Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Jeg har brygget denne Saisonen to ganger nå, og skrytt fælt av den rundtom. Flere andre har også brygget noe ala den, så jeg tenkte det kunne være kult å samle all infoen på en plass og ha en tråd til å dele erfaringer i.

Bakgrunn

I April var jeg på besøk hos Glazen Toren i Erpe-Mere i Belgia. Det er et sjarmerende lite bryggeri som drives av to ildsjeler + litt familie. De brygger fantastisk god Saison, Tripel og et par andre sorter. Bryggeren vi snakket med delte villig vekk informasjon, så jeg fikk samlet nok til å brygge en ganske tro kopi av deres Saison.

BA58726E-E102-4E06-AF98-4493F0768723.jpeg

Grist

87.5% Pilsnermalt
12.5% Hvetemalt

Infoen jeg husker å ha fått var "wheat". Jeg kan ikke helt huske om det ble presisert hvorvidt det var hvetemalt, eller umaltet hvete... Jeg tror det var maltet hvete, men er ikke helt sikker. Ølet mitt blir veldig klart, så mulig flaket hvete er en bedre løsning.

Mesk

Glazen Toren mesker sitt øl på 54C i 20 minutter, 63-64C i 60 minutter, så 72C i 20min. Som mange spådde da jeg brygget dette ølet første gang gjør steget på 54C fort mer skade enn nytte i hjemmebryggerskala (dårlig skumfasthet). Derfor anbefaler jeg følgende skjema:

- 63C i 60min
- 72C i 20min

Hva slags ratio osv har jeg ikke helt oversikt over for orginalen, men selv bruker jeg 3:1, og skyller med samme mengde vann på 80C. Dette vil nok variere litt med den enkeltes oppsett.

Kok

Ølet kokes hos Glazen Toren i 75 minutter med humle fra første stund. Jeg har selv kokt i 75 minutter og vært fornøyd med resultatet, men noen vil sikkert koke i 90 minutter for å være helt sikker på at ølet blir fritt for DMS.

- Saaz til 18 IBU ved kokestart
- 2g/l Hallertau Mittelfruh ved flameout

På Glazen Toren har de en hopback-sak som de fyller med Hallertau-koner og pumper vørteren gjennom på vei til kjøleren.

Jeg er ikke helt sikker på hvilken OG/FG orginalen har, jeg vet bare at det holder 6.5% ABV. En OG1.050-1.055 er nok omtrent rett. Selv har jeg overskutt denne begge gangene jeg har brygget, og fått et øl på rundt 7.5% som jeg så har vannet ut med tynn sukkerlake ved flasking. Dette har fungert veldig bra for meg.

Gjæring

Glazen Toren bruker Safale BE-134 tørrgjær. De hydrerer gjæren og lufter vørteren med O2. Selv har jeg hydrert gjæren, men droppet O2, med flott resultat. Jeg har brygget dette ølet to ganger uten temperaturkontroll. Har pitcha på 18C og satt dunken i husets svaleste rom. Første gang lå den for det meste rundt 22C, med peak på 25-ish. Andre gangen var det en del varmere, og det steg til 22C etter to dager, 24C dagen etter, og peaket på rundt 28C et par dager senere.

BE-134 er en arbeidshest, og kan finne på å gjære helt ned til 1.000-1.005, men den bruker litt tid på å gjøre seg helt ferdig. Jeg vil anbefale minst to uker til gjæringen, kanskje så mye som 3. Glazen Toren har ølet på tank 3-4 uker.

Flasking

Ølet til Glazen Toren er som en Saison skal være - hardt karbonert. Jeg er usikker på volumer, men du bør nok sikte deg inn på minst 3vol. Glazen Toren karbonerer med sukker, og tilsetter frisk F-2 gjær ved flasking, etter at ølet er sentrifugert. Deretter modnes ølet på flaske i et temperaturstyrt mørkt og varmt rom - 28C i tre uker.

Jeg har karbonert med både vørter og sukker, men merker ikke noen særlig forskjell, så jeg bruker det jeg har "on hand". Jeg har prøvd både med og uten F-2 uten noen forskjell som jeg kan detektere i mitt oppsett.

Lykke til med bryggingen! Håper flere prøver seg på dette ølet, og ikke minst, rapporterer deres erfaringer med det!
 
Sist redigert:
Jeg har brygget denne Saisonen to ganger nå, og skrytt fælt av den rundtom. Flere andre har også brygget noe ala den, så jeg tenkte det kunne være kult å samle all infoen på en plass og ha en tråd til å dele erfaringer i.

Bakgrunn

I April var jeg på besøk hos Glazen Toren i Erpe-Mere i Belgia. Det er et lite sjarmerende bryggeri som drives av to ildsjeler + litt familie. De brygger fantastisk god Saison, Tripel og et par andre sorter. Bryggeren vi snakket med delte villig vekk informasjon, så jeg fikk samlet nok til å brygge en ganske tro kopi av deres Saison.

Grist

87.5% Pilsnermalt
12.5% Hvetemalt

Infoen jeg husker å ha fått var "wheat". Jeg kan ikke helt huske om det ble presisert hvorvidt det var hvetemalt, eller umaltet hvete... Jeg tror det var maltet hvete, men er ikke helt sikker. Ølet mitt blir veldig klart, så mulig flaket hvete er en bedre løsning.

Mesk

Glazen Toren mesker sitt øl på 54C i 20 minutter, 63-64C i 60 minutter, så 72C i 20min. Som mange spådde da jeg brygget dette ølet første gang gjør steget på 54C fort mer skade enn nytte i hjemmebryggerskala (dårlig skumfasthet). Derfor anbefaler jeg følgende skjema:

- 63C i 60min
- 72C i 20min

Hva slags ratio osv har jeg ikke helt oversikt over for orginalen, men selv bruker jeg 3:1, og skyller med samme mengde vann på 80C. Dette vil nok variere litt med den enkeltes oppsett.

Kok

Ølet kokes hos Glazen Toren i 75 minutter med humle fra første stund. Jeg har selv kokt i 75 minutter og vært fornøyd med resultatet, men noen vil sikkert koke i 90 minutter for å være helt sikker på at ølet blir fritt for DMS.

- Saaz til 18 IBU ved kokestart
- 2g/l Hallertau Mittelfruh ved flameout

På Glazen Toren har de en hopback-sak som de fyller med Hallertau-koner og pumper vørteren gjennom på vei til kjøleren.

Jeg er ikke helt sikker på hvilken OG/FG orginalen har, jeg vet bare at det holder 6.5% ABV. En OG1.050-1.055 er nok omtrent rett. Selv har jeg overskutt denne begge gangene jeg har brygget, og fått et øl på rundt 7.5% som jeg så har vannet ut med tynn sukkerlake ved flasking. Dette har fungert veldig bra for meg.

Gjæring

Glazen Toren bruker Safale BE-134 tørrgjær. De hydrerer gjæren og lufter vørteren med O2. Selv har jeg hydrert gjæren, men droppet O2, med flott resultat. Jeg har brygget dette ølet to ganger uten temperaturkontroll. Har pitcha på 18C og satt dunken i husets svaleste rom. Første gang lå den for det meste rundt 22C, med peak på 25-ish. Andre gangen var det en del varmere, og det steg til 22C etter to dager, 24C dagen etter, og peaket på rundt 28C et par dager senere.

BE-134 er en arbeidshest, og kan finne på å gjære helt ned til 1.000-1.005, men den bruker litt tid på å gjøre seg helt ferdig. Jeg vil anbefale minst to uker til gjæringen, kanskje så mye som 3. Glazen Toren har ølet på tank 3-4 uker.

Flasking

Ølet til Glazen Toren er som en Saison skal være - hardt karbonert. Jeg er usikker på volumer, men du bør nok minst sikte deg inn på 3vol. Jeg har karbonert med både vørter og sukker, men merker ikke noen særlig forskjell, så jeg bruker det jeg har "on hand". På bryggeriet modner de flaskene i et mørkt og varmt rom - 28C i tre uker.

Lykke til med bryggingen! Håper flere prøver seg på dette ølet, og ikke minst, rapporterer deres erfaringer med det!


Jeg ble nysgjerrig på dette 28C rommet. Er det 28-ish pluss minus en del grader, avhengig av ambient, eller er de opptatte av at det skal være 28C og styrer temperaturen aktivt der inne for å holde den så tett mot 28C som mulig?
 
Glazen Toren Saison er et godt øl, men da jeg ble inspirert av TS til å brygge denne Saisonen var ikke
en tro kopi no ultimat mål i seg selv
Brukte litt mindre hvete, flyttet HM til 15 min, og byttet ut litt av malten med ekstrakt (alt av praktiske og tilfeldige årsaker)
Pitchet på i underkant av 20 grader og den norske sommer tok den helt 28 ila ett døgn :eek:
På dag tre var den så å si ferdig ~1.010, flasket to uker senere 1.006 (1.060)
Nå er det lenge siden jeg har smakt Glazen Toren(får nesten kjøpe en flaske snart) men naturlig nok er min
litt fyldigere, jeg vil si, halvtørr og fruktig :D Meget fornøyd

DSC09812.jpg

Etter 6 dager var det flott skum
har holdt seg slik siden jeg satte den i kjellern
 
Sist redigert:
Jeg ble nysgjerrig på dette 28C rommet. Er det 28-ish pluss minus en del grader, avhengig av ambient, eller er de opptatte av at det skal være 28C og styrer temperaturen aktivt der inne for å holde den så tett mot 28C som mulig?
Det var et temperaturstyrt rom. Mulig jeg husker feil og det var 27C, men det var et varmrom. Dette er såvidt jeg vet tradisjon for mye belgisk øl - de fleste, om ikke alle, klosterbryggeriene gjør noe lignende.
 
Det var et temperaturstyrt rom. Mulig jeg husker feil og det var 27C, men det var et varmrom. Dette er såvidt jeg vet tradisjon for mye belgisk øl - de fleste, om ikke alle, klosterbryggeriene gjør noe lignende.

Right. Det er litt artig informasjon. Jeg karbonerer jo hefene mine i kontrollert temperatur og, uten å ha visst at andre gjør det, så noe må det jo være i det.
 
@cjohansen - Veldig bra info på "et av de beste øl som finnes"..!

Jeg har vært i kontakt med Jef van den Steen som antakelig må regnes som innehaver av Glazen Toren. Utfra svarene han har gitt nedenfor, tror jeg alle kan gjette hva spørsmålene mine har vært... :cool:

"Sorry, we don’t give the recipe. And even with the recipe, the beer would not be the same: different water, different malt in Norway, different yeast (not our home yeast) and last but not least: different way of brewing because we brew like farmers did 300 years ago.
Fermentation temperature is very high: around 30° C. You need a yeast that will ferment as much as possible the Sugar in your worth. Time in the fermentation tanks: at least 6 weeks (two weeks fermentation – 4 weeks lagering at rather warm temperature (in summer higher than in winter).
Kind regards
Jef van den steen"

Jeg kaster dette inn i tråden siden jeg lenge har vært interessert i lage noe som ligner på d'Erpe Mere, men jeg har aldri helt fått det til.. Info om gjær er antakelig helt avgjørende - jeg har prøvd med Wyeast 3711, samt WLP 565, 566 og 590 (følte jeg kom nærmest med Wyeast).
Alt har blitt godt - har vunnet premier med noen av dem - men ikke helt der jeg vil..!

@cjohansen - Ser at dette avviker endel fra det du sier - og det er helt tydelig at du har snakket med "han som er mer hands-on" enn Jef..
Du sier du har fått et øl som er i nærheten av originalen?

Takk for veldig god info - blir meget inspirert her jeg sitter.. Klokken nærmer seg halv-to, og jeg har lyst til å brygge NÅ!
Entusiasmen er muligens farget av et par glass belgisk tripel - men alikevel..! :)
I morgen må jeg ut å kjøpe gjær..!
 
Jef var faktisk i Norge da vi var der :) vi hang med Dirk, som såvidt jeg forsto var han som for tiden var mest hands-on med bryggingen (sammen med sin svigersønn). Han var ihvertfall ikke knepen på info. Mulig jeg burde holdt en litt lavere profil med det jeg fikk vite :oops: Det får være vår hemmelighet :)

0C083BD4-6E12-458D-AE1A-1D1A205791D5.jpeg

Kompis, Dirk, meg (svært uheldig øyeblikk, men men).

I denne artikkelen får du litt info fra Jef:
Jef Van Den Steen of Brouwerij De Glazen Toren | Rock ‘n’ Roll Brewing

Når det gjelder gjær så hadde de kjøleskapet fullt av Safale :) De bruker BE-134 til Saison og Lentebier ihvertfall, og så hadde de også BE-256 som jeg tror de bruker i tripelen sin. De karbonerer med F-2 i flaskene, det glemte jeg å nevne i første post.

Når det gjelder lagring så sa han 3-4 uker på tank, og da vi var der i tidlig april så sto det en mars-dato på alle tankene unntatt den som skulle fylles dagen etter vi var der.
 
Jeg tror ikke det er så veldig nøye med nøyaktig lik oppskrift - det er neppe noen stor grunn til å holde den hemmelig. I Farmhouse Ales har den oppskrifta som står under overskrifta "Saison - classic version" - og som jeg antar er sånn omtrent oppskifta til Dupont - 90% pilsnermalt og 10% hvetemalt. Humle er EKG, med bitterhumling til 20-25 IBU + ca. 20 gr til 25 liter ved 15-20 min, og 10 gr ved 2 min. Det antydes en humleblanding ved den siste som jeg ikke tror er spesielt vesentlig. (Jeg kjører i alle fall bare EKG.)

Gjærtype er kanskje viktig, men antakelig ikke veldig, så lenge det er en av de klassiske saisongjærtypene. (Jeg har nå brukt Imperials B56 Rustic, fra de Blaugie.) Det som for meg virker nokså åpenbart, er at det er prosessen som er mest avgjørende for smaksprofilen.

Påstanden om at de brygger slik de gjorde på gårdene for 300 år siden er vel nokså åpenbart BS:confused:? Bildet til @cjohansen forteller en litt annen historie:p.
 
Gjærtype er kanskje viktig, men antakelig ikke veldig, så lenge det er en av de klassiske saisongjærtypene. (Jeg har nå brukt Imperials B56 Rustic, fra de Blaugie.) Det som for meg virker nokså åpenbart, er at det er prosessen som er mest avgjørende for smaksprofilen.

Er nokså enig i dette. Samtidig fikk jeg til en smaksprofil med BE-134 som jeg aldri har vært i nærheten av med WLP sin standard saisongjær (husker ikke nummeret - 565?)

Påstanden om at de brygger slik de gjorde på gårdene for 300 år siden er vel nokså åpenbart BS:confused:? Bildet til @cjohansen forteller en litt annen historie:p.

Ja, det svaret til Jef virker noe romantisert :) Bryggeriet var lite, men helautomatisert/mekanisert. Bildet er tatt foran meskekar og kokekjele. Ølet overføres via rør med pumper til gjæringskar og derfra til sentrifuge og så til flaskelinja. Ganske moderne, særlig for oss som kom fra Cantillon dagen før. Der snakker vi gamle tradisjoner
 
Flott innlegg. Prima at du oppdaterer første post med mer info slik at vi for ettertiden kan finne alt der uten å måtte lese 1000 poster :)
Markeres som ‘one to brew’ :)
 
Tilbake
Topp