magne1972 skrev:Jeg har gjæret denne ved starten av gjæringen på 14 grader, og etter at stormgjæringen er over har den gradvis økt temperaturen til 16-17 grader. Når gjæringen så har sluttet, og det har gått et par dager senker jeg temperaturen til 4 grader for bunnfelling i 2-3 dager. Dette gir et klart øl med tilnærmet lagergjæring som burde egne seg på juleøl
Stemmer. Hvis du kjøler ned til 4 grader, og skal tilsette sukkerlake for flasking, trenger du ikke kjøle ned denne etter kok. Jeg tømmer den i karret kokende. Den avkjøles fort nok av vørter på 4 graderjanvad skrev:magne1972 skrev:Jeg har gjæret denne ved starten av gjæringen på 14 grader, og etter at stormgjæringen er over har den gradvis økt temperaturen til 16-17 grader. Når gjæringen så har sluttet, og det har gått et par dager senker jeg temperaturen til 4 grader for bunnfelling i 2-3 dager. Dette gir et klart øl med tilnærmet lagergjæring som burde egne seg på juleøl
Så hvis jeg forstår deg riktig så starter jeg med og stille inn stc på 14"c til stormgjæringen er over, så stiller jeg gradvis tempraturen opp til 16 -17 grader, og når gjæringen er sluttet så stiller jeg den ned til 4 grader for og bunnfalle gjæren?
Hvordan gjør jeg det når den skal tappes på flaske? Kan jeg da bare kjøle ned sukkeret til ca 18 grader og helle det over i dunken og tappe det på flaske?
magne1972 skrev:Stemmer. Hvis du kjøler ned til 4 grader, og skal tilsette sukkerlake for flasking, trenger du ikke kjøle ned denne etter kok. Jeg tømmer den i karret kokende. Den avkjøles fort nok av vørter på 4 graderjanvad skrev:magne1972 skrev:Jeg har gjæret denne ved starten av gjæringen på 14 grader, og etter at stormgjæringen er over har den gradvis økt temperaturen til 16-17 grader. Når gjæringen så har sluttet, og det har gått et par dager senker jeg temperaturen til 4 grader for bunnfelling i 2-3 dager. Dette gir et klart øl med tilnærmet lagergjæring som burde egne seg på juleøl
Så hvis jeg forstår deg riktig så starter jeg med og stille inn stc på 14"c til stormgjæringen er over, så stiller jeg gradvis tempraturen opp til 16 -17 grader, og når gjæringen er sluttet så stiller jeg den ned til 4 grader for og bunnfalle gjæren?
Hvordan gjør jeg det når den skal tappes på flaske? Kan jeg da bare kjøle ned sukkeret til ca 18 grader og helle det over i dunken og tappe det på flaske?
Ketil skrev:GJÆRSTARTER
Med tørrgjær er det bare å helle pakken over i litt lunkent vann ca 30 min før pitching. Da vil du se at det er full aktivitet og skum i "gjærstarteren". Jeg bruker en sånn plastikkopp med lokk, som vel egentlig er til å blande jevning til saus. Ren og sprayet med Star San.
Tenkte og legge meg på mellom 16-18 grader, men er det ok att jeg bruker 2 pakker på 23 liter i stedet for og rehydrere gjæren. Siden jeg brygger i en ikke alt for ren garasje? Eller er ikke noe sånt og tenke på så lenge jeg dekker til skåla med lokk når den står og rehydrerer? ( kanskje jeg har alt for stor panikk for urenheter)protto skrev:Du spurde opprinneleg om optimal gjæringstemperatur for US-05. Ifølge denne: http://www.fermentis.com/fo/pdf/HB/EN/Safale_US-05_HB.pdf er det ganske vidt spekter her som andre har antyda, 15-24 grader. For ale vil eg sei den optimale tempen er ein plass midt i dette området. Rundt 19 grader.
Om poenget er å brygge eit øl med minst mogeleg fruktigheit kan temperaturen senkast til nedre del av registeret, eller bruke ein lagergjær.
Hvor mye vatn brukar du på 1 pakke med gjær? Og rører du i gjæra etter dei 30 min med rehydrering av gjæren eller heller du den bare rett oppi vørteren og rister/lufter du vørteren før du setter den til gjæring?protto skrev:Eg bryggar i ein ikkje alt for rein kjellar. Brukar som regel ein e-kolbe som er rein, sprayar eller fyller den med Star San og tømmer ut. Fyller passe mengde lunka vatn som er kokt i vatnkokar og avkjølt til ca 30 grader. Av og til når eg er ekstra lat stiller eg inn springen på 30 grader og brukar vatnet herifrå utan å koke det først.
Dekkar til med eit lokk som er reint mens gjæren rehydrerar.
Du kan sjølvsagt putte to pakka i vørteren, men det er ikkje godt å sei kor mange celler du sit igjen med. Ein god del blir det nok lell.
magne1972 skrev:Jeg har gjæret denne ved starten av gjæringen på 14 grader, og etter at stormgjæringen er over har den gradvis økt temperaturen til 16-17 grader. Når gjæringen så har sluttet, og det har gått et par dager senker jeg temperaturen til 4 grader for bunnfelling i 2-3 dager. Dette gir et klart øl med tilnærmet lagergjæring som burde egne seg på juleøl
US-05 er en american ale gjær, men jeg har brukt den til stout med godt resultat. Gir en fin maltsmak, og ren gjæring.janvad skrev:magne1972 skrev:Jeg har gjæret denne ved starten av gjæringen på 14 grader, og etter at stormgjæringen er over har den gradvis økt temperaturen til 16-17 grader. Når gjæringen så har sluttet, og det har gått et par dager senker jeg temperaturen til 4 grader for bunnfelling i 2-3 dager. Dette gir et klart øl med tilnærmet lagergjæring som burde egne seg på juleøl
Er denne måten og gjøre det på også egnet for en Stout (som dette juleølet er)?
magne1972 skrev:US-05 er en american ale gjær, men jeg har brukt den til stout med godt resultat. Gir en fin maltsmak, og ren gjæring.janvad skrev:magne1972 skrev:Jeg har gjæret denne ved starten av gjæringen på 14 grader, og etter at stormgjæringen er over har den gradvis økt temperaturen til 16-17 grader. Når gjæringen så har sluttet, og det har gått et par dager senker jeg temperaturen til 4 grader for bunnfelling i 2-3 dager. Dette gir et klart øl med tilnærmet lagergjæring som burde egne seg på juleøl
Er denne måten og gjøre det på også egnet for
en Stout (som dette juleølet er)?