Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

63c i 60 min og 72c i 20 min.
OG :1.060 og 1.007 etter en uke.Strødde 2 pk gjær over vørter på 17c og steg til nesten 27c etter to dager.Står på 25,5 grad og tenkte den kunne stå sånn ett par uker til.Fortsatt litt liv så satser på noen poeng ned.Ikke rehydrert eller tilført oksygen,kun risting og tørrgjæra rett i dunken :)
Ingen formening om hvordan det vil påvirke ølet da det ikke er forsøkt å strø tørrgjæra i skummet tidligere.
Helt supert å følge dere andre som brygger det samme ølet I denne tråden.

Jeg brukte bare ei pakke (til 25 liter), men med en OG på 1.060 er kanskje to pakker bedre. Men jeg tror ikke å strø gjæren i skummet er det beste. Jeg tapper i litt vørter i bunnen av gjæringsdunken, strør gjæren over og lar det stå et kvarter. Så skvalper jeg det hele litt forsiktig sammen, og fyller på resten av vørteren. (Dette er anbefalt av Fermentis.) Riste er heller ikke nødvendig.

Vær obs på at disse gjærtypene gjerne holder på lenge på lav fart før de er ferdige. Og det er lurt å gi dem all den tida de ber om, tror jeg.
 
Jeg brukte bare ei pakke (til 25 liter), men med en OG på 1.060 er kanskje to pakker bedre. Men jeg tror ikke å strø gjæren i skummet er det beste. Jeg tapper i litt vørter i bunnen av gjæringsdunken, strør gjæren over og lar det stå et kvarter. Så skvalper jeg det hele litt forsiktig sammen, og fyller på resten av vørteren. (Dette er anbefalt av Fermentis.) Riste er heller ikke nødvendig.

Vær obs på at disse gjærtypene gjerne holder på lenge på lav fart før de er ferdige. Og det er lurt å gi dem all den tida de ber om, tror jeg.
Det får bli en test det med gjæra siden noen mener det er greit å gjøre det sånn..Pleier å rehydrere gjæra og to pakker var nok litt i overkant.Men mener du at man ikke behøver å tilføre mere oksygen enn det som blir ved overføring fra kjele til gjæringsspann?
 
Det får bli en test det med gjæra siden noen mener det er greit å gjøre det sånn..Pleier å rehydrere gjæra og to pakker var nok litt i overkant.Men mener du at man ikke behøver å tilføre mere oksygen enn det som blir ved overføring fra kjele til gjæringsspann?
Du trenger ikke oksygentilførsel når du bruker tørrgjær. Det holder å spre gjæra jevnt over, la trekke og så riste eller tappe resten over slik at gjæra blander seg godt.
 
Har det plutselig ikke blitt viktig å rehydrere tørrgjær i vann før pitch? Litt kjipt å ta livet av en stor andel celler når en bruker bare en pakke på en batch som i dette tilfellet?
 
Det får bli en test det med gjæra siden noen mener det er greit å gjøre det sånn..Pleier å rehydrere gjæra og to pakker var nok litt i overkant.Men mener du at man ikke behøver å tilføre mere oksygen enn det som blir ved overføring fra kjele til gjæringsspann?

Med såpass høy OG med en gjær som eter seg ned rundt 1.000 tror jeg to poser var helt på sin plass. Vi må antakelig regne OG som 0.010 høyere når vi bruker en STA-1-gjær (dvs.en diastaticus), siden den eter mer av sukkeret enn annen gjær. Det er jo størrelsen på "jobben" - dvs. mengden sukker som skal etes - som bestemmer hvor mye gjær vi bør bruke.

Denne brosjyren fra Fermentis synes jeg gir grei info: https://fermentis.com/wp-content/uploads/2019/10/Brochure_Tips_and_Tricks_BAT_BD.pdf Skroll ned til side 11 og 12 for instruksjoner om hvordan gjæren skal brukes.

Det er kanskje ikke nødvendig å vente et kvarter før du fyller i resten av vørteren, men jeg synes det virker fornuftig å gjøre det - som en ekstra forsikring. Jeg har i alle fall fått veldig fin gjæring nå.

Å strø gjæren oppå skummet ser jeg for meg kan være lite heldig; cellene får vel ikke alltid ordentlig kontakt med vørteren da.
 
Har det plutselig ikke blitt viktig å rehydrere tørrgjær i vann før pitch? Litt kjipt å ta livet av en stor andel celler når en bruker bare en pakke på en batch som i dette tilfellet?

Dette er ganske gammelt nytt etter hvert. Både Fermentis og Lallemand sier at det ikke har noen betydning hvilken metode du velger. Du tar ikke livet av en stor andel av cellene, i følge studier de har gjort.
 
Dette er ganske gammelt nytt etter hvert. Både Fermentis og Lallemand sier at det ikke har noen betydning hvilken metode du velger. Du tar ikke livet av en stor andel av cellene, i følge studier de har gjort.

Har du tilfeldigvis noen linker til disse studiene lett tilgjengelig? :)

Edit: fant det i forrige link - takk!
 
Dette er ganske gammelt nytt etter hvert. Både Fermentis og Lallemand sier at det ikke har noen betydning hvilken metode du velger. Du tar ikke livet av en stor andel av cellene, i følge studier de har gjort.
Jeg kommer til å gå for rehydrering i sterilt vann eller litt vørter først,men som Finn nevnte om det føles det litt ukontrollert å sprinkle det over vørter.BE-134 var i full gang etter ca 12 timer så ikke veit jeg hva som gir best resultat.Det er vel hva man føler og mest hva man ender opp med i glasset som bestemmer :)
 
Jeg pleier å rehydrere i vann, men tilnærmingen til @Finn Berger høres helt fin ut også. Har ihvertfall kun én pakke på opptil 25l, og opp til 1.063 eller noe på det høyeste. Ingen usmak å spore.
 
Min første saison står nå og gjærer på andre uken. Ser at mange her har latt sine saisoner stige ganske høyt under stormgjæringen, men jeg lot min gjære på 22 grader. Har økt temp. litt nå etter den nesten har gjæret helt ned. Mangler et par poeng før målet på 1.003.

Så jeg lurer på om jeg har gått glipp av noe ved gjære forholdsvis lavt?
Brukte BE-134.
 
Min første saison står nå og gjærer på andre uken. Ser at mange her har latt sine saisoner stige ganske høyt under stormgjæringen, men jeg lot min gjære på 22 grader. Har økt temp. litt nå etter den nesten har gjæret helt ned. Mangler et par poeng før målet på 1.003.

Så jeg lurer på om jeg har gått glipp av noe ved gjære forholdsvis lavt?
Brukte BE-134.

Lurer på det samme, og har vel ikke latt mine gjøre hovedgjæringa noe særlig over 22,nei. Jeg er livredd for fusel, og er dypt sketisk til å hive meg opp på 27+. Samtidig skulle jeg kanskje gjerne hatt profilen på saisonene mine mer over på det fruktige; det blir litt mye hvit pepper.

Den som jeg tappa opp i dag virker liekvel ganske lovende.
 
Den forrige batchen min kom av flyttepraktiske grunner aldri særlig over 24 og ble plenty fruktig og fin ihvertfall, så helt opp i 27-28 tror jeg ikke er nødvendig. Men heller ikke nødvendigvis skadelig. Dette er en utrolig tilgivende gjær.
 
Da har jeg smakt - altfor tidlig, det er bare to dager siden jeg tappa opp - på den første BE-134-saisonen min, og oppskrifta er nær nok til at jeg kan kalle den en klone av tråd-ølet, synes jeg.

Punkt nr.1 - og det er et hovedpunkt for meg - er at det ikke er antydning til medisinal/fusel-smak i ølet. Og når vi snakker belgisk øl på 6,1%, så er det ikke så galt.

Punkt nr.2: Ølet har en antydning til røyk i aroma og smak. Veldig diskret og behagelig, men det er der. Og jeg liker det. Men er det noe andre har opplevd?

Punkt nr.3: Jeg kunne ønska meg litt mer fruktighet, men det er litt tidlig å si ennå. Kanksje skal jeg være litt modigere med temperaturen neste gang, ja. Men uansett; dette tegner veldig bra. Tror det blir min beste saison ever.
 
Punkt nr.2: Ølet har en antydning til røyk i aroma og smak. Veldig diskret og behagelig, men det er der. Og jeg liker det. Men er det noe andre har opplevd?

Jeg blir like glad hver gang denne tråden forlenger livet, men ekstra moro at selv du smatter fornøyd av et belgisk øl på 6% :D

Jeg tror jeg har vært borti det du snakker om, og hvis vi snakker om det samme så er det en slags røffhet denne gjæren gjerne omgir seg med som ung. Etter bare noen uker tror jeg du vil oppleve at smaken rundes av og røykpreget forsvinner, dessverre. Men det kan jo være vi ikke snakker om samme ting :)
 
Jeg blir like glad hver gang denne tråden forlenger livet, men ekstra moro at selv du smatter fornøyd av et belgisk øl på 6% :D

Jeg tror jeg har vært borti det du snakker om, og hvis vi snakker om det samme så er det en slags røffhet denne gjæren gjerne omgir seg med som ung. Etter bare noen uker tror jeg du vil oppleve at smaken rundes av og røykpreget forsvinner, dessverre. Men det kan jo være vi ikke snakker om samme ting :)

Jeg hadde ikke prøvd denne gjæren - og kanskje ikke brygget noen saison, heller - om det ikke hadde vært for denne tråden:). Den er et kjerneeksempel på hva som er bra med dette forumet. (Og pokker må vite hva folk roter rundt på Facebook etter:(!)

Ja, all erfaring jeg har med saison sier at det er et øl som har godt av lagring - lang lagring, til og med. Men jeg er veldig fornøyd med hvor rundt dette ølet er allerede. Røyksmaken oppfatter jeg ikke på noen måte som røff - og jeg håper inderlig den ikke blir borte.

6,1% var ikke planen; jeg regna jo ikke med over 100% (tilsynelatende!!) utgjæring. Men når det blir så rundt og fint, er det helt greit:).

Nå sitter jeg med veldig fin fersk gjær, og får mer i morra, da jeg skal tappe opp brygg nr 2. Og så funderer jeg litt på å prøve meg på en dubbel. Jeg er klar over at denne gjæren ikke er skreddersydd for den øltypen, men belgisk er belgisk ... ?

@loebrygg Nei, det er lite stall her. Det må vel prøves en gang, det og, sjøl om jeg ikke er veldig fan av det, tror jeg. Jeg har i alle fall smakt en del brett-øl jeg ikke helt har skjønt vitsen ved.
 
Evig glad for at @cjohansen fornyet min tro på saison med denne tråden. En finfin gjær.

Litt off-topic, men on-topic ift gjæren: Brukte deler av kaka på en Beerfoot saison-lignende sak. Bryggselv har en oppskrift på sine sider. Den ble en nydelig tørsteslukker.

Har lyst til å prøve denne gjæren til andre varianter også. Men først på en ny runde d'Erpe-mere, må stashe en solid dose av denne til lagring. Vanskelig å holde seg unna flaskene når den er så god fersk. Skal teste å senhumle enda mer med Mittelfruh, liker det preget den får da.
 
Tilbake
Topp