Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Jeg hadde en liten smak, fra gjæringskarene, som jeg pitchet gjær på natt til lørdag - og som etter en nærmest eksplosiv stormgjæring var under 1,010 i går ettermiddag.
Tror man trygt kan gå ut fra at gjæren spiller en ganske stor rolle her.
Jeg har brygget lignende oppskrift flere ganger med andre typer saison gjær - uten å ligne "d'Erpe Mere" i smak, mens nå - allerede etter tre dager, kan jeg kjenne at dette kommer nær originalen..!! Konemor var helt enig, og vi ga hverandre en high-five og en klem.. :)
 
Jeg hadde en liten smak, fra gjæringskarene, som jeg pitchet gjær på natt til lørdag - og som etter en nærmest eksplosiv stormgjæring var under 1,010 i går ettermiddag.
Tror man trygt kan gå ut fra at gjæren spiller en ganske stor rolle her.
Jeg har brygget lignende oppskrift flere ganger med andre typer saison gjær - uten å ligne "d'Erpe Mere" i smak, mens nå - allerede etter tre dager, kan jeg kjenne at dette kommer nær originalen..!! Konemor var helt enig, og vi ga hverandre en high-five og en klem.. :)

Hvilke har du brukt? Jeg har holdt meg til wlp565 og 566, og jeg brygga et par split batcher med dem, uten å klare å kjenne noen forskjell. Jeg veit ikke om det blir så stor forskjell fra dem med den gjæren jeg bruker nå, heller - men jeg har vært flinkere med prosessen, tror jeg.

Jeg skal ikke være veldig påståelig med "prosess viktigere enn gjærtype" - men jeg tenker meg at det kanskje ikke er all verdens forskjell mellom akkurat disse typene. Det er jo ikke noen veldig stor forskjell mellom d'Erpe-Mere og Dupon't s Vieille Provision, heller - synes jeg da. Men nå banner jeg kanskje i kjerka;)?

Og jeg får kanskje prøve Be-134, jeg også - og inntil videre holde kjeft:). (Har noen funnet ut hvor den kommer fra, forresten? Jeg har googlet meg fram til det litt kjedelige svaret at ingen veit det.)
 
Hvilke har du brukt? Jeg har holdt meg til wlp565 og 566, og jeg brygga et par split batcher med dem, uten å klare å kjenne noen forskjell.

Jeg skal ikke være veldig påståelig med "prosess viktigere enn gjærtype" - men jeg tenker meg at det kanskje ikke er all verdens forskjell mellom akkurat disse typene. Det er jo ikke noen veldig stor forskjell mellom d'Erpe-Mere og Dupon't s Vieille Provision, heller - synes jeg da. Men nå banner jeg kanskje i kjerka;)?
Syns det er merkbar forskjell i begge tilfellene.
WLP566 har en fruktighet som ligner på vaskemiddel under gjæring, laget et med masse Nelson Sauvin, som ble harsk i begynnelsen, men ble meget fin med litt tid på flaske.
 
Hvilke har du brukt? Jeg har holdt meg til wlp565 og 566, og jeg brygga et par split batcher med dem, uten å klare å kjenne noen forskjell. Jeg veit ikke om det blir så stor forskjell fra dem med den gjæren jeg bruker nå, heller - men jeg har vært flinkere med prosessen, tror jeg.

Jeg skal ikke være veldig påståelig med "prosess viktigere enn gjærtype" - men jeg tenker meg at det kanskje ikke er all verdens forskjell mellom akkurat disse typene. Det er jo ikke noen veldig stor forskjell mellom d'Erpe-Mere og Dupon't s Vieille Provision, heller - synes jeg da. Men nå banner jeg kanskje i kjerka;)?

Og jeg får kanskje prøve Be-134, jeg også - og inntil videre holde kjeft:). (Har noen funnet ut hvor den kommer fra, forresten? Jeg har googlet meg fram til det litt kjedelige svaret at ingen veit det.)
Jeg har brygget mye saison, først og fremst fordi jeg synes det er en god ølstil. I begynnelsen brygget jeg stort sett bare med WLP565 og 566. Brukte også blandinger av disse to typene - og jeg er enig i at smaksbildet er ganske likt.
Så fikk jeg anbefalt å prøve Wyeast 3711 (french saison) - denne synes jeg lager et bedre øl enn både 565 og 566.
Utover disse, som jeg har brukt mye, har jeg prøvd et par øl med Belle Saison, og en gang med WLP590, uten at det ga meg så mye..
Nå brygger jeg for første gang med BE-134 - og både farge og smak er nærmere original d'Erpe Mere enn annet øl jeg har brygget (med samme grist - kan gjæren påvirke fargen i ølet?)
Og så gleder jeg meg til å prøve B56 Rustic fra Imperial som du skryter sånn av - den er på vei i posten. :)
 
Sitter og nipper til en Lentebier, Glazen Torens fantastiske 9% vårøl. Infoen vi fikk på bryggeriet var at det var samme øl som Saisonen, bare MOAR. Tenker at min første batch som landa på 7.6% ligner nesten mer på dette ølet enn Saisonen. Tipper at du får omtrent Lentebier ved å brygge orginaloppskriften til rundt OG 1.074. Mulig man bør utøve litt mer forsiktighet med temperaturer osv i en såppass tung vørter, men dette blir nok brygget her i huset ganske snart for å teste.
 
Nå har det vært så mye preik om den derre glazen mere ølen at jeg bare måtte bestille en for å få greie på hva alt snakket handler om.
Nåde dere om den ikke er god :mad::rolleyes:
 
Det reneste sludder..! :)
Dupont er selvsagt også godt, men den er vel også de fleste saison-bryggeres store forbilde..? Jeg synes d'Erpe Mere tør å være litt annerledes, og på en veldig god måte..

Jeg må innrømme at jeg blei litt skuffa - men det var sikkert fordi jeg hadde forventninger om at det skulle være noe helt spesielt. Jeg syntes rett og slett den var litt tam i smaken.

Men det kan ha vært noe med meg og smaksløkene mine akkurat da. Hva jeg får ut av øl kan variere veldig. Så jeg får nok gi den en ny sjanse:).
 
Jeg må innrømme at jeg blei litt skuffa - men det var sikkert fordi jeg hadde forventninger om at det skulle være noe helt spesielt. Jeg syntes rett og slett den var litt tam i smaken.

Men det kan ha vært noe med meg og smaksløkene mine akkurat da. Hva jeg får ut av øl kan variere veldig. Så jeg får nok gi den en ny sjanse:).
Når ølet har blitt omtalt så mye og har en såpass hengiven fanskare så er man nesten dømt til å bli skuffet når man først smaker det.

Ølet er nokså subtilt, absolutt ingen smaksbombe. Men nettopp der ligger også appellen, det er noen fantastiske subtile estere som kommer godt frem med hjelp av kullsyren. Det er et øl som jeg både koser meg med og kan drikke i bøtter og spann. Smaken er som baken osv :)
 
Når ølet har blitt omtalt så mye og har en såpass hengiven fanskare så er man nesten dømt til å bli skuffet når man først smaker det.

Ølet er nokså subtilt, absolutt ingen smaksbombe. Men nettopp der ligger også appellen, det er noen fantastiske subtile estere som kommer godt frem med hjelp av kullsyren. Det er et øl som jeg både koser meg med og kan drikke i bøtter og spann. Smaken er som baken osv :)
Var en tur på Cardinal igår, her i Stavanger - da hadde jeg en d'Erpe Mere. Temperaturen på denne var ca 7 grader - det hadde mye effekt på smaken (ikke så veldig overraskende kanskje), mange smaker som kom mye tydeligere frem.
Hjemme har jeg drukket den fra kjøleskapet, og selv om den er god da, så er det viktig å være klar over dette potensialet for å få ut mer smak og aroma.. :)
 
Var en tur på Cardinal igår, her i Stavanger - da hadde jeg en d'Erpe Mere. Temperaturen på denne var ca 7 grader - det hadde mye effekt på smaken (ikke så veldig overraskende kanskje), mange smaker som kom mye tydeligere frem.
Hjemme har jeg drukket den fra kjøleskapet, og selv om den er god da, så er det viktig å være klar over dette potensialet for å få ut mer smak og aroma.. :)
Ja, temperatur er viktig. Øleskapet mitt er temperaturkontrollert til 10C :)
 
Har lovet komme med min erfaring. Satt 3 batcher. De to første batchene med totalt 7kg malt fordelt som angitt av trådstarter. Humleskjema også som trådstarter. Fikk litt dårlig utbytte, men gjæren gjorde veg i vellinga. Pitcha gjær på 20grader og lot den jobbe på egenhånd. Den lå og bobla rundt 24grader. Resultat en Saison rundt 7% og merkelig lik D'Erpe Mere.

I Batch 3 gikk jeg ned en halv kilo på total malt, fortsatt fordelt som trådstarter anga. Fikk monsterutbytte. Pitcha som før på 20. Gjære rota seg til 26grader før roet seg ned mot 24grader igjen. Resultat en 7,5% Saison. Samme som før bare litt sterkere. Dette blir husøl når keggeratoren er ferdig.
 
Jef har fortalt meg at Saison d'Erpe-Mere var det første ølet han brygget, og at det i utgangspunktet var brygget for å komme nærmest mulig Saison Dupont, som han holder for verdens beste saison. Da han begynte å bli fornøyd med resultatet (etter en del batcher) tok han med seg en flaske til Dupont og lot dem smake. "It is nice" var svaret han fikk, og da var han ganske så fornøyd.
 
Tilbake
Topp