Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Jøss. Er på besøk hos foreldrene mine, som egentlig bare drikker pils. Og så fant jeg denne i boden :)
060b026f57c498dc4835367bb56a722a.jpg


Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Etter at @cjohansen laget denne tråden om Saison, måtte jeg også forsøke meg. Det er en stilart jeg ikke har brygget før, selv om jeg liker den godt (når den blir brygget bra :) )
Den står nå på fat, og skal få stå der i noen måneder. Når fatet var breddfult, fikk jeg nok til 4 flasker som ble satt på badet. I dag var det karboneringstest - noe som er helt meningsløst siden 95% av ølet er på fat :)
Fantastisk. Den er altfor ung, men smaker allerede nå fabelaktig. Et meget bra utgangspunkt for det som kan bli juleøl #2.
Vil rette en stor takk til cjohansen for grundig fotarbeid og fremragende formidlingsevne. Dette har inspirert svært mange av av oss.
Legger ved gjæringsforløpet.
e96b3bf6554447a969fcd97bcd337e3f.jpg
 
Hva ble felles enighet her, er det sukker og naturlig karbonering som er saken, eller CO2 karbonering på fat og motrykksfylling? Kombinasjon? Dumpe sukkerbit i flaska, så mottrykksfylle?
 
Sist redigert:
Jeg karbonerte med sukkerbiter sist og kommer til å fortsett med det selv om jeg har skaffet meg fat
Ser jeg bare her 6 -7 flasker igjen nå, så det blir neste øl ut i bryggekøen
 
Tomt her også, forrige batch ble med en alternativ gjær (Belle Saison). Nå blir det en batch med BE-134. Hva med å peise sukkerlake over i fatet, la det gjære ut i romtemp før man da mottrykksfyller?
 
Det må evt. være fordi du er redd flaskevask
Hvorfor da ikke bare karboners på flaske først som sist
 
Flaskene vaskes jo uansett. Men var interessert i å unngå gjærfot i flaska samtidig som man fikk smaken av naturlig karbonering.
Jeg har nylig prøvd begge deler, fra samme batch og samme temperatur - hadde tvangskarbonert og sukkerkarbonert øl ut av samme kegerator samtidig. Skal ikke påstå at dette "forsøket" har noen som helst gyldighet, men det er interessant at alle som har smakt har kjent en forskjell, og bare en (av seks) har foretrukket tvangskarbonert øl..
Godt nok for meg - jeg fortsetter med sukker i fatene.!
En ulempe med saison servert fra fat (ihvertfall hos meg) er at du ikke kan ha riktig karboneringsnivå.. Ender opp med skumhelvete og dødt øl i glasset..
Men det er godt - og jeg HAR angst for flaskevask! Så - enn så lenge, blir dette løsningen hos meg..!
 
Føler dere som har brukt Saaz til bitter at det er verdt det? Brygger nå en 65 liters batch og det kreves 140 gram Saaz i kok. Eller 36 gram Warrior.
 
Nei, jeg brukte til å med bare 35 g Goldings på 12 liter og syntes det ble for mye
Spar Saaz tilslutt


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg bruker som regel Kazbek som bitterhumle (også som single hop) for saison, med veldig godt resultat - denne har endel Saaz i seg (50% om jeg har forstått det riktig).
De andre 50% kommer fra en Georgisk villhumle - Jordtoner og fruktighet som passer veldig godt i Saison.!
Ca 5% alfasyre er endel høyere enn for Saaz, så humlemengden går endel ned..
 
Nå som Belgisk er tema for høstens flaskekonkurranse i Oslo Norbrygg ble jeg tipset om denne tråden her. Jeg har ikke brygget noe belgisk før, og heller ikke noe med BE-134. Jeg skjønner jo at denne gjæren er arbeidsvillig, og lurte på om du @cjohansen (eller noen andre) kunne "bekrefte" noen data for meg. Bruker Beersmith, som ikke hadde gjæren, så jeg har lagt inn alle data fra fabrikantens dataark i beersmith selv. Har satt sammen en oppskrift basert på litt jeg har funnet her og der. Med mesk på 68 grader og OG1043 (jada, mange synes nok dette er pyseteo_O) får jeg estimert FG til å bli 1004, og 5.1ABV. Er dette rimelige data ut fra din erfaring? Mener også at du oppga 22-24 grader som normal gjæringstemperatur. Jeg ønsker i utgangspunktet subtil estere, i hvert fall i første omgang. Bør jeg da prøve meg noe lavere i utgangspunktet, eller er 22 veien å gå? Setter pris på om du (eller noen andre med erfaringer med denne gjæren) vil svare på dette :), så sparer jeg meg kanskje for i hvert fall ett "forskningsbrygg".
 
Nå som Belgisk er tema for høstens flaskekonkurranse i Oslo Norbrygg ble jeg tipset om denne tråden her. Jeg har ikke brygget noe belgisk før, og heller ikke noe med BE-134. Jeg skjønner jo at denne gjæren er arbeidsvillig, og lurte på om du @cjohansen (eller noen andre) kunne "bekrefte" noen data for meg. Bruker Beersmith, som ikke hadde gjæren, så jeg har lagt inn alle data fra fabrikantens dataark i beersmith selv. Har satt sammen en oppskrift basert på litt jeg har funnet her og der. Med mesk på 68 grader og OG1043 (jada, mange synes nok dette er pyseteo_O) får jeg estimert FG til å bli 1004, og 5.1ABV. Er dette rimelige data ut fra din erfaring? Mener også at du oppga 22-24 grader som normal gjæringstemperatur. Jeg ønsker i utgangspunktet subtil estere, i hvert fall i første omgang. Bør jeg da prøve meg noe lavere i utgangspunktet, eller er 22 veien å gå? Setter pris på om du (eller noen andre med erfaringer med denne gjæren) vil svare på dette :), så sparer jeg meg kanskje for i hvert fall ett "forskningsbrygg".
At ikke Beersmith har gjæren er merkelig.. Jeg har også lagt den inn her - i fjor sommer.!
Hvorfor vil du gå for såpass høy mesketemperatur som 68 grader? Typisk for en saison er rundt 63 grader, og gjerne med flere step på veien opp til 63 (dette praktiserer ikke jeg - har funnet at det bidrar til dårligere skum).
22-24 grader er veldig trygt område for denne gjæren - jeg har vært så høyt som 28+ grader. Pleier å kjøle vørter til et godt stykke under 20 (16-17) grader før jeg pitcher gjær. Setter så karene på et baderom som jeg har forhåndsjustert til ca 20 grader.
Herfra stepper jeg opp temperatur over første uken til ønsket max, og lar det stå til jeg tapper.
 
Tilbake
Topp