Rognebær - noen erfaringer i øl?

Vi har prøvd rognebær sammen med et lucky jack sett fra bryggselv.

Brukte frosne hele bær. Som nevnt tidligere i denne tråden må de ha sin runde med kulde. Når ølet var klart til flasking helte vi av noen liter til eksperimentering. Brukte 1 liters juiceflasker til dette. Enn kan sikkert bruke 1,5 liter flasker også. Det meste funker så lenge det er godt rengjort ect.Prøvde oss med 50gram og 100gram pr liter. Vi hadde ikke peiling på hvor mye som skulle til, så dette var skudd i blinde. Dette sto i en uke...veldig viktig at korken ikke blir skrud igjen, bare løst på. Det holdt på å gå galt med en av flaskene der korken ble skrud litt for godt igjen.

Resultatet var ikke så dumt. Hadde ikke trod at dette skulle fungere, men jaggu tok jeg feil. Det er litt uenigheter om hvilken som var best, men de fleste havnet vel på at en blanding må være det optimale. Har en nokså godt humlet IPA der jeg brukte 75 gram pr liter stående (tatt av 1,5 liter). Gleder meg til å smake på denne.

Anbefales å prøve ut med noen liter i sekunderkar eller lignende:)

Prøvde med aronia bær også.... Det var ikke fult så godt, men hadde en fin rødlig farge;)
 
Noen med erfaringer rundt dette? Har mye rognebær på tomta, hadde vært morro å laget et øl ut av det.. kunne det funket med kveik kanskje? hvor mye rognebær ville man brukt egentlig?
 
Noen med erfaringer rundt dette? Har mye rognebær på tomta, hadde vært morro å laget et øl ut av det.. kunne det funket med kveik kanskje? hvor mye rognebær ville man brukt egentlig?
Vi er akkurat ferdig med å koke 5 liter rognebær-gele. Flott dyprød farge, herlig smak og en behageligr und bitterhet.

Problemet er bitterheten som den kan tilføre ølet. Du bør ha MYE bær, i en sirup som er ganske tykk tenker jeg. Da er utfordringen igjen pektiner fra bærene som kan gi ølet ditt litt utfordringer med å renne ut av krana.
 
Vi er akkurat ferdig med å koke 5 liter rognebær-gele. Flott dyprød farge, herlig smak og en behageligr und bitterhet.

Problemet er bitterheten som den kan tilføre ølet. Du bør ha MYE bær, i en sirup som er ganske tykk tenker jeg. Da er utfordringen igjen pektiner fra bærene som kan gi ølet ditt litt utfordringer med å renne ut av krana.

Jeg har laget et par batcher med Rognebær i en Amber jeg har komponert. Jeg legger i 200gr frosne Rognebær (tint og knust) i en humlepose i koken på 10min i en 25L batch. Rognebæra blir da ikke dominante i ølet, men gir et hint av rognebær og en litt uvanlig "varme" i ettersmaken som jeg synes er en behagelig og spennende aroma.
 
Tilbake
Topp