Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Du er i nedre komfortsone for gjæra angående temperatur, og gjærer under trykk hvor du da helst behøver mer gjær enn normalt.
Omtrent alt av engelsk egentlig.Jeg har en porter stående nå, relativt klar for flasking. Den er brygget på S-04 og jeg lurer på om jeg skal brygge en øl til på samme gjær (eller noe av den samme gjæren). Hvilke øltyper egner S-04 seg for, foruten porter? Jeg har sett ESB brygget på den, det er litt fristende, NEIPA tror jeg kan vente til nærmere sommeren, brown ale skal gå an. Er det noe jeg ikke har fått med meg?
Trur du kan bruke den til det meste av britisk og amerikansk ale. Jeg har hørt den innvendinga mot den at den kan gi i overkant med fruktige estere (tyggegummi) om du gjærer i den øvre delen av temperaturområdet, så du skal styre temperaturen godt.Jeg har en porter stående nå, relativt klar for flasking. Den er brygget på S-04 og jeg lurer på om jeg skal brygge en øl til på samme gjær (eller noe av den samme gjæren). Hvilke øltyper egner S-04 seg for, foruten porter? Jeg har sett ESB brygget på den, det er litt fristende, NEIPA tror jeg kan vente til nærmere sommeren, brown ale skal gå an. Er det noe jeg ikke har fått med meg?