1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av cjohansen, 2 Aug 2019.

1. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vel, enda rarere om Dirk skulle være så gjestmild og informativ men så lyve for oss... Uansett, min siste saison med denne gjæren landa på 1.0005, har vanskelig for å se for meg hva sukker skal gjøre i et sånt øl.

Thomas Søreide og bjartenataas liker dette.
  2. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

1.005 kanskje, man ja, uansett

3. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, en halv SG.

4. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Wow, hvordan måler du det?

5. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hydrometeret mitt har to streker per poeng. Går maks til 1.070 da.

loebrygg liker dette.
  6. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har plukket min eneste bærbusk tom for rips. Varmebehandler bærene opp til 80 ℃ og planlegger å ha dem i en øl.
    Ble inspirert av denne tråden, og lurer på om denne oppskriften / gjæren kan splittes hvor jeg bruker rips i den ene halvdelen.
    Jeg har aldri brygget med frukt / bærtilsetning, så jeg er svært åpen for eventuelle forslag (uten at tråden sporer helt av) :)
    Kommer uansett til å brygge denne oppskriften som den fremstår i post #1

7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

@cjohansen Her påstås det at "hemmeligheten" bak dette ølet er hele 8 uker i gjæringstanken. Antyda de noe sånt da du var der?

Det virker ellers litt merkelig, det der. Gjæren trenger neppe 8 uker på å å ete alt sukkeret?

8. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Samme som sto i artikkelen jeg lenket til. Infoen vi fikk var 3-4 uker. Min erfaring med BE-134 tilsier at kan bruke såpass med tid på gjøre seg helt ferdig.

Thomas Søreide og Finn Berger liker dette.
  9. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ville laget saft av bærene og holdt den unna ølet, som helt sikkert er bedre uten bær :)

10. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

En splitt er da vel bare vinn vinn

msevland liker dette.
  11. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Saft og øl er vinn-vinn. Øl og øl med rips er vinn-tap.

Finn Berger liker dette.
  12. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har kokt bærene i 8 timer, og deretter redusert til en tykkere sirup.
    Jeg er selv motstander av å ødelegge godt øl med bær, men denne skal jeg tvinge meg gjennom. Kommer ikke til å bruke BE-134, men i stedet gjær fra Eik & Tid. Lager en konservativ lys base, og blender med annet når jeg har smakt resultatet.
    Får eventuelt følge opp i en egen tråd :)

cjohansen og loebrygg liker dette.
  13. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fantastisk tråd som minner meg på at jeg ikke har en dråpe Saison igjen i beholdningen :(

Vet du om Glazen Toren har noen form for temperaturstyring av gjæringsforløpet?

Og hva tenker folket om at temperatur faller etter stormgjæring i forhold til gjærhelse vs. det å holde peak temperatur ut gjæringsforløpet? Jeg har kun brukt siste metode på Saison (22-27C og så holdt 27C ut tiden) men så er det jo sånn at gjæringsskapet er opptatt nå med en Doppelbock...

14. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De hadde bare helt enkel temperaturstyring. Husker ikke helt hvordan det var, men jeg mener at de varmet opp rommet litt for å gjære Jan De Lichte. Saisonen gjorde de uten temperaturkontroll. Husker ikke temperaturen i rommet, men den var ihvertfall nogenlunde stabil. Men tipper det betyr at de også har temperaturfall etter stormgjæring.

For min del har lett Berg og dalbane funka greit med BE-134, mens jeg fikk mindre ålreite resultater av å gi WB-06 samme behandling.

loebrygg, Thomas Søreide og PetterL liker dette.
  15. Thomas Søreide

Thomas Søreide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har pleid å gjære saison på badet som datteren min bruker - setter temp dit jeg vil før brygging. Plasserer gjæringskar på ølkasser el for å unngå at de står direkte på varmekablene (eller, gud forby oppå termostaten, under flisene :) ).
    Øker temperatueren noe i rommet mot slutten av stormgjæring - og det er det..!
    Lar ølet stå på gjæringsfat i tre-fire uker (eller mer om det passer best), og tapper.

16. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

For å fortsette gjærkatalogen:

Imperials B56 Rustic - som skal være den samme som Wyeast 3726 - oppførte seg veldig greit når jeg starta den litt lavt (18) og så gradvis lot den stige til 22/23, for så å avslutte på 25. Den har gitt et veldig reint øl, med vekt på fenolene, og lite av det esterfyrverkeriet som Imperial lover: This unique yeast can be used in your saison, farmhouse ale, or other Belgian styles where high ester levels are important. Rustic typically produces a lot of bubblegum and juicy aromas that compliment complex maltiness. Den skal antakelig høyere i temperatur for å gi disse esterne.

Men det blei et veldig godt øl, og jeg har endra syn på saison. Her skal ikke alt gis bort til avkommet, nei:p. Det skal brygges mer, og jeg er frista til å kjøre et nytt brygg umiddelbart. Samme oppskrift - som skiller seg så lite fra den det er snakk om i denne tråden, at det egentlig nesten er det samme ølet - som på forrige, men bare med høyere temperatur. Nå skal den nok settes på baderomsgulvet ganske raskt:).

@PetterL Jeg tenker meg et temperaturregime á la det du bruker. Men jeg er sabla nervøs for fusel, som jeg er veldig følsom for. (Det plager meg i Duponts Vieille Provision, og jeg synes den gjør deres Bon Veux udrikkelig.) Så hva slags erfaringer har du med det? Helt reint, eller "akseptable mengder"?

#36 Finn Berger, 8 Aug 2019
    Sist redigert: 8 Aug 2019
  17. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg hadde selv vondt i magen når jeg prøvde dette første gang med tanke på fusel, da med WLP 566, men det gikk helst godt! Ikke noe fusel problem som jeg registrerte ihvertfall. Etter å ha vært innom Kveik på 38C er jeg blitt kurert fra å være redd på forhånd for å bruke gjær slik den skal brukes :p

Finn Berger og Thomas Søreide liker dette.
  18. cjohansen

cjohansen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

:eek:

Bon Veux er flytende gull på flaske. Så forskjellig smak kan man altså ha :)

Finn Berger og loebrygg liker dette.
  19. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Min gikk fra 18 -28 i løpet av det døgn og falt til så mye som 24 grader eller no sånt tror jeg
    Var likevel fint karbonert allerede etter 6 dager på flaske

PetterL liker dette.
  20. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det er en forbannelse, det der:(. Jeg kjenner jo at det er mye godt der - men jeg klarer ikke de høye alkoholene. I Vieille Provision er det ikke mer enn at det bare er litt irriterende, men Bon Veux klarte jeg ikke. Får jeg sånne mengder i eget øl, heller jeg det rett ut.

Del denne siden