De hadde bare helt enkel temperaturstyring. Husker ikke helt hvordan det var, men jeg mener at de varmet opp rommet litt for å gjære Jan De Lichte. Saisonen gjorde de uten temperaturkontroll. Husker ikke temperaturen i rommet, men den var ihvertfall nogenlunde stabil. Men tipper det betyr at de også har temperaturfall etter stormgjæring.
For min del har lett Berg og dalbane funka greit med BE-134, mens jeg fikk mindre ålreite resultater av å gi WB-06 samme behandling.
For å fortsette gjærkatalogen:
Imperials B56 Rustic - som skal være den samme som Wyeast 3726 - oppførte seg veldig greit når jeg starta den litt lavt (18) og så gradvis lot den stige til 22/23, for så å avslutte på 25. Den har gitt et veldig reint øl, med vekt på fenolene, og lite av det esterfyrverkeriet som Imperial lover:
This unique yeast can be used in your saison, farmhouse ale, or other Belgian styles where high ester levels are important. Rustic typically produces a lot of bubblegum and juicy aromas that compliment complex maltiness. Den skal antakelig høyere i temperatur for å gi disse esterne.
Men det blei et veldig godt øl, og jeg har endra syn på saison. Her skal ikke alt gis bort til avkommet, nei

. Det skal brygges mer, og jeg er frista til å kjøre et nytt brygg umiddelbart. Samme oppskrift - som skiller seg så lite fra den det er snakk om i denne tråden, at det egentlig nesten er det samme ølet - som på forrige, men bare med høyere temperatur. Nå skal den nok settes på baderomsgulvet ganske raskt

.
@PetterL Jeg tenker meg et temperaturregime á la det du bruker. Men jeg er sabla nervøs for fusel, som jeg er veldig følsom for. (Det plager meg i Duponts Vieille Provision, og jeg synes den gjør deres Bon Veux udrikkelig.) Så hva slags erfaringer har du med det? Helt reint, eller "akseptable mengder"?