romtemp etter flasking

Hei, jeg lager min 2. og 3. batch nå (hop sanatorium og nøgne ø pale ale) , dette har i morgen stått 2 uker i romtemp på flasker som det står i oppskriften min! men jeg har funnet ut at jeg får bare halvparten av ølet inn i kjøleskapet! Blir jeg nødt til å reise ut i morgen å kjøpe nytt kjøleskap eller kan det stå 3 uker i romtemp? noen som kan fortelle meg hvorfor prosessen er slik at det skal stå 2 uker i romtemp før 1 uke i kjøleskap?
Takker for alle svar :)

Det står 14 dager i romtemperatur og så kjølig fordi det er bra for holdbarhet til ølet. Det går nok fint dersom du ikke har kjøleskap også, men da bør du drikke det varme ølet først ;-)

De første 14 dagene er for at gjæren skal spise sukkeret og lage kullsyre (og bittelitt alkohol). Takket være korken på flaska slipper ikke kullsyra unna, og du får brus i ølet. Når denne prosessen er over er kaldlagring å foretrekke for holdbarhet. Men ølet holder også månedsvis i romtemp. Kanskje ikke årevis, men det kommer litt an på feks alkoholstyrke, hvor mye oksygen du har utsatt ølet for underveis osv.

Tenker at jeg kjøper meg nytt kjøleskap, bygger om det lille benkeskapet jeg har med stc1000 og bruker det til gjæring! Er jo kjekt å kunne drikke litt av ølet om en stund (hvis det er noe igjen da)! Noen her som vet hvordan kjøleskap takler å stå i en garasje? kan fortsatt bli minus grader fremover.. blir det da også minus grader inni kjøleskapet?

Er det minus der skapet står vil det vere minus I kjøleskapet også. Nye kjøle skap trur eg ikkje kjøler når det er under 10- 5 grader

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Tenker at jeg kjøper meg nytt kjøleskap, bygger om det lille benkeskapet jeg har med stc1000 og bruker det til gjæring! Er jo kjekt å kunne drikke litt av ølet om en stund (hvis det er noe igjen da)! Noen her som vet hvordan kjøleskap takler å stå i en garasje? kan fortsatt bli minus grader fremover.. blir det da også minus grader inni kjøleskapet?

Du må isåfall ha varmeelent i skapet og bruke begge funksjoner på STC-1000

Tilbake
Topp