsakvarium og der bruker jeg utelukkende kun RO så kan anbefale deg å ta en titt på blant annet http://webshop.korallen.no/mobile/index.php eller andre butikker som driver med saltvann, der står det om forskjellige anlegg med tanke på kapasitet så får du en liten pekepinn!
 
Det begynner å se ut som RO:). Jeg tror vel de minste anleggene er store nok, hvis det ellers ikke er noen kvalitetsforskjeller. Det er ikke noe problem for meg å ha det koblet til ei kran over et par dager. Hvis det er så enkelt som det der, er det liten grunn til ikke å skaffe seg et anlegg - og dermed kontroll over en viktig faktor i bryggingen.

Takk for gode svar:)!
 
Området jeg bor i er geologisk spesielt; det er svært kalkrikt. Når jeg ser på de datene jeg har fra vannverket - ph og hardhet - så varierer de ganske mye gjennom året. Og de må vel nødvendigvis speile andre verdiers variasjon, også? Det ser nokså uforutsigbart ut for meg. Og jeg sliter litt med en skarp egg av besk bitterhet som veldig lett sniker seg inn.

PH på vannet er i utgangspunktet ikke så viktig, da det er bufferevnen (evnen vanner har til å motstå endring av PH) til vannet som har mest å si i sammenheng med sluttresultatet. Men virker som om du har noen av de samme utfordringene som jeg hadde, den beske bitterheten kan være et resultat av for høy PH i mesken. Vannet jeg brygger med har ca 50 ppm (mg/l) med Ca, så det skulle være "perfekt" for brygging, men når jeg så på alkaliniteten til vannet (ofte representert med HCO3 eller CaCO3) at jeg så det var utfordringer med lysere.
Uansett ville jeg anbefalt et PH meter. Det var det som ga meg mest innsikt i meskeprosessen. Bruker også http://www.ezwatercalculator.com/ sitt excel ark for å estimere resultatet av PH. Og måler igjennom hele prosessen for å se hvordan mitt system reagerer på de tilsettingene jeg bruker.
En av de tingene som du må passe på når du bruker RO vann, er at gjæren har nok tilgang på zink, jeg mener at Servomyces skal være en god kilde til zink.

Jeg bruker noen timer på å fylle opp en 20 liter dunk med 100GPD (Gallons pr day) med et OK trykk (40 - 60 PSI). Men anlegget jeg har må ha over 35 PSI for å virke, mener ca 65 PSI er optimalt. Det kan hende du må investere i en booster pumpe hvis du har for lavt.

Lykke til med RO-anlegget! :)

Hilsen
Øyvind Hjulstad
 
takk, dette hjelper - jeg har en fridag i dag, og sitter akkurat og bygger meg opp til å sende en bestilling:). Og jeg ser at jeg like gjerne kan investere i et godt ph-meter, også. Har gjenlest noen sider Gordon Strong for å styrke motivasjonen, og kjenner meg rimelig overbevist nå:p.

Jeg er klar over at ph'en i vannet i seg selv ikke er så interessant, det er det at den varierer såpass mye jeg hekter meg opp i. Vannet har blandet karakter av grunn- og overflatevann, og blandingen varierer med årstid og nedbørmengde. Så det er nok ganske spesielt. Det er et veldig godt drikkevann, med høy kvalitet - men altså litt slitsomt som bryggevann.
 
Flott tråd! Vurderer et RO filter sjelv da vi har borehull. Kan jo sende inn vannprøve på det men det er jo i samme prisklasse som et filter.
 
Jeg har brukt RO-vann på alle brygg et par år. Det er ingen nødvendighet, men den store fordelen er at du vet akkurat hva du har, og da kan du mekke akkurat det vannet du vil ha.

Jeg tror det er John Palmer som skriver i boka 'Water' at den eneste måten å lage et godt vann til å brygge pils er å starte med ro-vann. Det var grunnen til at jeg begynte med ro-vann, men det tok ikke lang tid før jeg brukte det til alle brygg.
 
Det som står i boka Water er "for de fleste som skal ha godt vann til å brygge pils så er RO vann eneste mulighet"
I Norge har mange vannverk bløtt vann nesten uten mineraler, oslovannet f.eks. mener jeg er utmerket utgangspunkt for en god pils. I USA og mange andre steder er vel situasjonen annerledes.
 
Får du til det ølet du vil med det vannet du har, er det vel ingen grunn til å styre med å mekke noe annet. I Norge har jo isen fra istida skurt vekk det meste av kalkholdige bergarter fra overflaten, så vannverk som serverer overflatevann - og det er det vanlige - har de aller fleste steder bløtt vann.Men der hvor du har vann fra grunnen, er det ofte ganske annerledes. Her hvor jeg bor - på Hadeland - er det spesielle geologiske forhold, med mye kalkrik grunn. Floraen her har mange kalkelskende arter, og overflatevannet er selvfølgelig også preget av den kalkholdige grunnen. Det er nok ikke ekstremt, men det er nok til at jeg merker det.

Siden investeringen i et RO-anlegg er relativt beskjeden, og arbeidet det medfører likedan, synes jeg det er verdt å prøve det. Og jeg kan godt se poenget i det for den som ønsker stålkontroll på vannet, også, for vann fra et vannverk vil vel nesten alltid variere en del gjennom året
 
Helt enig i det du skriver over, et RO anlegg er løsningen dersom vannet i springen ikke passer til ølstilen du vil brygge, og det gir deg full kontroll. Men jeg ser ikke helt hvordan du får kontroll på vannjusteringene uten pH meter, med eller uten RO-vann.

Poenget mitt var at mange har fint vann for brygging av alle ølsorter i springen, når jeg ser på vannrapporten fra Oslo vannverk så taes det prøve hver uke, og variasjonene var ikke store i 2014 iallfall.

RO vann virker som det riktige for deg, lykke til !
 
Ut fra den artikkelen der kan det vel virke som om svaret er "ja, stort sett, hvis det er målinger av ph i mesk vi snakker om, og hvis vi kan tolerere litt slark".
Jeg er uansett ikke helt lykkelig med strips'ene. Jeg synes det er vanskelig å tolke dem: Hvilken farge matcher egentlig måleruta?
 
Noen spørsmål: Hva trenger jeg i tillegg til sjølve anlegget? Jeg regner med at jeg får tak i ledninger og koplinger på Biltema. Stemmer det? Er det ellers noe? Jeg ser at Korallen selger et måleinstrument som forteller deg hvor effektivt filteret er, og når du altså må skifte det. Er det nødvendig å ha? Eller kan man basere seg på å skifte etter x antall liter eller noe sånt? Hvor lenge holder filteret, forresten?
 
Når det gjelder ro-filterets holdbarhet så kommer det an på vannet som går inn på filteret. Den maskina jeg henter vann fra filtrerer vannet i flere stadier før det når selve ro-filteret. Da holder filteret et par år før det må skiftes, selv om det går tusenvis av liter gjennom det. Vannet går gjennom et grovfilter, kullfilter, ionebytter (fjerner kalk), og et finfilter før ro-filteret. Hadde vannet blitt kjørt rett inn på filteret hadde nok levetiden gått betraktelig ned.

Jeg tror jeg ville ha vurdert om det egentlig er verdt å begynne med ro-rensing. Det kan fort bli mye utgifter og styr uten at du synes du får så mye igjen. Jeg kan ikke huske å ha lest om bryggere som renser vannet sitt selv, men det finnes sikkert. Det brukes en del i USA, men det er nok fordi det er lett tilgjengelig ro-vann å få kjøpt.
 
Helt enig i det du skriver over, et RO anlegg er løsningen dersom vannet i springen ikke passer til ølstilen du vil brygge, og det gir deg full kontroll. Men jeg ser ikke helt hvordan du får kontroll på vannjusteringene uten pH meter, med eller uten RO-vann.

Poenget mitt var at mange har fint vann for brygging av alle ølsorter i springen, når jeg ser på vannrapporten fra Oslo vannverk så taes det prøve hver uke, og variasjonene var ikke store i 2014 iallfall.

RO vann virker som det riktige for deg, lykke til !

Takk for det.
Jeg vil tro at der det er bløtt vann hentet fra overflaten, vil variasjonene når det gjelder mineralinnhold være små, ganske enkelt fordi det uansett ikke vil bli vasket ut så mye mineraler. Men hos meg tror jeg det kan bli større variasjoner fordi det finnes mineraler i overflaten som kan vaskes ut.

Jeg synes ikke investeringene ser så voldsomme ut. Dessuten vil jeg tro at det finnes et marked for brukte anlegg blant akvarister, og sånn sett synes jeg det er verdt å prøve.
 
Tilbake
Topp