Røykmalt

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Har siden jeg fikk smakt en røykøl under et besøk i Latvia sist august tenkt at dette er noe jeg vil brygge sjøl. Så etter det store fokuset Erlann Eldorsen har fått etter NM, har jeg blitt inspirert og søkt etter info om de forskjellige typene røykmalt på markedet. Det virker som om de fleste tilgjengelig typene er ganske milde (Muntons, TF, Weyerman) mens andre igjen gir mye mer røyksmak (Gotländsk røykmalt) mens whiskymalt ikke blir anbefalt å bruke.

Jeg lurer på om noen har erfaring med hvor Castle Maltings' røykmalt (EBC 4-8 iflg Petit-Agentur) hører til i dette bildet.

Mener det er veldig moderat og at du kan bruke opp mot 50% i ølet uten problem

Takk, Brede.
Har sendt Ola / Petit en e-post ang dette, antar han kan sammenligne med Weyermanns som han også distribuerer.

Så vidt meg bekjent:

Castle sitt røykmalt er torvrøkt. Dette kalles også whiskymalt.
Weyermann sitt røykmalt er bøkerøkt.
Det Gotlandske maltet (som jeg ikke vet om finnes i handel her til lands) er røkt over or (ørder, alder) - det samme som stjørdalsmaltet.

I henhold til malt-oversikten som du finner her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,731.msg10343.html#msg10343 så kan røykmalt generellt brukes inntil 100% av maltsengen.

Kansje du kunne røkt noe malt selv en halv kilo pale ale malt på en finmasket metall netting, i en abu røykovn. da kan du komponere smaken selv, for eksempel bruke einer spon og kirsebær/morell spon, mine chillier røkt over denne blaningen ble simpelten nydelige, de lukter meget appetittelig og smaken burde ikke bli for stærk eller overdøvende.
wisky malt er røkt over torv og har en ekstrem smak ala laphfroaig som er en god wiskey, men jeg tro ikke en øl brygget på denne malten hadde smakt særlig godt.

hole skrev:
wisky malt er røkt over torv og har en ekstrem smak ala laphfroaig som er en god wiskey, men jeg tro ikke en øl brygget på denne malten hadde smakt særlig godt.

Joda, Peated er ikke så ille i øl det.. har 30% i min porter :)

neslekkim skrev:
Joda, Peated er ikke så ille i øl det.. har 30% i min porter :)

Jeg kunne godt tenke meg å prøve med noe peated malt i en litt kraftig robust porter. Den jeg har planlagt har en OG oppimot 1,070, med marris otter pale malt som base, 200g black patent, 200g chocolate og 600 g crystal, og challenger bitterhumle, IBU 40-50 et sted, ingen aromahumle.

Er dette noe i nærheten av det du har brukt peated i? I såfall bare byttet ut basemalten med peated opp til 30%? Hvordan ble denne i såfall på smak? Jeg er veldig glad i de kraftigste bålwhiskyene fra Islay (Ardbeg, Lagavulin etc.), så torvrøyksmak er jeg glad i, men usikker på hvordan dette vil smake i en porter.

Er i Oslo nå i helga, så tenkte meg innom Vin&Bar for å plukke opp litt whiskymalt, men usikker på hvor mye...

Maltblandingen min var slik:
3,00 kg      Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC)          Grain        58,25 %     
1,50 kg      Peat Smoked Malt (5,5 EBC)                Grain        29,13 %     
0,40 kg      Chocolate Malt (1200,0 EBC)              Grain        7,77 %       
0,25 kg      CaraBohemian (200,0 EBC)                  Grain        4,85 %     

Hadde/har ikke black patent/brownmalt, så jeg gjorde det slik istedet, gikk også i god tro å brukte CaraBohemian istedet for Crystal, i den tro om at det er et mørkere Crystal.
Humla slik:
25,00 gm      Magnum [14,50 %]  (60 min)                Hops        40,1 IBU     
25,00 gm      Fuggles [5,10 %]  (5 min)                Hops        2,8 IBU 

Og rota med noe slikt i tillegg:
20,00 gm      Lakris (Boil 5,0 min)                    Misc                     
20,00 gm      Oak Chips (Boil 5,0 min)                  Misc   
Jeg vil ikke anbefale å koke eika slik jeg gjorde, smaken har forsvunnet nå,men den var litt merkelig i starten :)

Og dette er overhodet ikke noe ekstrem røyksmak, neste gang skal jeg bruke mye mer, Har vært i Bamberg, og DER har de røyket øl, som er virkelig godt, Mens røyken på maltet til VinOgBar synes å være noe lett, vet ikke om det er fordi maltet kommer fra et malteri som er redd for å selge stertk røyket malt, eller om maltet er gammelt.
Håper VinOgBar kan begynne å merke pakkene sine med pakkedato/innkjøpsdato, så vi kan ha en formening om hvor gammelt og utluftet maltet trolig er.
Har også noe annet røykmalt fra Weyermann, det er også veeldig lite røyket.. lurer på å lage et øl med bare røyk for å se om jeg får noe i nærheten av et røyket øl.

Eller gjøre som Gustav, Røyke i en abusmoker..

Dette er bare min personlige mening:

Peated malt hører til i whisky produksjon og har ingen ting i øl og gjøre, annet enn i meget, meget beskjedne mengder. Er veldig glad Islay whisky med mengder av røyk (masse ppt), som Ardbeg, Laphroaig, Lagavulin osv.  men når det kommer til øl synes jeg torv er mindre godt. Det er som sakt bare min personlige mening som jeg vet ikke betyr noe som helst i denne samenheng. Man skal være snill og grei, ellers kan man gjøre hva man vil...

Det som er fint med hjemmebrygg er at vi kan gjøre hva vi vil.. :)

Hadde man fått tak i bøkerøykt Schlenkerla malt så hadde jeg vært fornøyd.. men ser ut til at jeg må røyke den selv..

Nå har jeg ikke brygget med torvrøykt malt ennå. Men det er mitt inntrykk at den går utenpå all trerøykt malt i intensitet, i tillegg til at den har en annen smaksprofil. Det trenger den også for å overleve dobbelt bestilling og må.ge års lagring i skotsk whisky.

Hjemmerøyking og hjemmemalting er nok noe vi kommer til å se mer av, mfor det virker hot akkurat nå. Men husk at det sannsynligvis er forskjell på å røyke malt og å tørke grønnmalt med røykfritt luft.

Nå er det over 9 år siden jeg la tobakken på hylla, men forstår at jeg kanskje må til å røyke igjen, om ikke annet enn min egen malt  ;) (Godt tips, Hole.)
Uansett så må det litt eksperimentering til for å finne hvor mye røykmalt som må til for å finne den perfekte maltsammensetning for min gane - sjøl om dette nok varierer etter både tid og sted, stemning, dagsform etc.
Flott forum, gutter  :)

Da har jeg i hvertfall fått plukka med meg 2 kg whiskymalt fra vin&bar, og en pakke heavy toasted oak chips, så får jeg vurdere hvor mye jeg skal bruke... Først skal jeg uansett prøve på en ordinær porter som første forsøk på all-grain med nye kjølebagger.

Noen som har smakt IPA eller Pale Ale med røykmalt? Har veldig lyst til å få lagd en søt ipa med middels bitterhet, kanskje simcoe bitter humle. Noe karamell malt. Middels OG med ett hint av røyk. Det kan fungere?

Jeg tror pinade at du har smakt dette selv  ;D Den som vant publikumsfavoritten under juleølkonken på Tautra før jul hadde 70% Stjørdalsmalt. Alstadberg India Pale Stjørdalsale

Roarsa skrev:
Jeg tror pinade at du har smakt dette selv  ;D Den som vant publikumsfavoritten under juleølkonken på Tautra før jul hadde 70% Stjørdalsmalt. Alstadberg India Pale Stjørdalsale

det har du helt rett i ;D og om jeg ikke husker feil så var den en av mine favoritter. Du har ikke tilfeldigvis oppskrifta ett sted?

Here goes :)

Som du skjønner vet jeg ikke EBC på Stjørdalsmaltet. Det står 7 i oppskrifta, og det er selvsagt feil. Tipper denne maltbatchen ligger på omlag 100-150. Navnet burde vel i såfall være India dark Stjørdalsale. Husk også veldig dårlig utbytte på Stjørdalsmaltet. Oppsettet mitt er heller ikke ideelt med tanke på dette.

Alstadberg India pale Stjørdalsale Style: Klassisk Røgøl  Brewer: roar sandodden

Statistics
Volume: 24 liters
OG: 1066
FG: 1017
Alcohol: 6.4 % by vol.
Colour: 53 EBC (Dark brown)
Bitterness: 44 IBU
BU/GU: 0.66

Fermentables
Smoked Malt 6 EBC 5400 grammes
Pale Malt 7 EBC 900 grammes
Crystal Malt 135 900 grammes
Kandis (dark) 400 grammes
Liquid Light Extract 200 grammes

Mash schedule: 69 degrees for 60 minutes.

Hops
Cascade 7% alpha 50 grammes 60 minutes
East Kent Goldings 4.5% alpha 30 grammes 1 minutes

Fermentation
Yeast: 1728 Scottish Ale
Fermented at 20 degrees C for 8 days.
Fermented at 19 degrees C for 10 days.

Comments:

3 liter starter satt på 3 pakker 1728. Brukte 300g maltekstrakt

Stjørdalsmaltet fra egen melting og tørking høst 2011. Beitlandet. Matje.

Gjærnæring og irish moss tilsatt 15 min før kokeslutt.

Veldig dårlig utbytte. Brukte vel mye på skylling?

Dette ølet var forresten med i nm. Hadde vært morsomt å se dommerskjemaene  ;D Etter hva jeg kan forstå var det veldig mange trente ganer på Tautra, så hjemmefordelen var nok minimal, om ikke negativ  :attevar:

Roarsa, du skriver at en får dårlig utbytte av Stjørdalsmaltet, betyr det dårlig utbytte av hele mesken, eller kun Stjørdalsmalt andelen?

Dårlig utbytte er nok regelen på trønderskt hjemmegrodd, hjemmemaltet og røyktørket bygg. Årsaken er nok sammensatt, men ser ikke bort ifra at røyktørkinga kan være en utfordring for enzymaktiviteten. For oss som melter og tørker selv, så er jevn groing et mantra, men like god som de komersielle blir vi nok aldri.

Det har blitt mer vanlig å bruke kommersielle malt i tradisjonelle brygg her hjemme, da dette øker utbyttet mer enn hva prosentandelen "kjøpmalt" tilsier  :)

Tilbake
Topp