Robust Porter, For lav OG

Jeg har nettopp satt en robust porter fra bakke brygg, batch size 25l. Original oppskrift: http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/73679/bakke-brygg-robust-porter-50-l

Dette er min tredje batch, så noe fersk i gamet. For å finne ut hvor mye vann jeg skulle meske med tok jeg gjennomsnittet av ulike porter-oppskrifter og endte med 2,5 l/kg til meskevann. Fikk antageligvis noe høy temperatur, som jeg fikk nedjustert til 67 grader. Ifølge loggen hadde jeg 67 grader i 50 min, 73-75 grader i 10 min.

For å skylle, og tilsette rett mengde vann har jeg delt et gjæringskar og boret flere små hull slik at det tar litt tid å renne gjennom skyllingen. Jeg måtte skylle med ca 14l vann for å oppnå 28l, som er boil size. Skylte i tillegg gjennom mesken med vørteren, for å hente ut smaken. Dette har jeg ikke lest noe sted, men virka logisk i huet mitt.

Jeg fikk litt mer avkok enn planlagt, endte på 23l istedet for 25l. Ikke noe big deal i utgangspunktet.

Problemet er at jeg endte på litt laver OG enn det som var målet, 1.032 istedet for 1.058. Rehydrerte gjæra som det står på pakka, og pitcha i.

Hvordan vil lav OG påvirke ølet? Er det noe jeg kan gjøre for å hente meg inn?'

Even
 
Det blir ikke robust porter med en OG på 1.032 hvertfall. Mer en mild kanskje. Det blir helt sikkert drikkbart, men det eneste du kan gjøre nå hvis du vil ha OG opp til riktig nivå, er å tilsette maltekstrakt eller koke inn mye mer. Men jeg hadde latt være og Pitcha nå uansett.
 
Jeg har satt dette settet et par ganger og har også bommet litt på OG. Ved min oppskrift sto det 1061 og jeg landet på 1056 og 57. Nydelig porter, men ved så lav OG som du fikk blir det nok meget tynt og et helt annet øl. Til neste gang bør du prioritere OG foran riktig volum.
 
Du havner vel mer på en engelsk mild da. Sessionøl er noe jeg alltid har i hus og er ikke negativt det. Kan selvsagt bli vel bittert om humletilsetningene er de samme :eek:

Jeg har brukt partiskylling hele veien frem til jeg nettopp startet med HERMS systemet mitt. Da pleide jeg å meske inn med 3,5 liter vann pr kilo malt, tappet oppi et gjæringskar og varmet opp vann til det resterende volumet som jeg da skylte med. Effektiviteten min har ikke vært så voldsom bra den heller, men jevnt på 68-72%. Det pleide å hjelpe å røre i mesken et par ganger underveis synes jeg, fikk opp effektiviteten noe. Har du brukt mye spesialmalt og/eller mesker med for lite vann kan du også få en lavere effektivitet. 2,5 liter vann pr kilo malt blir kanskje litt i underkant? Kan også hende at du har skylt litt for lite da du har hatt en relativt tykk mesk.
 
Endte opp med samme øl i gjæringsbøtta selv denne gang, hvis det kan være noen trøst
Da jeg skulle brygge en Havre Stout, OG 1.060
Blir mer en Brown Ale på 5% hvis jeg ikke foretar meg noe
Får skylde på jypligen på Bryggselv, havre gryn eller for tett BIAB pose


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Endte opp med samme øl i gjæringsbøtta selv denne gang, hvis det kan være noen trøst
Da jeg skulle brygge en Havre Stout, OG 1.060
Blir mer en Brown Ale på 5% hvis jeg ikke foretar meg noe
Får skylde på jypligen på Bryggselv, havre gryn eller for tett BIAB pose


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis du klarer å utelukke grynene, eller tett biab pose så er det litt ergelig at man blir litt villedet på butikker, selv om det er ufrivillig, for at de vil få et salg. Var innom en butikk her om dagen og fikk nesten lyst til å bryte inn i samtale mellom en tilsynelatende ny selger og kunde.
 
Var bare maltposen som så unormalt lys ut for en Stout og en ekspeditør som var vel sjapp i svingene


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg får ta lærdom av gårsdagens runde, har aldri tidligere vært lenger unna med OG enn jeg var nå. Ølet blir nok brukbart uansett..

Det blir tre uker på gjæringskar denne gangen, da jeg er hjemmefra i forbindelse med studier. Skal hjem en tur neste helg, så da har jeg mulighet til å ta et grep dersom noen skulle komme på ei strålende løsning.

Even
 
Av nysgjerrighet og en iver etter å lære har jeg fått tak i spraymalt som for å prøve å berge ølet mitt.. Jeg har 1,5kg spraymalt. Selv jeg tenkte mer på volum og glemte OG litt da jeg brygga, klarte jeg å ende opp med 2 liter mindre vørter enn planlagt. Har brygga en batch den uka her også og traff spot on både med OG og volum. Så jeg tar nå høyde for at oppsettet mitt koker av ca. 5l på en time.

Det jeg lurer på, er egentlig hvor mye vann jeg bør blande ut spraymalten med?
 
Du trenger ikke så mye, men du bør være flink til å røre i gryta når det koker opp og når de koker for sender ikke skal svi seg
 
Et lurt triks er å koke opp vannet først, så tar du kjelen av plata før du har oppi spraymalten i vannet, rører godt til det er helt utblanda. Og deretter kan du ha kjelen tilbake på varmen og koke det litt til.
 
Spraymalt er no skikkelig griseri er min foreløpige erfaring. Fikk tilsatt ca 1,2kg i 1l vann, da ble det bra fart i karet igjen, blir spennende å se resultatet. Takk for svar tidligere i posten.
 
Tilbake
Topp