Safbrew S33

Erlendso

Dommer
Noen som har gode/dårlige erfaringer med denne gjærtypen?

Jeg kan like godt dele mine. Siden produsenten kaller det en "allround gjær" tenkte jeg at den skulle prøves på en American Amber.

Den startet kjapt, sluttet kjapt, og med en OG på 1.065 klarte den kun å spise seg ned til 1.020. Krausen begynner nå å synke til bunns, og jeg er ganske sikker på at dette blir en "cloying" øl.
Det sies at den skal ha aner fra Belgia denne gjæren. Merker ingenting belgisk når jeg smaker. Mener den egentlig er helt karakterløs, fremhever hverken humle eller malt. Vet at ølet er grønt fremdeles, men jeg er på god vei til å kalle dette en skithelvetes gjær.  :mad:

Eneste tørrgjæren jeg stoler på nå er Safale S05  8)
 
S-33 gir et ganske tydelig krydderpreg ved gjæring rundt 24 grader. Et av mikrobryggeriene brukte denne som eneste gjær ganske lenge, noe jeg ikke synes var veldig vellykket på de lyse ølene. Stouten blir imidlertid veldig god med den. På kalde temperaturer synes jeg den blir ganske nøytral og grei.

For mer belgisk vri med tørrgjær er vel T-58 det beste valget.
 
Vel;

Pga. oppussing, jobb unger, og annet som stjeler fra brygge-hobbyen ble gjæringskaret bare stående i kjelleren. I mellomtiden har jeg smakt litt på brygget i ny og ne med håp om at det kanskje skulle utvikle seg bra. Det var såpass søtt og eple-aktig at det var som å smatte på en rosa Apple Ipad. Så fikk det stå enda lengre. I dag skulle omsider renseanlegget på Lade få teste seg;

Smakte en siste gang. Halleluja. Det var jo blitt til en kjempegod Amber. All eple var vekke, og en mild røstighet blandet med et lett belgisk preg maserte smaksløkene. This one is definately a keeper!!!

En som aldri lærer kalles gjerne en "dunce". Ikke verdens mest brukte ord, men det passer ihvertfall i dag. Jeg har til og med sagt det før til andre, og må nå kanskje begynne å følge mine egne råd. "Gi aldri opp et brygg!"  8)
 

Vedlegg

  • BusinessDunce.jpg
    BusinessDunce.jpg
    25,7 KB · Sett: 211
Satte en solsnu fra Kinn nettopp. 22 liter med 2 pk s-33. Den kom fort igang, men ser ut til å ha stoppet opp på 1018 målt over 3 dager. Skal ned til 1010. OG var 1060.Gjæres på 18 grader. Nå står den på 21 grader pga en annen batch som skal ha det litt varmere. Synd om den ikke gjærer ut da den lukter og smaker godt. Reiser bort i 14 dager og håper et mirakel skjer.
 
Tilbake
Topp