Safale s-04, temperatur

Jeg skal senere i dag brygge en IPA, en Kinn Vestkystklone. Har liggende to tørrgjær; Safale S-04 og Safale US-05. Ser i oppskriften at det skal brukes engelsk gjær, så da antar jeg at s-04 er nærmest. Har dog fått med meg at denne kan gi noe bananpreg dersom den gjærer på høy temp, noe jeg personlig ikke er så glad i. Har for øyeblikket to alternativer til plass for gjæring;
Vaskerommet på 21 grader, og kjellerboden på 15 grader. Er 15 grader tilstrekkelig romtemp for gjæring, og vil dette gi et ok resultat i forhold til s-04?

Er det ellers noen synspunkter på gjæren, s-04 vs us-05 i en vestkystklone?
 
Jeg har sett meg ferdig med S04, syns den er forferdelig. Har ikke fått til et eneste brygg jeg har vært fornøyd med der jeg har brukt S04. Uten å mukke hadde jeg brukt US05.
 
Istemmes. S04 har det med å stenge inne humlearomaen, og er svært uegnet for IPA. 15 grader er fin temperatur for US05.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 
US-05 er ypperlig til amerikansk IPA, og absolutt den jeg ville valgt. Har hatt varierende hell med S-04 (blandt annet min desidert dårligste øl, og en av mine beste), og tror definitivt du vil bli mest fornøyd med US-05 i dette ølet.

Hvis du ønsker å klone/kopiere Kinn Vestkyst bør du bruke samme gjærstamme som Kinn benytter (tror det er Wyeast 1318) og kanskje prøve å gjære i åpne kar, slik de gjør.
 
En liten follow up: jeg gjorde en del endringer i oppskriften jeg brukte som utgangspunkt, og endte tilslutt opp på OG 1.080. pitchet en pakke (hadde kun en) us-05 i gjæringskaret etter at den hadde fått kost deg i en kopp med vørter i 15-20 min. Satt dunken i boden, med termometeret oppå. Nå, etter nærmere et døgn er det fortsatt helt dødt, gjærlåsen har ikke rikket seg. Så nå at romtemperaturen er 14.2 grader. Er dette for kaldt? Burde ikke denne ha dratt i gang på denne tiden?
 
tørrgjær bør ikke rehydreres i vørter. da kan du like så godt tømme pakken rett i brygget. tørrgjær bør rehydreres i vann kokt opp og kjølt ned til 25-30 grader. var vørteren varm når du helte gjæren over den kan den ha fått sjokk og mistet mange gjærceller.
Det kan også være at du ikke har et helt tett lokk, noe plastikkbøttene skjeldent er. uansett ville jeg ha rehydrert en pakke us-05 i vann og pitchet en til.
 
Dersom volumet ditt er i nærheten av 25 l så er en pakke US-05 veldig lite gjær og spesielt med en så høy OG. Den lave temperaturen gjør det enda verre. Var det aktivitet i koppen med vørter og gjær før du pitchet den? Prøv å kikke ned i gjæringskaret for å se om det er tegn til aktivitet (skum). Dersom ikke anbefaler jeg å sette gjæringskaret et sted med høyere temp til det kommer i gang, eventuelt tilsette mer gjær.
 
Volume i bøtta er 16 liter. Pitchet på 20 grader, og vørteren jeg brukte i koppen var også ca 20 grader. Var ikke spesielt mye futt i koppen etter 15 min, men så jo ut til at noe ihvertfall hadde skjedd.
Jeg satt bøtta på vaskerommet i 22 grader nå, så får jeg evt flytte den til kaldere rom når den kommer i gang. Har også mulighet til å stikke bortom bryggesjappa og kjøpe mer gjær i morgen.
 
Man blir jo sittende å stusse litt etter å ha lest innleggene her.Jeg fikk med s-04 til å bruke i en ipa.
De må da vite litt m hva de prater om på nøgne ø? Jeg vet jo ikke.
 
fthing skrev:
Jeg satt bøtta på vaskerommet i 22 grader nå, så får jeg evt flytte den til kaldere rom når den kommer i gang.

Jeg ville definitivt gjort omvendt...
 
OK, jeg lytter til ekspertene. Flyttet bøtta tilbake til boden. :) men hvor lenge bør det stå før jeg evt hiver oppi mer gjær? Bør jeg agere i morgen dersom aktiviteten uteblir?
 
Jeg ville sluppet alt jeg har i hendene og pitchet ny gjær med en gang. .80 OG er mye for en pakke gjær.



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Edit: Mr malty sier 1.1 pakke faktisk. Ved 95 % viability, nå aner jeg ikke hva man skal sette den viabilityen til når det gjelder tørrgjær.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Er vel så enkelt som å bruke produksjonsdato.

Edit: Produksjonsdato på Fermentis-gjær er to år før best før-dato, så vidt jeg vet.
 
Det plopper! :)
Men.. Bør jeg likevel pitche mer gjær med tanke på den høye OG'en? Som sagt er volumet 16 liter og jeg har brukt en pk us-05.
 
Noen som har en formenig rundt mitt forrige spm? Har nå vært på butikken og kjøpt flere pakker med us-05, men er usikker på om jeg bør ha en pk til oppi nå? Vil det å pitche mere gjær etter at stormgjæringen har kommet i gang potensielt kunne gi noe usmak?
 
Tilbake
Topp