Safale S-04 S04

Ja. Enig i det. Glemte vel å skrive at dette var en 23 l batch. 2 pk. skulle da være en overpitch med ca. 50 mrd celler, men mulig det kan ha blitt litt lite uansett med de forutsetningen jeg ga den. Fermentis operer med 15-20 grader som temp. ser jeg. Uansett litt snålt at den stopper helt opp på 17-18 grader etter et forutgående normalt gjæringsforløp. Hvis jeg ikke får den i gang igjen ender jeg vel med en litt tung lettøl, og en ekstra erfaring med S-04 om ikke annet.

Jeg har null erfaring med å gjære under trykk, men S-04 er virkelig en av arbeidshestene som aldri har sviktet meg. Jeg har gjæret den ved 16-18 grader, og ikke hatt noe problemer, men det skal sies at når jeg sier 16-18 grader, så er det omgivelsestemperatur, og gjæren har nok dratt det et par grader varmere under stormgjæring som altså skjer ved 16 graders omgivelsestemperatur. Jeg har typisk pitchet en pakke i 12-15 liter uten å ofre over/underpitching en tanke, også ved sterkere øl opp mot 8%.

En egenskap ved S-04 er at den bunnfeller raskt når den er ferdig, slik at du tidlig får ganske klart øl. Det som kan ha skjedd hos deg er at det etter stormgjæring akkurat har bikket under bunnfellingstemperatur (det kommer jo litt an på hvordan du regulerer temperaturen), og at gjæren da nettopp har gjort dette. Den kan da være litt krokete å få i gang igjen, vil jeg tro, siden den nærmest er limt til bunnen, men om du har hevet temperaturen og fått tilstrekkelig av den i suspensjon igjen, så vil den vel starte opp dersom det er sukkerarter der fortsatt som den kan spise.

Hva er maltbasen her og hvilken temperatur mesket du på?

Maltbasen er:
3 kg Pilsen
1,3 kg pale ale
300 g flaket havre
80 g hvetemalt
30 g vienna

De to siste var rester jeg ville få brukt opp. I tillegg gikk det100 g kandisert sukker i kok

Mesket høyt på 67 grader en time og utmesk på 78. Estimert FG 1.010.

Ikke utenkelig at den har bikket under på temp. som du sier. Jeg har vanligvis temp. kontroll med glykol, men denne gangen kjørte jeg uten, og har justert temperaturen i rommet med åpning/likking av vinduer og dører. HAr en Tilt liggende oppi, så har brukbar kontroll, men det kan selvsagt ha kommet en dip i temp. ila. natten som har sendt den til bunns. Får fortsette å virvle litt på karet. Det står vertfall under trykk, så lite sjans for å dra inn noe oksygen, så da kan jeg sikker være litt mer "brutal" for å få den løs fra bunnen.

Heisann. Da gikk noe veldig galt med temperaturregulering denne gangen. Pågående NEIPA har nå stått på 27 grader fra dag 4 til dag 10. Så da kjører vi på 22 grader de siste dagene før CC. Men er det noen som har erfaring med S-04 på såpass høy temp? Ølet er noe mørkere nå enn forventet. Frykter at det kan bli vel mye ester/banan men det kan jo også bli helt magisk

Hvilken temp sto den på de første 3 dagene? Den kan nesten bli ferdig på 3 dager så at den står så varmt etterpå kan gå godt, men jeg liker helst å starte ganske lavt med engelske gjærtyper som denne (17C).

En FG prøve er jo til for å smakes på også, da får du nok noen indikasjoner.

Glemte å plugge kjøleskapet i Inkbirden når jeg skulle gjære en Stigbergets West Coast IPA med S-04, det ble ikke bra. Første og eneste ølet jeg har helt ut. Masse fusel! Googla gjæra i den forbindelse, kom over noen artikler som omhandlet gjæra. Kort oppsummert virker den litt krevende og særlig føsom på høy temperatur.

Ølet smakte litt som screwdriver drink med hjemmebrent.

Så bra at det gikk bra for deg! :D

I mitt tilfelle så gikk ølet på 18 grader de første 3 dager. Full gnu på gjæringen i denne perioden. Dette reddet nok kvaliteten! Når temp senere økte til 27 grader var festen på mange måter over. Nyter fortsatt denne NEIPA, smaker nydelig!. Helt på nivå med en god screwdriver basert på HB fra smørøyet på Sørlandet

Jeg har en porter stående nå, relativt klar for flasking. Den er brygget på S-04 og jeg lurer på om jeg skal brygge en øl til på samme gjær (eller noe av den samme gjæren). Hvilke øltyper egner S-04 seg for, foruten porter? Jeg har sett ESB brygget på den, det er litt fristende, NEIPA tror jeg kan vente til nærmere sommeren, brown ale skal gå an. Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Jeg har en porter stående nå, relativt klar for flasking. Den er brygget på S-04 og jeg lurer på om jeg skal brygge en øl til på samme gjær (eller noe av den samme gjæren). Hvilke øltyper egner S-04 seg for, foruten porter? Jeg har sett ESB brygget på den, det er litt fristende, NEIPA tror jeg kan vente til nærmere sommeren, brown ale skal gå an. Er det noe jeg ikke har fått med meg?
Omtrent alt av engelsk egentlig.
Bitter, Mild, Golden Ale, Brown, IPA, Stout...

Vil du jeg skal begynne å liste opp amerikanske også ;)

Jeg bruker den nå til alle engelske og skotske øltyper. Har erstattet Nottingham på alt unntatt Barleywine.
Pale ale, golden ale, Wee heavy og som du sier : porter, ESB (selv om der bruker jeg ofte Verdant) og Brown ale.
Gir ikke for høy utgjæring, klarner fort og gir noe karakter.

Egentlig en fin allrounder. Flokkulerer som en stein og gir klart og fint øl. Som nevnt over: alt britisk, men kan også brukes som en slags erstatning for us-05 om du gjærer den kjølig (17-18C).

Fint, da har jeg noe å planlegge for :) - tror det blir en ESB, men jeg har tatt feil før...

Og ja, den flokkuleringen er jo fantastisk, kan skjenke klart flaskekarbonert øl så lenge man ikke bevisst virvler opp bunnfallet.

Trur du kan bruke den til det meste av britisk og amerikansk ale. Jeg har hørt den innvendinga mot den at den kan gi i overkant med fruktige estere (tyggegummi) om du gjærer i den øvre delen av temperaturområdet, så du skal styre temperaturen godt.

Det der blei bl.a. sagt i den klassiske gjærepisoden til Vestkast for ca. 10 år sida, og det satte seg så fast i den unge og ubefestede bryggersjelen min at jeg faktisk ikke har brukt 04, så vidt jeg kan huske. Jeg har en pose i kjøleskapet som gikk ut på dato for ganske lenge sida:).

Tilbake
Topp