Jeg brygget en saison forrige fredag
Fikk en gang ved en tilfeldighet smake en over ett år gammel flaske av eget saisonbrygg - og ja; den hadde helt klart blitt mye rundere. Jeg blei helt lykkelig over eget øl
.
Men eller er det vel litt ulik lagringspraksis hos bryggeriene?
Dupont tror jeg ikke lagrer sin saison særlig lenge. 5 dager fermentering som avbrytes ved å kjøle ned ølet slik at det blir bittelitt sukker igjen (stalling who?
T.C. Stalling?) - to uker modning - sentrifugering og bright tank(vet ikke hvor lenge), så 6-8 uker for flaskekarbonering/modning (23 grader) før det selges. Det er jo lengre enn mye annet øl, men ikke direkte lenge. Men jeg er enig i at saison blir veldig godt når det har blitt lagret lenge. For noen år siden, når jeg brygget saison ofte, drakk jeg mye saison over et halvt år gammel. Det var jo som å leve i en godteributikk.
Nå finnes det mer saison enn Dupont, men det er hvertfall ståa på lagring hos de som lager det som har vært benchmarken for saison. Glazen Toren er også knallgod, og blant toppen av de klassiske lyse, knusktørre belgiske jeg har smakt.
Forøvrig er saison en ganske tilgivende stil å brygge i mine øyne, hvis man lager de med enkle maltoppskrifter og lagrer det litt. Jeg brygget ofte 90/10 pilsner- og hvetemalt, 30ish IBU, med forskjellig single hop hver gang, alt fra amerikansk fleskhumle til tettnang. Det meste har fort blitt fint og avrundet etter noen mnd på flaske, til tross for å vøre sprikende og spiss når de var ung.
Jeg har en med 72,5 % Pils, 20 % speltflak,7,5 % Vienna og en dæsj syremalt, med WLP565 som jeg brygget på fredag og den er nede i 1,007, og har fremdeles litt aktivitet i gjærlåsen. Den har blitt kjørt opp til 30 grader, noe jeg har hatt suksess med før. Har ikke brygget med speltflak, og heller ikke så stor andel umaltet korn, så det blir morsomt å teste.
Saison med høy OG tror jeg har godt av en andre runde med oksygen. Jeg har gjort det flere ganger, og ølet (når WLP565 benyttes) blir hvertfall ikke verre av det.
Sorry hvis jeg gikk off topic!