Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Herlig! Dette ølet blei veldig godt.

Har nettopp åpnet en flaske som har stått en uke til karbonering. Flott mykt skum, og skikkelig belgisk aroma. Lettdrikkelig og friskt. Håper dog den blir litt høyere karbonert etterhvert.

Det ølet her kommer til å fly unna på jaktturen jeg skal på om noen uker. Takk @cjohansen for inspirasjon. Dette ølet blir sikkert brygget flere ganger.
 
Herlig! Dette ølet blei veldig godt.

Har nettopp åpnet en flaske som har stått en uke til karbonering. Flott mykt skum, og skikkelig belgisk aroma. Lettdrikkelig og friskt. Håper dog den blir litt høyere karbonert etterhvert.

Det ølet her kommer til å fly unna på jaktturen jeg skal på om noen uker. Takk @cjohansen for inspirasjon. Dette ølet blir sikkert brygget flere ganger.
Jeg ville sagt at en uke er for tidlig, men kult at det falt i smak! Jeg har gitt mine flasker tre uker før jeg setter dem kaldt, og da går det enda en uke eller to før det når toppen.
 
Jeg karbonerer som sagt mine på normalt vis. Smakte en ny d'Erpe-Mere her om dagen, og jeg skjønner rett og slett ikke sjarmen ved å få munnen full av skum i stedet for øl. Det er greit å ha såpass kullsyre at ølet blir friskt, men jeg forstår ikke hvorfor man skal ha mer enn det.

Jaja, det er sånt som ikke kan diskuteres. Ellers er jo ølet godt, da - men jeg er stadig plaget av alkoholsmaken:(. Den er der i Dupont, også- og vel i stort sett alle saison'er med litt styrke som jeg har smakt. Løsningen min er å brygge dette ølet litt svakere.
 
Jeg karbonerer som sagt mine på normalt vis. Smakte en ny d'Erpe-Mere her om dagen, og jeg skjønner rett og slett ikke sjarmen ved å få munnen full av skum i stedet for øl. Det er greit å ha såpass kullsyre at ølet blir friskt, men jeg forstår ikke hvorfor man skal ha mer enn det.

Jaja, det er sånt som ikke kan diskuteres. Ellers er jo ølet godt, da - men jeg er stadig plaget av alkoholsmaken:(. Den er der i Dupont, også- og vel i stort sett alle saison'er med litt styrke som jeg har smakt. Løsningen min er å brygge dette ølet litt svakere.

Nei smak og behag er ikke lett å diskutere. For meg er høy karbonering av ester/gjærdominerte øl virkelig prikken over i-en. Der du "får munnen full av skum i stedet for øl" får jeg et øl som i positiv forstand "vokser i munnen" (ganske feil bruk av det uttrykket) og antar en florlett karakter samtidig som det frakter masse deilig aroma opp i neseborene. Det gir ølet en letthet og friskhet som virkelig aksentuerer de subtile smakene og gjør det til en aldri så lite himmelsk smaksopplevelse. Belgisk type øl som er "vanlig" (dvs for lavt, i min bok) mister en hel dimensjon av smaksbildet, og kan aldri nå helt opp i min bok. Karboneringen gjør ølet lett på samme måte som feks luften i stratos gjør den til en langt mer velsmakende sjokolade enn vanlig melkesjokolade, selvom sammensetningen ellers er nokså lik.

Dette kler ikke alt øl, selvfølgelig. Britiske øl, min andre lidenskap er helt i andre enden, der man heller aksentuerer en fyldig kropp med masse deilig maltkropp. Da vil for meget kullsyre virke mot sin hensikt.
 
Nei smak og behag er ikke lett å diskutere. For meg er høy karbonering av ester/gjærdominerte øl virkelig prikken over i-en. Der du "får munnen full av skum i stedet for øl" får jeg et øl som i positiv forstand "vokser i munnen" (ganske feil bruk av det uttrykket) og antar en florlett karakter samtidig som det frakter masse deilig aroma opp i neseborene. Det gir ølet en letthet og friskhet som virkelig aksentuerer de subtile smakene og gjør det til en aldri så lite himmelsk smaksopplevelse. Belgisk type øl som er "vanlig" (dvs for lavt, i min bok) mister en hel dimensjon av smaksbildet, og kan aldri nå helt opp i min bok. Karboneringen gjør ølet lett på samme måte som feks luften i stratos gjør den til en langt mer velsmakende sjokolade enn vanlig melkesjokolade, selvom sammensetningen ellers er nokså lik.

Dette kler ikke alt øl, selvfølgelig. Britiske øl, min andre lidenskap er helt i andre enden, der man heller aksentuerer en fyldig kropp med masse deilig maltkropp. Da vil for meget kullsyre virke mot sin hensikt.

Jeg skulle ønske jeg skjønte dette med karbonering bedre. Jeg vil kunne kjenne ølet i munnen som en væske. Og noen, virker det som, kan få til å dytte en god del CO2 inn i ølet uten at det eksploderer i munnen som skum. Det er idell høy karbonering for meg. Så kan det få skumme, etter at jeg har kjent på det som væske.
 
Jeg skulle ønske jeg skjønte dette med karbonering bedre. Jeg vil kunne kjenne ølet i munnen som en væske. Og noen, virker det som, kan få til å dytte en god del CO2 inn i ølet uten at det eksploderer i munnen som skum. Det er idell høy karbonering for meg. Så kan det få skumme, etter at jeg har kjent på det som væske.

Er vel litt sånn tve-egget smørekniv det der. Av og til må man vente ut skummet litt i glasset, og da er jo poenget med høy karbonering borte, for man får ikke smakt karboneringen siden man venter. Ellers kan det være at man bør servere ølet så kaldt at det ikke skummer veldig mye, men da kan det være så kaldt at man mister masse smak av ølet. Mens andre ganger så funker det perfekt.
 
Jeg har min Saison på 20 psi (1.35 bar) ved 4C. Og syns at den kunne faktisk hatt litt mer karbonering. Justerte opp til 24 psi. Har stått 10-11 dager nå på 20 psi..
 
Jeg har min Saison på 20 psi (1.35 bar) ved 4C. Og syns at den kunne faktisk hatt litt mer karbonering. Justerte opp til 24 psi. Har stått 10-11 dager nå på 20 psi..

Drikker en høyt karbonert belgisk pale ale nå, og i denne fungerer det. Noe som er alfa omega er iallefall å ha helt øl-rene glass til høyt karbonerte øl (egentlig generelt), så du ikke får unødvendige "nucleation sites". Da skummer det ekstra. Hva heter dette på norsk? Jeg må lære meg det.
 
Det ideelle for meg er å kunne utløse nok skum i glasset til å få en fin skumtopp. Ølet kommer inn i munnen som væske, ikke skum. Men i munnen løser det seg opp og fyller sansene med aroma :) å få til dette krever ikke mer enn litt rolig helling med glasset på skrå. Jeg kjører glassa mine i oppvaskmaskin.
 
Det ideelle for meg er å kunne utløse nok skum i glasset til å få en fin skumtopp. Ølet kommer inn i munnen som væske, ikke skum. Men i munnen løser det seg opp og fyller sansene med aroma :) å få til dette krever ikke mer enn litt rolig helling med glasset på skrå. Jeg kjører glassa mine i oppvaskmaskin.

Det er sånn det skal være det. En flott skumtopp er bokstavelig talt kronen på verket.
 
Stilte opp med dette ølet i Hjemmebrygg konkurranse i helgen (Heimabrygd) - ble ikke premie denne gang, men endte opp med 42,6 poeng i gjennomsnitt fra seks dommere (46 poeng som best) - tydelig at flere liker d'Erpe Mere.
Konkurransen er bare i åpen klasse - altså blir alle øl vurdert mot hverandre (ikke en konkurranse pr stil)
En del dommere trakk for karbonering - som ventelig da dette ble servert fra fat..
Er veldig fornøyd med en såpass poengsum, så får det heller bare være at nivået i konkurransen var for høyt til å komme på pallen..! :)

Edit: Berlinerweissen som vant fikk 48 poeng.. I snitt - Høyt nivå jah..! :eek:
 
Sist redigert:
Jaja, det er sånt som ikke kan diskuteres. Ellers er jo ølet godt, da - men jeg er stadig plaget av alkoholsmaken:(. Den er der i Dupont, også- og vel i stort sett alle saison'er med litt styrke som jeg har smakt. Løsningen min er å brygge dette ølet litt svakere.[/QUOTE]

Jeg tillater meg en ørliten avsporing igjen; Michael Kiser (Good Beer Hunting) ble anbefalt av bryggerimesteren på Dupont å lagre den minst et år i kjelleren, og mener at det gjør underverker med den. Jeg skriver under; blir mer kompleks og alkoholen mykner og integreres. Tester nå med d'Erpe Mere, får resultatet utpå vinteren.
 
Jaja, det er sånt som ikke kan diskuteres. Ellers er jo ølet godt, da - men jeg er stadig plaget av alkoholsmaken:(. Den er der i Dupont, også- og vel i stort sett alle saison'er med litt styrke som jeg har smakt. Løsningen min er å brygge dette ølet litt svakere.

Jeg tillater meg en ørliten avsporing igjen; Michael Kiser (Good Beer Hunting) ble anbefalt av bryggerimesteren på Dupont å lagre den minst et år i kjelleren, og mener at det gjør underverker med den. Jeg skriver under; blir mer kompleks og alkoholen mykner og integreres. Tester nå med d'Erpe Mere, får resultatet utpå vinteren.

Jeg har samme erfaring fra tidligere Saison brygg. De bortglemte flaskene som rakk å fylle 1års dag smakte fortreffelig!
 
Jeg har samme erfaring fra tidligere Saison brygg. De bortglemte flaskene som rakk å fylle 1års dag smakte fortreffelig!

Fikk en gang ved en tilfeldighet smake en over ett år gammel flaske av eget saisonbrygg - og ja; den hadde helt klart blitt mye rundere. Jeg blei helt lykkelig over eget øl:).

Men eller er det vel litt ulik lagringspraksis hos bryggeriene?
 
Jeg brygget en saison forrige fredag
Fikk en gang ved en tilfeldighet smake en over ett år gammel flaske av eget saisonbrygg - og ja; den hadde helt klart blitt mye rundere. Jeg blei helt lykkelig over eget øl:).

Men eller er det vel litt ulik lagringspraksis hos bryggeriene?

Dupont tror jeg ikke lagrer sin saison særlig lenge. 5 dager fermentering som avbrytes ved å kjøle ned ølet slik at det blir bittelitt sukker igjen (stalling who? T.C. Stalling?) - to uker modning - sentrifugering og bright tank(vet ikke hvor lenge), så 6-8 uker for flaskekarbonering/modning (23 grader) før det selges. Det er jo lengre enn mye annet øl, men ikke direkte lenge. Men jeg er enig i at saison blir veldig godt når det har blitt lagret lenge. For noen år siden, når jeg brygget saison ofte, drakk jeg mye saison over et halvt år gammel. Det var jo som å leve i en godteributikk.

Nå finnes det mer saison enn Dupont, men det er hvertfall ståa på lagring hos de som lager det som har vært benchmarken for saison. Glazen Toren er også knallgod, og blant toppen av de klassiske lyse, knusktørre belgiske jeg har smakt.

Forøvrig er saison en ganske tilgivende stil å brygge i mine øyne, hvis man lager de med enkle maltoppskrifter og lagrer det litt. Jeg brygget ofte 90/10 pilsner- og hvetemalt, 30ish IBU, med forskjellig single hop hver gang, alt fra amerikansk fleskhumle til tettnang. Det meste har fort blitt fint og avrundet etter noen mnd på flaske, til tross for å vøre sprikende og spiss når de var ung.

Jeg har en med 72,5 % Pils, 20 % speltflak,7,5 % Vienna og en dæsj syremalt, med WLP565 som jeg brygget på fredag og den er nede i 1,007, og har fremdeles litt aktivitet i gjærlåsen. Den har blitt kjørt opp til 30 grader, noe jeg har hatt suksess med før. Har ikke brygget med speltflak, og heller ikke så stor andel umaltet korn, så det blir morsomt å teste.

Saison med høy OG tror jeg har godt av en andre runde med oksygen. Jeg har gjort det flere ganger, og ølet (når WLP565 benyttes) blir hvertfall ikke verre av det.

Sorry hvis jeg gikk off topic!
 
Tilbake
Topp