Glad jeg ikke evner å merke denne underfundige substansen
Glad jeg ikke evner å merke denne underfundige substansen
Jeg trodde jeg var sensitiv for fusel, men åpenbart ikke. Kjenner smaken (trodde jeg ihvertfall), men kjenner den feks ikke i Bon Veux.Seriøst? Er du så genetisk velsignet at du ikke kjenner fusel?
Jeg har stort sett gitt opp belgiske øl - i alle fall de sterke - fordi fuselpreget som regel ødelegger dem for meg.
Går sikkert helt fint. Jeg brukte fuggles første gang av samme grunn. Sånn sett er bobek et mye safere valg. Det er beskjedne mengder bitterhumle, ikke noe å miste søvn over@cjohansen hva tror du om å bytte saaz med bobek? Er i den litt for vante situasjonen at der skulle jo være en pakke saaz... Det var der ikke.
Hehe - jeg hadde også for meg at jeg hadde Saaz i helgen, men det hadde jeg slvsagt ikke - endte opp med å bruke Kazbek, som er en krysning av Saaz og en georgisk humle. Har brukt Kazbek med stort hell i Saison tidligere..@cjohansen hva tror du om å bytte saaz med bobek? Er i den litt for vante situasjonen at der skulle jo være en pakke saaz... Det var der ikke.
Jeg brukte også 20 gram magnum i kok, bobeken min var fra 2017 oppdaget jeg. Med 3,3% alfa som fersk fant jeg ut at den hadde vel omtrent halvparten nå. Blir vel øl likevel.Hehe - jeg hadde også for meg at jeg hadde Saaz i helgen, men det hadde jeg slvsagt ikke - endte opp med å bruke Kazbek, som er en krysning av Saaz og en georgisk humle. Har brukt Kazbek med stort hell i Saison tidligere..
Grist
87.5% Pilsnermalt
12.5% Hvetemalt
Infoen jeg husker å ha fått var "wheat". Jeg kan ikke helt huske om det ble presisert hvorvidt det var hvetemalt, eller umaltet hvete... Jeg tror det var maltet hvete, men er ikke helt sikker. Ølet mitt blir veldig klart, så mulig flaket hvete er en bedre løsning.
I denne artikkelen får du litt info fra Jef:
Jef Van Den Steen of Brouwerij De Glazen Toren | Rock ‘n’ Roll Brewing
https://www.belgiansmaak.com/jef-van-den-steen-brouwerij-de-glazen-toren/ skrev:They’re perhaps best known for Saison D’Erpe-Mere, a cloudy straw coloured ale of 6.5% ABV with a dry effervescence and spicy hop finish. The grist bill constitutes 87.5% pils malt and 12.5% malted wheat with a multi-step mash and lots of low alpha Saaz for bittering.
En liten smaksrapport: Smaken og aroma begynner å runde seg/åpne seg litt nå, og det ser ut som om reklamen til Imperial ikke juger. Her er det en ganske sjarmerende blanding av nellik og tyggegummi. Det der har jeg ikke fått til før, og jeg blei sittende lenge som oksen Ferdinand i den tegnefilmen vi så hver juleaften; han som "bara luktade på blommorna".
Brygg nr.2 står og klukker på badet nå, på 26 grader og antakelig på god vei under 1.020. Det lukter skikkelig fruktig av gjærlåsen. Og sist jeg smakte var det stadig ingen tegn til fusel. Det skal bli artig å sammenligne, og se hva det betyr at denne siste gjæres litt høyere.
Skal det smake tyggegummi? Ethyl acetat? Jeg syes selv det er en artig ester.
men det har vel ikke så mye med Glazen Toren å gjøre,
trodde denne tråden handlet om BE-134 først og fremst
Jeg leser om gjæren din med stor interesse @Finn BergerDu har jo rett i det. Jeg prøver å unnskylde meg for å henge meg på her med at oppskrifta jeg bruker, faktisk er så å si den samme som for Glazen Toren. Og jeg tror prosess, og herunder særlig temperaturregime, er viktigere enn gjærtype.
Men du har rett. Ikke noe mer om den gjæren jeg bruker.
Jeg leser om gjæren din med stor interesse @Finn Berger