Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Seriøst? Er du så genetisk velsignet at du ikke kjenner fusel?

Jeg har stort sett gitt opp belgiske øl - i alle fall de sterke - fordi fuselpreget som regel ødelegger dem for meg.
Jeg trodde jeg var sensitiv for fusel, men åpenbart ikke. Kjenner smaken (trodde jeg ihvertfall), men kjenner den feks ikke i Bon Veux.
 
Jeg fikk også teste fusel på usmakkurset. Distinkt smak av (god, i mine øyne) grappa.
Altså italiensk druebrennevin, gjerne den grove, rå lokale varianten.
Så nå tror jeg at jeg skal klare å identifisere fusel når jeg treffer på det.

Sammenligning med dårlig hjemmebrent traff ikke mine referanser, men stemmer sikkert.
 
@cjohansen hva tror du om å bytte saaz med bobek? Er i den litt for vante situasjonen at der skulle jo være en pakke saaz... Det var der ikke.
Hehe - jeg hadde også for meg at jeg hadde Saaz i helgen, men det hadde jeg slvsagt ikke - endte opp med å bruke Kazbek, som er en krysning av Saaz og en georgisk humle. Har brukt Kazbek med stort hell i Saison tidligere..
 
Hehe - jeg hadde også for meg at jeg hadde Saaz i helgen, men det hadde jeg slvsagt ikke - endte opp med å bruke Kazbek, som er en krysning av Saaz og en georgisk humle. Har brukt Kazbek med stort hell i Saison tidligere..
Jeg brukte også 20 gram magnum i kok, bobeken min var fra 2017 oppdaget jeg. Med 3,3% alfa som fersk fant jeg ut at den hadde vel omtrent halvparten nå. Blir vel øl likevel.
 
Grist

87.5% Pilsnermalt
12.5% Hvetemalt

Infoen jeg husker å ha fått var "wheat". Jeg kan ikke helt huske om det ble presisert hvorvidt det var hvetemalt, eller umaltet hvete... Jeg tror det var maltet hvete, men er ikke helt sikker. Ølet mitt blir veldig klart, så mulig flaket hvete er en bedre løsning.

I artikkelen du linker til her oppgir at det er hvetemalt.


https://www.belgiansmaak.com/jef-van-den-steen-brouwerij-de-glazen-toren/ skrev:
They’re perhaps best known for Saison D’Erpe-Mere, a cloudy straw coloured ale of 6.5% ABV with a dry effervescence and spicy hop finish. The grist bill constitutes 87.5% pils malt and 12.5% malted wheat with a multi-step mash and lots of low alpha Saaz for bittering.
 
En liten takk tl @cjohansen for å ha startet denne tråden og fått meg til å like saison igjen:).

We have joy, we have fun, we have saisons in the ... oh, shit. Vel, vi har saison, i alle fall. Her er nykarbonert og velsmakende brygg mot en bakgrunn av traust norsk høstvær:

saison i regn.jpg
 
En liten smaksrapport: Smaken og aroma begynner å runde seg/åpne seg litt nå, og det ser ut som om reklamen til Imperial ikke juger. Her er det en ganske sjarmerende blanding av nellik og tyggegummi. Det der har jeg ikke fått til før, og jeg blei sittende lenge som oksen Ferdinand i den tegnefilmen vi så hver juleaften; han som "bara luktade på blommorna":).

Brygg nr.2 står og klukker på badet nå, på 26 grader og antakelig på god vei under 1.020. Det lukter skikkelig fruktig av gjærlåsen. Og sist jeg smakte var det stadig ingen tegn til fusel. Det skal bli artig å sammenligne, og se hva det betyr at denne siste gjæres litt høyere.
 
En liten smaksrapport: Smaken og aroma begynner å runde seg/åpne seg litt nå, og det ser ut som om reklamen til Imperial ikke juger. Her er det en ganske sjarmerende blanding av nellik og tyggegummi. Det der har jeg ikke fått til før, og jeg blei sittende lenge som oksen Ferdinand i den tegnefilmen vi så hver juleaften; han som "bara luktade på blommorna":).

Brygg nr.2 står og klukker på badet nå, på 26 grader og antakelig på god vei under 1.020. Det lukter skikkelig fruktig av gjærlåsen. Og sist jeg smakte var det stadig ingen tegn til fusel. Det skal bli artig å sammenligne, og se hva det betyr at denne siste gjæres litt høyere.

Skal det smake tyggegummi? Ethyl acetat? Jeg syes selv det er en artig ester.
 
men det har vel ikke så mye med Glazen Toren å gjøre,
trodde denne tråden handlet om BE-134 først og fremst :confused:
 
men det har vel ikke så mye med Glazen Toren å gjøre,
trodde denne tråden handlet om BE-134 først og fremst :confused:

Du har jo rett i det. Jeg prøver å unnskylde meg for å henge meg på her med at oppskrifta jeg bruker, faktisk er så å si den samme som for Glazen Toren. Og jeg tror prosess, og herunder særlig temperaturregime, er viktigere enn gjærtype.

Men du har rett. Ikke noe mer om den gjæren jeg bruker:oops:.
 
Du har jo rett i det. Jeg prøver å unnskylde meg for å henge meg på her med at oppskrifta jeg bruker, faktisk er så å si den samme som for Glazen Toren. Og jeg tror prosess, og herunder særlig temperaturregime, er viktigere enn gjærtype.

Men du har rett. Ikke noe mer om den gjæren jeg bruker:oops:.
Jeg leser om gjæren din med stor interesse @Finn Berger :)
 
Tilbake
Topp