Jan Erik Johansen
Norbrygg-medlem
Jeg tro "C'est pas mal". Eller "C'est pas mauvais". Tror ikke en fransktalende vil innrømme et nederlagDe sa antagelig "C'est bien".
Jeg tro "C'est pas mal". Eller "C'est pas mauvais". Tror ikke en fransktalende vil innrømme et nederlagDe sa antagelig "C'est bien".
Jeg mente den har modnet bratt fra 1 til 3 mnd.Henger ikke med i denne beskrivelsen. Siste batchen min gr på stumpene nå og er ca 6 måneder gammel. Syntes den er ganske lik ny. Minner meg på at jeg må lage ny batch.
Jeg mente den har modnet bratt fra 1 til 3 mnd.
Min erfaring med saison er at modning gjør mye for ølet.
Jeg har ikke brukt 134 før, men nå (snart) blir det to små batcher; en klassisk lys glazen toren, og en med litt forgylling fra krystallmalt. De skal få stå i ro til høsten, basert på hvordan jeg har opplevd saison-utvikling tidligere.
Jeg tror du kommer langt med én
Tror ikke man trenger så enorme mengder av den gjæren
Samme som meg det. Har hatt OG 1.046-47 siste to batcher, en pose gjær pr 25 liter.Kjører denne i dag, men en light-versjon, med OG 1.044. Jeg lurer på gjærmengden til 25 liter? En eller to poser? Jeg har egentlig tenkt meg bare en, men vil gjerne høre med ekspertene.
Samme som meg det. Har hatt OG 1.046-47 siste to batcher, en pose gjær pr 25 liter.
Kvifor ikkje berre strø på toppen av all vørteren?Great minds osv. .
Tenker å gjøre sånn: Jeg tapper litt vørter i bunnen av bøtta, og strør gjæren pent utover. Så lar jeg det stå et kvarter, og tapper i resten av vørteren. Voila!
Kvifor ikkje berre strø på toppen av all vørteren?
Jeg tapper over ca halve vørteren, strør i gjæra, drypper nedi clarex'en, og fortsetter å tappe. Pumper fra kjelen i B80'en, med en 3 meter lang slange, så det går ikke fort akkurat når pumpa også må løfte en dryg meter opp. Har ikke hatt noe problemer med utgjæring eller usmaker fra gjæren etter at jeg starta med denne praksisen heller enn å rehydrere. Så pitcher jeg rundt 10% ekstra tørrgjær også da. Med våtgjær / slurry så går den i når gjæringstanken er full.Jeg veit ikke hvor viktig det er. Antakelig marginalt, men det koster lite. Jeg skal uansett la gjæren stå i ro i et kvarter. En grei effekt er vel at jeg får veldig god innblanding av gjæren.
Jeg tapper over ca halve vørteren, strør i gjæra, drypper nedi clarex'en, og fortsetter å tappe. Pumper fra kjelen i B80'en, med en 3 meter lang slange, så det går ikke fort akkurat når pumpa også må løfte en dryg meter opp. Har ikke hatt noe problemer med utgjæring eller usmaker fra gjæren etter at jeg starta med denne praksisen heller enn å rehydrere. Så pitcher jeg rundt 10% ekstra tørrgjær også da. Med våtgjær / slurry så går den i når gjæringstanken er full.
Nå redda du meg. Jeg hadde glemt Clarex'en.
Man skal ikke rote til rutinene særlig mye før noe glipper.
Et lite sidespor, men føler dere clarexen har god effekt? Jeg har brukt det en stund, men sliter like herlig med chill haze.
Jeg bruker det fordi jeg har venner og familie som har varierende problemer med gluten.Et lite sidespor, men føler dere clarexen har god effekt? Jeg har brukt det en stund, men sliter like herlig med chill haze.
Blir krystallklart mitt også, både med og uten clarex.Hvis folk med cøliaki skal drikke ølet er det ålreit med clarex, men ellers ville jeg droppet det for dette ølet. Saison kler litt tåke. Med denne gjæren har jeg heller slitt med motsatt problem - ølet blir gjerne for klart...
Du får ikke krystallklart øl, som en industripils. Og stoffet bruker litt tid på å nå full effekt. Men nå har jeg sittet og sammenlignet industripils med egen pils i vårsola, og egentlig tror jeg forskjellen mye er den som utgjøres av filtrering. Jeg er veldig fornøyd. Men altså; litt tålmodighet.