Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Vel, enda rarere om Dirk skulle være så gjestmild og informativ men så lyve for oss... Uansett, min siste saison med denne gjæren landa på 1.0005, har vanskelig for å se for meg hva sukker skal gjøre i et sånt øl.

1.005 kanskje, man ja, uansett
 
Har plukket min eneste bærbusk tom for rips. Varmebehandler bærene opp til 80 ℃ og planlegger å ha dem i en øl.
Ble inspirert av denne tråden, og lurer på om denne oppskriften / gjæren kan splittes hvor jeg bruker rips i den ene halvdelen.
Jeg har aldri brygget med frukt / bærtilsetning, så jeg er svært åpen for eventuelle forslag (uten at tråden sporer helt av) :)
Kommer uansett til å brygge denne oppskriften som den fremstår i post #1
 
@cjohansen Her påstås det at "hemmeligheten" bak dette ølet er hele 8 uker i gjæringstanken. Antyda de noe sånt da du var der?

Det virker ellers litt merkelig, det der. Gjæren trenger neppe 8 uker på å å ete alt sukkeret?
 
@cjohansen Her påstås det at "hemmeligheten" bak dette ølet er hele 8 uker i gjæringstanken. Antyda de noe sånt da du var der?

Det virker ellers litt merkelig, det der. Gjæren trenger neppe 8 uker på å å ete alt sukkeret?
Samme som sto i artikkelen jeg lenket til. Infoen vi fikk var 3-4 uker. Min erfaring med BE-134 tilsier at kan bruke såpass med tid på gjøre seg helt ferdig.
 
Har plukket min eneste bærbusk tom for rips. Varmebehandler bærene opp til 80 ℃ og planlegger å ha dem i en øl.
Ble inspirert av denne tråden, og lurer på om denne oppskriften / gjæren kan splittes hvor jeg bruker rips i den ene halvdelen.
Jeg har aldri brygget med frukt / bærtilsetning, så jeg er svært åpen for eventuelle forslag (uten at tråden sporer helt av) :)
Kommer uansett til å brygge denne oppskriften som den fremstår i post #1
Jeg ville laget saft av bærene og holdt den unna ølet, som helt sikkert er bedre uten bær :)
 
Saft og øl er vinn-vinn. Øl og øl med rips er vinn-tap.
Har kokt bærene i 8 timer, og deretter redusert til en tykkere sirup.
Jeg er selv motstander av å ødelegge godt øl med bær, men denne skal jeg tvinge meg gjennom. Kommer ikke til å bruke BE-134, men i stedet gjær fra Eik & Tid. Lager en konservativ lys base, og blender med annet når jeg har smakt resultatet.
Får eventuelt følge opp i en egen tråd :)
 
...
Gjæring

Glazen Toren bruker Safale BE-134 tørrgjær. De hydrerer gjæren og lufter vørteren med O2. Selv har jeg hydrert gjæren, men droppet O2, med flott resultat. Jeg har brygget dette ølet to ganger uten temperaturkontroll. Har pitcha på 18C og satt dunken i husets svaleste rom. Første gang lå den for det meste rundt 22C, med peak på 25-ish. Andre gangen var det en del varmere, og det steg til 22C etter to dager, 24C dagen etter, og peaket på rundt 28C et par dager senere.
...

Fantastisk tråd som minner meg på at jeg ikke har en dråpe Saison igjen i beholdningen :(

Vet du om Glazen Toren har noen form for temperaturstyring av gjæringsforløpet?

Og hva tenker folket om at temperatur faller etter stormgjæring i forhold til gjærhelse vs. det å holde peak temperatur ut gjæringsforløpet? Jeg har kun brukt siste metode på Saison (22-27C og så holdt 27C ut tiden) men så er det jo sånn at gjæringsskapet er opptatt nå med en Doppelbock...
 
Fantastisk tråd som minner meg på at jeg ikke har en dråpe Saison igjen i beholdningen :(

Vet du om Glazen Toren har noen form for temperaturstyring av gjæringsforløpet?

Og hva tenker folket om at temperatur faller etter stormgjæring i forhold til gjærhelse vs. det å holde peak temperatur ut gjæringsforløpet? Jeg har kun brukt siste metode på Saison (22-27C og så holdt 27C ut tiden) men så er det jo sånn at gjæringsskapet er opptatt nå med en Doppelbock...

De hadde bare helt enkel temperaturstyring. Husker ikke helt hvordan det var, men jeg mener at de varmet opp rommet litt for å gjære Jan De Lichte. Saisonen gjorde de uten temperaturkontroll. Husker ikke temperaturen i rommet, men den var ihvertfall nogenlunde stabil. Men tipper det betyr at de også har temperaturfall etter stormgjæring.

For min del har lett Berg og dalbane funka greit med BE-134, mens jeg fikk mindre ålreite resultater av å gi WB-06 samme behandling.
 
De hadde bare helt enkel temperaturstyring. Husker ikke helt hvordan det var, men jeg mener at de varmet opp rommet litt for å gjære Jan De Lichte. Saisonen gjorde de uten temperaturkontroll. Husker ikke temperaturen i rommet, men den var ihvertfall nogenlunde stabil. Men tipper det betyr at de også har temperaturfall etter stormgjæring.

For min del har lett Berg og dalbane funka greit med BE-134, mens jeg fikk mindre ålreite resultater av å gi WB-06 samme behandling.
Jeg har pleid å gjære saison på badet som datteren min bruker - setter temp dit jeg vil før brygging. Plasserer gjæringskar på ølkasser el for å unngå at de står direkte på varmekablene (eller, gud forby oppå termostaten, under flisene :) ).
Øker temperatueren noe i rommet mot slutten av stormgjæring - og det er det..!
Lar ølet stå på gjæringsfat i tre-fire uker (eller mer om det passer best), og tapper.
 
De hadde bare helt enkel temperaturstyring. Husker ikke helt hvordan det var, men jeg mener at de varmet opp rommet litt for å gjære Jan De Lichte. Saisonen gjorde de uten temperaturkontroll. Husker ikke temperaturen i rommet, men den var ihvertfall nogenlunde stabil. Men tipper det betyr at de også har temperaturfall etter stormgjæring.

For min del har lett Berg og dalbane funka greit med BE-134, mens jeg fikk mindre ålreite resultater av å gi WB-06 samme behandling.

For å fortsette gjærkatalogen:

Imperials B56 Rustic - som skal være den samme som Wyeast 3726 - oppførte seg veldig greit når jeg starta den litt lavt (18) og så gradvis lot den stige til 22/23, for så å avslutte på 25. Den har gitt et veldig reint øl, med vekt på fenolene, og lite av det esterfyrverkeriet som Imperial lover: This unique yeast can be used in your saison, farmhouse ale, or other Belgian styles where high ester levels are important. Rustic typically produces a lot of bubblegum and juicy aromas that compliment complex maltiness. Den skal antakelig høyere i temperatur for å gi disse esterne.

Men det blei et veldig godt øl, og jeg har endra syn på saison. Her skal ikke alt gis bort til avkommet, nei:p. Det skal brygges mer, og jeg er frista til å kjøre et nytt brygg umiddelbart. Samme oppskrift - som skiller seg så lite fra den det er snakk om i denne tråden, at det egentlig nesten er det samme ølet - som på forrige, men bare med høyere temperatur. Nå skal den nok settes på baderomsgulvet ganske raskt:).

@PetterL Jeg tenker meg et temperaturregime á la det du bruker. Men jeg er sabla nervøs for fusel, som jeg er veldig følsom for. (Det plager meg i Duponts Vieille Provision, og jeg synes den gjør deres Bon Veux udrikkelig.) Så hva slags erfaringer har du med det? Helt reint, eller "akseptable mengder"?
 
Sist redigert:
@PetterL Jeg tenker meg et temperaturregime á la det du bruker. Men jeg er sabla nervøs for fusel, som jeg er veldig følsom for. (Det plager meg i Duponts Vieille Provision, og jeg synes den gjør deres Bon Veux udrikkelig.) Så hva slags erfaringer har du med det? Helt reint, eller "akseptable mengder"?

Jeg hadde selv vondt i magen når jeg prøvde dette første gang med tanke på fusel, da med WLP 566, men det gikk helst godt! Ikke noe fusel problem som jeg registrerte ihvertfall. Etter å ha vært innom Kveik på 38C er jeg blitt kurert fra å være redd på forhånd for å bruke gjær slik den skal brukes :p
 
Og hva tenker folket om at temperatur faller etter stormgjæring i forhold til gjærhelse vs. det å holde peak temperatur ut gjæringsforløpet? Jeg har kun brukt siste metode på Saison (22-27C og så holdt 27C ut tiden) men så er det jo sånn at gjæringsskapet er opptatt nå med en Doppelbock...

Min gikk fra 18 -28 i løpet av det døgn og falt til så mye som 24 grader eller no sånt tror jeg
Var likevel fint karbonert allerede etter 6 dager på flaske
 
:eek:

Bon Veux er flytende gull på flaske. Så forskjellig smak kan man altså ha :)

Det er en forbannelse, det der:(. Jeg kjenner jo at det er mye godt der - men jeg klarer ikke de høye alkoholene. I Vieille Provision er det ikke mer enn at det bare er litt irriterende, men Bon Veux klarte jeg ikke. Får jeg sånne mengder i eget øl, heller jeg det rett ut.
 
Tilbake
Topp