Flaskene vaskes jo uansett. Men var interessert i å unngå gjærfot i flaska samtidig som man fikk smaken av naturlig karbonering.Det må evt. være fordi du er redd flaskevask
Hvorfor da ikke bare karboners på flaske først som sist
Jeg har nylig prøvd begge deler, fra samme batch og samme temperatur - hadde tvangskarbonert og sukkerkarbonert øl ut av samme kegerator samtidig. Skal ikke påstå at dette "forsøket" har noen som helst gyldighet, men det er interessant at alle som har smakt har kjent en forskjell, og bare en (av seks) har foretrukket tvangskarbonert øl..Flaskene vaskes jo uansett. Men var interessert i å unngå gjærfot i flaska samtidig som man fikk smaken av naturlig karbonering.
Jeg har motrykksfylleren fra denne tråden:En ulempe med saison servert fra fat (ihvertfall hos meg) er at du ikke kan ha riktig karboneringsnivå.. Ender opp med skumhelvete og dødt øl i glasset..
Haha - jeg tar ikke konsekvensen av å prøve og dytte flaskevask over på KonemorJeg har motrykksfylleren fra denne tråden:
Glimrende mottrykksfyller
Og da burde det vel gå an å få det på flaske fra fat? Flaskevasken tar kona mi seg av
Jeg bruker som regel Kazbek som bitterhumle (også som single hop) for saison, med veldig godt resultat - denne har endel Saaz i seg (50% om jeg har forstått det riktig).Nei, jeg brukte til å med bare 35 g Goldings på 12 liter og syntes det ble for mye
Spar Saaz tilslutt
Sent from my iPhone using Tapatalk
At ikke Beersmith har gjæren er merkelig.. Jeg har også lagt den inn her - i fjor sommer.!Nå som Belgisk er tema for høstens flaskekonkurranse i Oslo Norbrygg ble jeg tipset om denne tråden her. Jeg har ikke brygget noe belgisk før, og heller ikke noe med BE-134. Jeg skjønner jo at denne gjæren er arbeidsvillig, og lurte på om du @cjohansen (eller noen andre) kunne "bekrefte" noen data for meg. Bruker Beersmith, som ikke hadde gjæren, så jeg har lagt inn alle data fra fabrikantens dataark i beersmith selv. Har satt sammen en oppskrift basert på litt jeg har funnet her og der. Med mesk på 68 grader og OG1043 (jada, mange synes nok dette er pysete) får jeg estimert FG til å bli 1004, og 5.1ABV. Er dette rimelige data ut fra din erfaring? Mener også at du oppga 22-24 grader som normal gjæringstemperatur. Jeg ønsker i utgangspunktet subtil estere, i hvert fall i første omgang. Bør jeg da prøve meg noe lavere i utgangspunktet, eller er 22 veien å gå? Setter pris på om du (eller noen andre med erfaringer med denne gjæren) vil svare på dette , så sparer jeg meg kanskje for i hvert fall ett "forskningsbrygg".
Jeg ser at ut fra data på gjæren, så skal dette gi en FG på 1004. Ved 63 ville den gitt 1000 …Hvorfor vil du gå for såpass høy mesketemperatur som 68 grader?