Røykøl?

SveinB

Norbrygg-medlem
Har noen av norbryggerne brygget røykøl med hell? Hva er nøkkelen til suksess her, og haR noen en velprøvd oppskrift?
 
Har noen av norbryggerne brygget røykøl med hell? Hva er nøkkelen til suksess her, og haR noen en velprøvd oppskrift?
Vær obs. på at Bestmalz sitt røykmalt er en god del mer intenst i smaken enn Weyermanns. Jeg liker Weyermanns best, og det kan du bruke 100% av. Det ville jeg ikke gjort med Bestmalz sitt.

Ei veldig enkel oppskrift der du ikke går over bord med røyksmaken er 40% pilsnermalt og 60% Weyermanns røykmalt. Og så kan du blande inn noe mørkt münchenermalt (10%) om du vil. (Jeg hadde nok villet det:).) Litt Carafa Special II eller III for ekstra farge er kanskje ikke så dumt, men ikke mye. Humle til 30 IBU med ei god tysk humle. Du trenger vel strengt tatt ikke noe annet enn bitterhumle, men kan godt ha noe nærmere kokeslutt, også.

OG litt opp på 1.050-tallet. Meske en halvtime på 64 og så tre kvarter på 71/72.

Gjæres med lagergjær sånn som du synes lager bør gjæres:).

Vil du ha en anelse sødme kan du blande inn litt Caramunich II.
 
Sist redigert:
Jeg brygger årlig Rauchbier til høstkvelder, men oppskrifta mi er vanskelig repliserbar siden jeg bruker Stjørdalsmalt fra en kompis og selv da varierer den en smule fra batch til batch..
 
Tilbake
Topp