Så bra som mulig til lavest mulig pris?

Fra en annen tråd: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8391.0.html
Jeg var litt uheldig med utbyttet, men det blir vel øl uansett...

Da var vørteren nedkjølt, helt oppi gjæringskar og tilsatt en pakke Safale-05...

Det ble litt dårlig effektivitet, for å si det mildt, men jeg tror det er pga. ett ødelagt termometer, som viste helt mongo temperaturer under meskinga.

Men jeg fikk en slutteffektivitet når jeg hadde koket ned hele greia på 1.041... Litt skuffet da jeg forventa meg noe rundt 1.050. Menmen, Øl blir det vel uansett! Cheesy

Lærdom til neste gang:

- Skaff kraftigere oppvarmingskilde
- Skaff kjele uten en enorm bulk i bunnen

Jeg fant ut at jeg klarte å fucke opp hydrometret mitt, og det har nok vist ca. 5 grader feil hele veien.

Når jeg skulle måle FG på Pale Alen min, så viste hydrometret 1.002, noe jeg syntes var litt VEL lavt.

Jeg fant derfor frem mitt mors gamle hydrometer fra da hun lagde vin, fikk frem litt 20 graders vann, og da viste Coopers- hydrometret mitt 0,995, og mors gamle hydrometer 1.000.

Dermed ser det ut som at jeg faktisk hadde 1.046-1.048 på vørteren, og 1,007 ferdigutgjæret øl og det er jo ikke så verst!

Øllen har stått i 11 dager i dag, og jeg prøvde meg en flaske, og den var faktisk helt nydelig! Deilig all-grain øl, skikkelig stolt, er jeg faktisk!
Eneste "problemet" var vel ærlig talt at det ble ikke en pale ale, da jeg tulla litt med humleoppmålingen, og det ble litt vel mye. Men øllen er nydelig likevel!

Maltmølle (barley crusher), malt, humle og gjær er bestilt til mine 2 neste brygg (Wit og Hefeweizen), så dette blir knall ! :D

Hallstein skrev:
Eneste "problemet" var vel ærlig talt at det ble ikke en pale ale, da jeg tulla litt med humleoppmålingen, og det ble litt vel mye. Men øllen er nydelig likevel!

Ser ikkje problemet, skal godt gjøres at det blir for mye humle  ;D ;D

Hah, vel. Jeg er ikke ett humlehode som mange andre. Jeg liker humle i moderasjon, men det er nå så.... :p

Ordtaket som går igjen her "det blir øl uansett" ser ut til å stemme ganske bra :p

Tilbake
Topp