Rust i Grainfather?

Grevling

Norbrygg-medlem
Hei,
Etter noen brygg på GF har det kommer små brune flekker i bunnen. Ser ut som overflaterust for meg:eek:. De er ikke følbare når man tar på de (se bilde). Det er kun bunnplata som har disse flekkene, ikke sidene.A318E9EE-AF3D-43D1-AB69-942DE0E1BE98.jpeg

Kun vært rengjort med PBW og en børste/svamp.

Noen som har vært borti lignende, evt. har tips til hvorfor dette oppstår og hvordan det kan fjernes?
 
Sikkert flere her som har noe å si om dette, men min mening er i allefall at jo fortere du tar kontakt med leverandør direkte, jo fortere vil problemet ditt tatt hånd om.
 
Hei,
Etter noen brygg på GF har det kommer små brune flekker i bunnen. Ser ut som overflaterust for meg:eek:. De er ikke følbare når man tar på de (se bilde). Det er kun bunnplata som har disse flekkene, ikke sidene.Vis vedlegget 35536

Kun vært rengjort med PBW og en børste/svamp.

Noen som har vært borti lignende, evt. har tips til hvorfor dette oppstår og hvordan det kan fjernes?
Har du noe svart-stål i nærheten av der du brygger/oppbevarer maskinen? Partikler av dette på det rustfrie i GF vil gi liknende flekker. Skuresvamp vilisåfall ta det. Om ikje som før angitt ---> leverandør.
 
Om noen har vært smarte og knust korn mellom valser som ikke er rustfrie kan det og være kilde til partikler. Det er lite som skal til.
 
Om noen har vært smarte og knust korn mellom valser som ikke er rustfrie kan det og være kilde til partikler. Det er lite som skal til.

Jeg tror ikke det skal ha kommet annet stål oppi karet. Har brukt malt kvernet hos brygg selv før, og de bruker en Monster Mill 3. Har kvernet selv på en MM 2 nå sist.

Det startet som 2-3 flekker etter forrige brygg. Etter det siste var det vesentlig flere. Flekkene syns ikke før etter skyllingen etter vask er unnagjort. Så kommer de gradvis fram.

De lar seg stort sett skure bort med skuresvamp, men dukker altså opp igjen.
 
Jeg tror ikke det skal ha kommet annet stål oppi karet. Har brukt malt kvernet hos brygg selv før, og de bruker en Monster Mill 3. Har kvernet selv på en MM 2 nå sist.

Det startet som 2-3 flekker etter forrige brygg. Etter det siste var det vesentlig flere. Flekkene syns ikke før etter skyllingen etter vask er unnagjort. Så kommer de gradvis fram.

De lar seg stort sett skure bort med skuresvamp, men dukker altså opp igjen.
Da støtter jeg taleren før meg. Gå til leverandør.
 
Vil det fungere med konsentrert StarSan også?
Det er jo noe de fleste hjemmebryggere har tilgjengelig.

Kan være jeg tar helt feil, så få det eventuelt bekreftet først @Grevling

Har testa det ein gang. Syntes ikkje det var store hjelpa i.
d836209a71d83f0afa75d8fd11d2d4b6.jpg
Har nå ein gang tilgang til beisepasta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Lar du den stå fuktig lenge? Rust er umulig uten at det er fukt inn i bildet

Den blir rengjort med PBW, skylt og tørket med microfiberklut. Flekkene dukker opp etter tørk, og lar seg skure vekk. Eskalerte som (bildet viser) etter forrige brygg.
 
Dette har jeg iallefall gjort med hell tidligere, kan være at det bare har vært rykende flaks. Har enten brukt en tjukk blanding starsan, eller faktisk også bare brukt sånn sitron-essens fra butikken, i store mengder iblandet vann. Latt stå 30-45 min. Har gjort det på to kjeler som har vist det samme, flekkene ble drastisk minimert.
 
Dette har jeg iallefall gjort med hell tidligere, kan være at det bare har vært rykende flaks. Har enten brukt en tjukk blanding starsan, eller faktisk også bare brukt sånn sitron-essens fra butikken, i store mengder iblandet vann. Latt stå 30-45 min. Har gjort det på to kjeler som har vist det samme, flekkene ble drastisk minimert.

Da skal jeg gi det et forsøk. :D
 
@Jo-Helge har egentlig fasit.

Går det ikke med enklere midler får jeg ty til det, eller reklamasjon. Kjelen er bare noen mnd gammel, og behandlet etter produsentens anvisning. Burde vel egentlig ikke være nødvendig å skulle være nødt til å gå på med midler jeg knapt har hørt om før etter noen få brygg.
 
Ruster rustfritt har det kommet svart stål i kjelen, er redd du ikke stiller sterkt i en reklamasjon.
 
Så på youtube på brukerveiledning og vask, der nevnte de sorte prikker i bunn som kunne komme av for fin kvernet malt, har ikke link, men en liten tur på google, og video dukker det nok opp, hvis jeg ikke husker feil var det fast brendte proteiner.
Edit: link

Se fra ca. 3:30
 
Sist redigert:
Hva er svart stål? Man må vel penetrere forbi oksidlaget, med hvilket som helst annet stål, skal det ruste, egentlig?
Har du sett når de løfter RF med gaffeltruck? De bruker foam for att ikke stål skal komme i kontakt med RF.... Svart stål og RF sammen er fy fy
 
Tilbake
Topp