1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av cjohansen, 2 Aug 2019.

1. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg karbonerer min til 3.2 vol og bytter ølslangen til en 3mm ID på 2 meter, opp fra 150 cm. Kanskje blir det mottrykksfylt noe på flaske, får se. At flaskene holder hadde jeg ikke vært det minste redd for, da har du pysete flasker i tilfelle.

2. Jovialsen

Jovialsen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvordan flokulerer denne gjæren?

3. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er ikke flaskene som er pyse men meg :p Kun basert på at jeg ikke har gjort det før. Det meste går på fat her i heimen men alle 8 fat er opptatt og Saison smaker best flaskekarbonert synes jeg (ja har testet samme batch på både fat og flaske)

Thomas Søreide liker dette.
  4. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Artig du nevner det, det sto ganske hazy ut to uker, men dagen jeg flaska hadde det droppa ganske klar
    Fryktet jeg var litt sen ute mtp. karbonering
    men det gikk fint, en uke senere var det ingen ting å utsette

Jovialsen liker dette.
  5. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Som en stein. Kan helle av flaska 2-3 ganger uten å forstyrre gjæren på bunn.

Jovialsen liker dette.
  6. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

12g/l på siste batch, ca 3.5. Vol. Ittno stress. Men tør ikke å gå så mye høyere på vanlige halvlitere.

PetterL liker dette.
  7. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva var OG? Hvis du har bikka 90% attenuering så begynner det nok å nærme seg. Jeg har gitt den 3 uker, da det virker som om den bruker litt tid på innspurten.

Jovialsen liker dette.
  8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Og det gjør co2 vols?

Jeg synes det virker mer naturlig og enklere å defiere det i g/l iallefall. Volumes kommer fra amerikanerne.

@PetterL

9. Jovialsen

Jovialsen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Og var på 1.055 hvis jeg husker korrekt. Det blir nok flasking i morgen.
    Jeg gleder meg. Smaker skikkelig digg rett fra dunken.

cjohansen liker dette.
  10. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg skrev volumer, ikke volumes. Og ja CO2 volumer (liter CO2 per liter øl) er selveste måleenheten på karboneringsnivå. Gram sukker per liter øl gir ikke samme karboneringsgrad på øl gjæret på forskjellige temperaturer. Kaldere gjæring vil gi noe høyere karbonering totalt sett og vice versa.

Ekornskurken liker dette.
  11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg mener gram co2 pr liter. Ikke gram sukker pr liter. Gram sukker pr liter ville vært helt håpløst å diskutere om, da det spørs på hva slags sukker.

Men det virker som at du mener at jeg må ta hensyn til headspace, mens du ikke må det? Du har iallefall bare nevt variabler i min retning. Men ikke nevnt noe om de selv for din tankegang. Skal man karbonere noe som helst så må man ta hensyn til det totale volumet uansett, ref henrys lov.

#111 Miguel, 3 Sep 2019
    Sist redigert: 3 Sep 2019
  12. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvem bruker gram CO2 pr liter som enhet for karbonering?

13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg. Og det er ganske vanlig, spør tyskerne.

Utvid horisonten.

14. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mens resten av verden bruker den enhetsløse formelen volum/volum som funker like godt om en regner i ml, l, gallons, quarts eller hva en måtte finne på. Tyskere er sære på mange nivåer, også innen brygging.

15. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Håpløs greie ifht å bare kalle det g/l. Hvor mange gram co2 bruker du til å karbonere et øl til x karbonering? Du kjøper vel gram co2, eller kjøper du «volumer» co2? Dette er så straight up metrisk som det kan bli. Hvis du ikke støtter det men metrisk ellers så greit. Have fun med å overkomplisere ene greia.

16. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Syns det er sytalaust jeg å bare ha på ønsket trykk ved gitt temperatur. Veit cirka hvor lenge tanken holder, så bytter jeg gassflaske når jeg ser nåla faller ned mot rødt på manometeret.

17. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mange mener at primærnåla ikke har noen funksjon. Vel, den har faktisk det, fordi som regel så flytter man ikke tanken mellom ambient og kjøleskap. Og den kan være en helt safe indikator på at man begynner å gå tom for gass. Selv om den er temp-avhengig yadayada.

18. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nå glemmer du å ta med at det er to faser i flaska og trykket i flaska ikke dropper før du er tom for flytende gass. I så måte en dårlig indikator for hvor mye gass som er igjen da trykk ikke faller lineært med forbruk.

19. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

20. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det startet med et relevant spørsmål da jeg skal flaske en tilnærmet lik Saison snart og ville følge trådstarters anbefaling:

Ikke min feil at @Miguel er en kranglefant :p ;)

loebrygg liker dette.

Del denne siden