Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

På den annen side så kan den ikke gå så mye lengre ned enn 1.001

Jeg veit ikke helt hvor grensa går, men med den gjæren hvis navn ikke må nevnes endte jeg på 0.098:). Målte for øvrig den andre dunken, som er en dag yngre, for litt siden, og den er på 1.000.
 
Hei.Måtte jo forsøke denne jeg også
Når det gjelder gjæringsprosessen:
Rommet er 21c og vørter/øl 26,5 etter 2 dager.
Følger jeg på med å øke romtemp når ølet stiger i temp eller hvordan gjærer dere denne ut til ferdig utgjæring?
 
Hei.Måtte jo forsøke denne jeg også
Når det gjelder gjæringsprosessen:
Rommet er 21c og vørter/øl 26,5 etter 2 dager.
Følger jeg på med å øke romtemp når ølet stiger i temp eller hvordan gjærer dere denne ut til ferdig utgjæring?
Virker som denne gjæra jobbar jamnt og trutt uansett. Mulig du får ei raskere utgjæring om du aukar romtempen slik at tempen ikkje synk igjen etter stormgjæringa, men hadde ikkje våre bekymra for at det skulle stoppe opp.
 
Hei.Måtte jo forsøke denne jeg også
Når det gjelder gjæringsprosessen:
Rommet er 21c og vørter/øl 26,5 etter 2 dager.
Følger jeg på med å øke romtemp når ølet stiger i temp eller hvordan gjærer dere denne ut til ferdig utgjæring?
Jeg for min del trapper opp temp etterhvert som stormgjæring avtar - gjærer på et bad, med gulvvarme, så helt nøyaktig får jeg det aldri.. Pleier å ligge mellom 25 - 27 grader etter en uke, og så lar jeg det stå på dette, gjerne i tre uker til...
Sier ikke at dette er fasiten, men føler det funker veldig godt - og tilbakemeldingene fra folk som smaker er positive (herunder flere ølkjennere i tillegg til kompiser). :)
 
Hei.Måtte jo forsøke denne jeg også
Når det gjelder gjæringsprosessen:
Rommet er 21c og vørter/øl 26,5 etter 2 dager.
Følger jeg på med å øke romtemp når ølet stiger i temp eller hvordan gjærer dere denne ut til ferdig utgjæring?

Min gjorde unna det meste nokså kjapt, men så har den holdt på og holdt på med å knaske de siste restene av spiselig materiale. Men nå tenker jeg det får være nok. Den har stått i 24 dager, og for 10 dager siden var den på 1.001. Nå er den på 0.998/9, fra en OG på 1.046. (Tilsynelatende attenuasjon på 105%:confused:.) Det har skjedd en ganske betydelig avrunding av smaken på de ti dagene, og dermed synes jeg det er greit å ta den nå.

Jeg har hatt den stående på badet siden stormgjæringa var over toppen. Den har vært oppe på 25 grader, men nå har den ligget på 23 grader i denne ganske lange modningsfasen. Jeg har ikke gjort noe for å styre temperaturen, men den har hatt stabile ytre temperaturforhold. Det ser ut som om den har trivdes med det.

Jeg har en til, som er en dag yngre, og den følger det samme mønstret - men jeg tror den trenger enda noen flere dager.
 
Sist redigert:
Den har stått i 24 dager, og for 10 dager siden var den på 1.001. Nå er den på 0.998/9, fra en OG på 1.046.
4-5 poeng lavere enn det jeg har klart, på tre batcher med denne nå. Mine stopper på 1.002-1.003. Denne siste stoppa på 1.002, den var helt stabil de siste ti dagene, totalt 21 dager på gjæringstanken. Jeg kjøler til 17C, pitcher gjæra og setter tanken på ei ølkasse med sponplate på, i trappegangen i huset. Står da i 22-24C hele forløpet.
 
Kaldkrasjet ikke denne før tapping, og opplever at det legger seg endel gjær på sidene i flaska. Bare et kosmetisk problem, men litt uvant. Flere som har registrert dette med BE-134?
 
4-5 poeng lavere enn det jeg har klart, på tre batcher med denne nå. Mine stopper på 1.002-1.003. Denne siste stoppa på 1.002, den var helt stabil de siste ti dagene, totalt 21 dager på gjæringstanken. Jeg kjøler til 17C, pitcher gjæra og setter tanken på ei ølkasse med sponplate på, i trappegangen i huset. Står da i 22-24C hele forløpet.

Det virker veldig likt det jeg har gjort. Jeg hadde OG 1.046, og høyere OG vil jo gi høyere FG - eller? Kanskje ikke i samme grad med denne gjæren, som kan nyttiggjøre seg dekstriner. Jeg meska på 65 + 72, noe som normalt gir god gjærbarhet.

Hvis ikke smaksløkene mine har spilt meg et puss, har det å gi ølet god tid før tapping vært viktig. For ti dager siden var det skarpere kanter i smakene; nå er ølet mye rundere. Det kan faktisk hende det blir godt - sjøl om det havner over 6%, hvilket ikke var meninga.
 
Kaldkrasjet ikke denne før tapping, og opplever at det legger seg endel gjær på sidene i flaska. Bare et kosmetisk problem, men litt uvant. Flere som har registrert dette med BE-134?

Jeg har i alle fall oplevd det tidligere med annen gjær som flokkulerer dårlig. Da har jeg gått over flaskene og gitt dem en rask snurr. (Omtrent som det gjøres med champagneflasker, bare at jeg ikke har satt flaskene på hodet:).) Et par omganger med det har fiksa problemet.
 
Nesten likt. OG 1.047. Mesket på 63 + 72.

Mulig 65 grader hos meg forklarer forskjellen. Du får gelatinisert den siste delen av den delen av stivelsen som består av store korn (90% av stivelsen i bygg) omkring 65 grader. Så om du ligger på 63, er det antakelig noe av denne stivelsen som ikke blir omdannet mens beta-amylasen er aktiv.
 
Mulig 65 grader hos meg forklarer forskjellen. Du får gelatinisert den siste delen av den delen av stivelsen som består av store korn (90% av stivelsen i bygg) omkring 65 grader. Så om du ligger på 63, er det antakelig noe av denne stivelsen som ikke blir omdannet mens beta-amylasen er aktiv.
Burde ikke det bli fikset når jeg sirkulerer over malten til jeg når 72C? Tar nok en god halvtime før jeg måler 72C 10 centimeter ned i maltsenga.
 
mine 3 har havnet på 1.002, 1.004 og 1.006, hhv. OG: 1.055, og 1.060
tror nok ekstrakt vs. all grain og mesketemp har spilt inn her også
 
OK, for å oppsumere
#1 OG: 1.060, 50/50 ekstrakt all grain, (husker ikke mesketemp., men tror jeg la opp til det @cjohansen skrev) FG: 1.006
#2 OG: 1.055, 63 + ~70, FG: 1.002
#3 OG: 1.060, 65 + ~70, FG, 1.004, den beste hit til, la til 5% lys munich

alle tre ble flasket etter 2 -3 uker, maxtemp på den første var 28, de to siste 24, pitcha på 17 -18 grader
 
63c i 60 min og 72c i 20 min.
OG :1.060 og 1.007 etter en uke.Strødde 2 pk gjær over vørter på 17c og steg til nesten 27c etter to dager.Står på 25,5 grad og tenkte den kunne stå sånn ett par uker til.Fortsatt litt liv så satser på noen poeng ned.Ikke rehydrert eller tilført oksygen,kun risting og tørrgjæra rett i dunken :)
Ingen formening om hvordan det vil påvirke ølet da det ikke er forsøkt å strø tørrgjæra i skummet tidligere.
Helt supert å følge dere andre som brygger det samme ølet I denne tråden.
 
Tilbake
Topp