1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Rust i Grainfather?

En tråd i 'GrainFather' startet av Grevling, 22 Feb 2018.

1. Grevling

Grevling
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei,
    Etter noen brygg på GF har det kommer små brune flekker i bunnen. Ser ut som overflaterust for meg:eek:. De er ikke følbare når man tar på de (se bilde). Det er kun bunnplata som har disse flekkene, ikke sidene. A318E9EE-AF3D-43D1-AB69-942DE0E1BE98.jpeg

Kun vært rengjort med PBW og en børste/svamp.

Noen som har vært borti lignende, evt. har tips til hvorfor dette oppstår og hvordan det kan fjernes?

2. Morten Jensen

Morten Jensen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sikkert flere her som har noe å si om dette, men min mening er i allefall at jo fortere du tar kontakt med leverandør direkte, jo fortere vil problemet ditt tatt hånd om.

3. Daggis

Daggis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har du noe svart-stål i nærheten av der du brygger/oppbevarer maskinen? Partikler av dette på det rustfrie i GF vil gi liknende flekker. Skuresvamp vilisåfall ta det. Om ikje som før angitt ---> leverandør.

4. Daggis

Daggis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Om noen har vært smarte og knust korn mellom valser som ikke er rustfrie kan det og være kilde til partikler. Det er lite som skal til.

5. Grevling

Grevling
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tror ikke det skal ha kommet annet stål oppi karet. Har brukt malt kvernet hos brygg selv før, og de bruker en Monster Mill 3. Har kvernet selv på en MM 2 nå sist.

Det startet som 2-3 flekker etter forrige brygg. Etter det siste var det vesentlig flere. Flekkene syns ikke før etter skyllingen etter vask er unnagjort. Så kommer de gradvis fram.

De lar seg stort sett skure bort med skuresvamp, men dukker altså opp igjen.

6. Daggis

Daggis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da støtter jeg taleren før meg. Gå til leverandør.

7. Grevling

Grevling
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jepp.
    Skuret det vekk nå. Skal gi det et brygg til, og reklamere dersom det kommer tilbake.

Takk for innspill

8. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så lenge du har fått forurensning på rustfritt vil då få tilbake rustflekkene.

Dette stoffet fixer det
    http://www.avestafinishing.com/media/5705/sds_130_no.pdf

Sent from my iPhone using Tapatalk

9. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vil det fungere med konsentrert StarSan også?
    Det er jo noe de fleste hjemmebryggere har tilgjengelig.

Kan være jeg tar helt feil, så få det eventuelt bekreftet først @Grevling

10. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har testa det ein gang. Syntes ikkje det var store hjelpa i. [​IMG]Har nå ein gang tilgang til beisepasta.

Sent from my iPhone using Tapatalk

#10 Jo-Helge, 22 Feb 2018
    Sist redigert: 22 Feb 2018
    LarsUlv liker dette.
  11. LancerEvo

LancerEvo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lar du den stå fuktig lenge? Rust er umulig uten at det er fukt inn i bildet

12. Grevling

Grevling
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den blir rengjort med PBW, skylt og tørket med microfiberklut. Flekkene dukker opp etter tørk, og lar seg skure vekk. Eskalerte som (bildet viser) etter forrige brygg.

13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette har jeg iallefall gjort med hell tidligere, kan være at det bare har vært rykende flaks. Har enten brukt en tjukk blanding starsan, eller faktisk også bare brukt sånn sitron-essens fra butikken, i store mengder iblandet vann. Latt stå 30-45 min. Har gjort det på to kjeler som har vist det samme, flekkene ble drastisk minimert.

Grevling liker dette.
  14. Grevling

Grevling
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da skal jeg gi det et forsøk. :D

15. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

16. Grevling

Grevling
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Går det ikke med enklere midler får jeg ty til det, eller reklamasjon. Kjelen er bare noen mnd gammel, og behandlet etter produsentens anvisning. Burde vel egentlig ikke være nødvendig å skulle være nødt til å gå på med midler jeg knapt har hørt om før etter noen få brygg.

17. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ruster rustfritt har det kommet svart stål i kjelen, er redd du ikke stiller sterkt i en reklamasjon.

18. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva er svart stål? Man må vel penetrere forbi oksidlaget, med hvilket som helst annet stål, skal det ruste, egentlig?

19. Lars Jarle Skorge

Lars Jarle Skorge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så på youtube på brukerveiledning og vask, der nevnte de sorte prikker i bunn som kunne komme av for fin kvernet malt, har ikke link, men en liten tur på google, og video dukker det nok opp, hvis jeg ikke husker feil var det fast brendte proteiner.
    Edit: link

Se fra ca. 3:30

#19 Lars Jarle Skorge, 2 Mar 2018
    Sist redigert: 2 Mar 2018
  20. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har du sett når de løfter RF med gaffeltruck? De bruker foam for att ikke stål skal komme i kontakt med RF.... Svart stål og RF sammen er fy fy

Del denne siden