Røring i varm vørter - oksidering

Hei,
Jeg har satt et par dunker basert på spraymalt. På første dunken var vi to som vispet på oss vannblemmer og senebetennelse for å få rørt ut 4 kg spraymalt i 23 liter vann.
Neste gang vi skulle brygge var det en Petter Smart i meg som fant frem stavmixeren og vispet inn all spraymalten på et blunk. Det var definitivt å foretrekke - bare det ikke ødelegger ølet.

Jeg leser i ettertid på side 67 i Moderne Hjemmebrygging: "Som alltid når man tapper eller på annen måte overører varm vørter må man passe på at man ikke spruter eller plasker med den slik at den oksideres."

Spørsmålet mitt da: Har jeg bæsja på leggen når jeg har brukt stavmikser i vørteren?  :jaha:

Slik jeg har forstått det, så gjelder vel dette etter at vørteren er ferdig kokt. Og vispingen deres var vel før eller under kok...?

Du kan få oksidering av vørteren før kok også.. Hot side aeration heter det, forkortes hsa....
Men fenomenet er nesten som yetier  ;D
(ingen som har håndfaste bevis på at den eksisterer) :)
Det er beskrevet bl.a. I how to brew av palmer... Les litt der. Jeg tror man sliter med å finne ut om øllet dit er skadet/ødelagdt før det er ferdig, og prøvesmakt.
Jeg tipper det går bra. :)

Hehe, artig tanke at jeg har en yetier i juløla mi.
Jeg pleier vispe inn spraymalten på ca 75 grader etter at spesialmalten er ferdig i gryta og så fyre opp stavmikseren. Sitatet som jeg viste til over er hentet fra et kapittel der det beskrives hvordan vørter skal tappes over fra meskekar til gryte.
Det var etter at jeg leste dette at jeg kom til å tenke at det muligens ville bli samme problem i mitt tilfelle.

Takker for svar begge to!

HSA er vel muligens et potensielt problem i RIMS-anlegg som har luftlekkasje på sugesiden av pumpen.  :idea:

Tilbake
Topp