Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Jeg karbonerer min til 3.2 vol og bytter ølslangen til en 3mm ID på 2 meter, opp fra 150 cm. Kanskje blir det mottrykksfylt noe på flaske, får se. At flaskene holder hadde jeg ikke vært det minste redd for, da har du pysete flasker i tilfelle.

Er ikke flaskene som er pyse men meg :p Kun basert på at jeg ikke har gjort det før. Det meste går på fat her i heimen men alle 8 fat er opptatt og Saison smaker best flaskekarbonert synes jeg (ja har testet samme batch på både fat og flaske)
 
Hvor høyt tør folk her å karbonere på flasker? (Gjenbruks, ikke «engangs») var litt fristet å gå noe høyere enn 3,0 CO2 volumer men har ingen erfaring med det fra før :confused:
12g/l på siste batch, ca 3.5. Vol. Ittno stress. Men tør ikke å gå så mye høyere på vanlige halvlitere.
 
Og hvor langt ned bør BE 134 gjære ned før jeg tørr å flaske. Tok en test i dag. Dunken har stått i 2 uker. SG 1.004.
Hva var OG? Hvis du har bikka 90% attenuering så begynner det nok å nærme seg. Jeg har gitt den 3 uker, da det virker som om den bruker litt tid på innspurten.
 
Og det gjør co2 vols?

Jeg synes det virker mer naturlig og enklere å defiere det i g/l iallefall. Volumes kommer fra amerikanerne.

@PetterL
 
Hva var OG? Hvis du har bikka 90% attenuering så begynner det nok å nærme seg. Jeg har gitt den 3 uker, da det virker som om den bruker litt tid på innspurten.

Og var på 1.055 hvis jeg husker korrekt. Det blir nok flasking i morgen.
Jeg gleder meg. Smaker skikkelig digg rett fra dunken.
 
Og det gjør co2 vols?

Jeg synes det virker mer naturlig og enklere å defiere det i g/l iallefall. Volumes kommer fra amerikanerne.

@PetterL

Jeg skrev volumer, ikke volumes. Og ja CO2 volumer (liter CO2 per liter øl) er selveste måleenheten på karboneringsnivå. Gram sukker per liter øl gir ikke samme karboneringsgrad på øl gjæret på forskjellige temperaturer. Kaldere gjæring vil gi noe høyere karbonering totalt sett og vice versa.
 
Jeg skrev volumer, ikke volumes. Og ja CO2 volumer (liter CO2 per liter øl) er selveste måleenheten på karboneringsnivå. Gram sukker per liter øl gir ikke samme karboneringsgrad på øl gjæret på forskjellige temperaturer. Kaldere gjæring vil gi noe høyere karbonering totalt sett og vice versa.

Jeg mener gram co2 pr liter. Ikke gram sukker pr liter. Gram sukker pr liter ville vært helt håpløst å diskutere om, da det spørs på hva slags sukker.

Men det virker som at du mener at jeg må ta hensyn til headspace, mens du ikke må det? Du har iallefall bare nevt variabler i min retning. Men ikke nevnt noe om de selv for din tankegang. Skal man karbonere noe som helst så må man ta hensyn til det totale volumet uansett, ref henrys lov.
 
Sist redigert:
Jeg. Og det er ganske vanlig, spør tyskerne.

Mens resten av verden bruker den enhetsløse formelen volum/volum som funker like godt om en regner i ml, l, gallons, quarts eller hva en måtte finne på. Tyskere er sære på mange nivåer, også innen brygging.
 
Mens resten av verden bruker den enhetsløse formelen volum/volum som funker like godt om en regner i ml, l, gallons, quarts eller hva en måtte finne på. Tyskere er sære på mange nivåer, også innen brygging.
Håpløs greie ifht å bare kalle det g/l. Hvor mange gram co2 bruker du til å karbonere et øl til x karbonering? Du kjøper vel gram co2, eller kjøper du «volumer» co2? Dette er så straight up metrisk som det kan bli. Hvis du ikke støtter det men metrisk ellers så greit. Have fun med å overkomplisere ene greia.
 
Syns det er sytalaust jeg å bare ha på ønsket trykk ved gitt temperatur. Veit cirka hvor lenge tanken holder, så bytter jeg gassflaske når jeg ser nåla faller ned mot rødt på manometeret.

Mange mener at primærnåla ikke har noen funksjon. Vel, den har faktisk det, fordi som regel så flytter man ikke tanken mellom ambient og kjøleskap. Og den kan være en helt safe indikator på at man begynner å gå tom for gass. Selv om den er temp-avhengig yadayada.
 
Mange mener at primærnåla ikke har noen funksjon. Vel, den har faktisk det, fordi som regel så flytter man ikke tanken mellom ambient og kjøleskap. Og den kan være en helt safe indikator på at man begynner å gå tom for gass. Selv om den er temp-avhengig yadayada.

Nå glemmer du å ta med at det er to faser i flaska og trykket i flaska ikke dropper før du er tom for flytende gass. I så måte en dårlig indikator for hvor mye gass som er igjen da trykk ikke faller lineært med forbruk.
 
Tilbake
Topp