Rustfritt stål

Morn

Tenkte å montere et rustfritt håndtak på min falske bunn for å lettere får tak i den etter mesking. Er det noen som vet om det går an å bruke disse som selges på biltema, clas ohlson etc.? Er det noe faremomenter i forhold til stoffer som ikke er lurt å få i brygget?
 
Har du link til de håndtakene du skriver om?
Hvis de er av 304/316 så er det ikke noe problem, men pass på at det ikke er klarlakk på de.
 
Ser jo greie ut de, men de er vel laget av rør så renhold blir sikkert en utfordring. Ikke så lett og få rengjort
inni håndtakene.

Edit: Jeg har bare brukt en 316 tig pinne som jeg har bøyd en liten krok i enden på. Når jeg skal ha ut den falske bunnen
stikker jeg bare denne kroken ned i ett av hullene og løfter opp.
 
Hva med disse da?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90038541/ Er vel mulig å handle på nett nå om man ikke har en IKEA i nærheten.

attest-handtak__20371_PE097017_S4.jpg
 
Så vidt meg bekjent, så er syrefast stål noe av det sikreste du kan bruke. Det skal ikke slippe noen farlige avfallstoffer - Det skal vel i bunn og grunn ikke slippe noe som helst.
 
Ein viss meskekjelebyggjar i Bergen brukar no modellen frå Biltema med nr 878019.    http://www.biltema.no/no/Bygg/Beslag/Knott/Knotter-4-stk-878017/.   

Dei frå Ikea står som rustfritt på nettsidene men dei eg har sett på Ikea er ikkje rustfrie men har ein  "rustfri utsjåand" dvs. er  noko anna enn rustfritt - knottar likeeins.

Eg synes det er greiast med ein knott sidan den ikkje er så mykje i vegen om ein skal røra i mesken.  Enkelte silbotnar har to store handtak og kva dei skal med dette skjønar ikkje eg - den veg neppe meir enn 1-2 kg og det greiar dei fleste som er utstyrt med hender med fingrar  å løfta frå ein slik knott.   

Om ein har hol i silbotnen for pickup tube - så kan ein også bruka dette for å fiska opp silbotnen (med ein enkel liten krok nedi holet) - men det er også litt praktisk å ha noko å halda i for å snu silbotnen på rett plass om det er hol i den - det kan ofte vera lite klaring  i holet i silbotnen for pickuptuben (vel - Blichmann gjer det annsleis - dei har eit digert hol slik at jamvel ein som har smaka vel mykje på sluttproduktet skal greia å finna det med pickuptuben og så brukar ein ei metallskive rundt pickuptuben som skjuler holet (og då får vi håpa at han/ho som har smaka på sluttproduktet under bryggjinga også hugsar på denne skiva)). 
 
Duckboot skrev:
Så vidt meg bekjent, så er syrefast stål noe av det sikreste du kan bruke. Det skal ikke slippe noen farlige avfallstoffer - Det skal vel i bunn og grunn ikke slippe noe som helst.

"Alt" rustfritt er OK. 304(L) er mykje brukt i meieri. Syrefast er forøvrig ein ganske så missvisande betegnelse. Det er ikkje slik at det er to typar, rustfritt og syrefast. På engelsk heiter det berre stainless. 316 blir gjerne kalla "marine grade stainless" eller noko i den duren. For eksempel toler 304 svovelsyre bedre enn 316.
 
katla skrev:
Om ein har hol i silbotnen for pickup tube - så kan ein også bruka dette for å fiska opp silbotnen (med ein enkel liten krok nedi holet)

Anbefaler å bruke langefingen som krok, fungerer brillefint :)

Edit: gitt at man kan fjerne pickup tuben først
 
Bjarte H skrev:
Anbefaler å bruke langefingen som krok, fungerer brillefint :)

Edit: gitt at man kan fjerne pickup tuben først

Trur neppe du får litlefingeren i dei hola eg borar for pickuptube…
 
Jeg kjører foreløpig BIAB metode, men bruker resirkuleringspumpe. For å unngå at posen suger seg inn i kranen i bunn så vil jeg helst bruke en falsk bunn. Når jeg har tatt ut posen og skylt denne vil jeg helst unngå å putte fingre eller hender nedi 70 grader med varm vørter. Tenkte derfor å montere noe som jeg kan feste en krok på å dra den falske bunnen opp før jeg skal koke i den samme kjelen.
 
katla skrev:
Bjarte H skrev:
Anbefaler å bruke langefingen som krok, fungerer brillefint :)

Edit: gitt at man kan fjerne pickup tuben først

Trur neppe du får litlefingeren i dei hola eg borar for pickuptube…

;D Fordelen med 1/2" pickup tube, man kan bruke fingen når man skal fiske opp silbunnen :)
 
Tilbake
Topp