Safale S-04

Jeg skal brygge en engelsk IPA etter en oppskrift jeg har funnet: OG 1.059, man ønsker FG 1.015-17, IBU 53. Mesketemp 67 C. Oppskriften sier at jeg skal bruke Wyeast 1098/WLP007.

Jeg har en pose Safale S-04 liggende. Jeg har aldri brukt Safale, så aner ikke hva jeg kan forvente meg av denne. Hvordan er S04 sammenliknet med WLP007? Yeastbot (http://tinyurl.com/yeastbot) er litt inkonsistent her. Den hevder at S-04 er det samme som Wyeast 1099 ett sted, og at den er det samme som Wyeast 1098 et annet sted. Jeg mener jeg har lest flere steder at det er 1099, men hva vet jeg! Wyeast 1098/WLP007 har veldig høy utgjæringsgrad, mens 1099 skal være mer fruktig. Samtidig skal S04 passe glimrende til engelsk IPA så vidt jeg forstår. Men jeg er redd for å få for lav utgjæring ...

Noen tanker? På forhånd takk!
 
Har aldri slitt med dårlig utgjæring med S04, den har oppført seg pent på den måten. Siste brygg med 04 hadde OG 1056, og FG 1012. Mesket på 66 grader i 60min, men at den er fruktig er ikke til å skyve under en stol. Har ikke allverdens gode erfaringer med S04, men jeg gir aldri opp, jeg SKAL få til å lage en super øl med den :) Den lager i allefall klart øl i en fei, bunnfeller som betong.
 
Har utelukkende gode erfaringer med Safale-04, og brygger alle mine engelske øltyper, samt juleølet (old ale) med denne gjæren.

Forrige øl (Juleøl) gjæret fra 1.070 til 1.020, så har ikke hatt problemer med utgjæring, gitt.
 
Takk begge to for innspill! Jeg ble litt klokere.

I og med at jeg ønsker å følge oppskriften, og siden jeg måtte utsette brygging et par dager, kjøper jeg like gjerne en WLP007, som var i oppskrifta. Er litt redd for fruktigheten, og at jeg ikke skal få kontroll på FG denne gangen. Tror ølet er litt følsomt for restsødmen. Safale-04 skal definitivt brukes en gang, kanskje på neste ESB.
 
Tilbake
Topp