Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Infoen jeg husker å ha fått var "wheat". Jeg kan ikke helt huske om det ble presisert hvorvidt det var hvetemalt, eller umaltet hvete... Jeg tror det var maltet hvete, men er ikke helt sikker. Ølet mitt blir veldig klart, så mulig flaket hvete er en bedre løsning.
På tide med en sånn her igjen da. Jeg har brukt vanlig maltet hvete, og ølet blir krystallklart ja. Noen som har testa med flaket hvete?
 
Veldig spent på hvordan det går med Saisonen min jeg satte for 10 dager siden. Presterte å kjøle ned å pitche på 15 C, dagen etter var det så vidt anntydning til skumdannelse og 16 C. Dag 2 var gjæringen godt i gang på 17 C (18 C i rommet) valgte da og flytte den varmere (20 C).
SG 4 dager senere viste 1.005 og smakte litt svovel, men 5 dager senere igjen var den nede på 1.002 aldeles nydelig og fruktig
Hva temperaturen var på under stormgjæring, dag 3 -4 vet jeg ikke sikkert
 
Synes den gir en fin liten effekt på munnfølelsen. Ikke noe dramatisk, men litt.
Ja absolutt, er derfor jeg alltid bruker 20% i saisonen, men såvidt jeg forsto så ville @Steinar Huneide gjerne ha litt haze og munnfølelse fra noe annet enn bare BE-134, så ville bare si at mine Saison klarner åkke som, det var på ingen måte en antydning til at ikke rug er et flott malt å ha i en Saison av flere grunner :)

For å legge ved en personlig mening om saken, så foretrekker jeg mine Saison klare, jeg syns smaksbildet blir litt grumsete(pun intended) hvis ikke.. Nå er det jo selvfølgelig noen som liker det, du vet, disse gærninger som etter de har tatt sukker og kanel på grøten, rører alt inn til en gråbrun klædd FØR de starter å spise den, savages! :p
 
jeg syns smaksbildet blir litt grumsete med rug, men det er nå meg

disse gærninger som etter de har tatt sukker og kanel på grøten, rører alt inn til en gråbrun klædd FØR de starter å spise den
Er det virkelig folk som gjør det :oops:
 
jeg syns smaksbildet blir litt grumsete med rug, men det er nå meg


Er det virkelig folk som gjør det :oops:
Ja, jeg skal ikke påstå at det ikke gjør det, jeg har få referanser, men jeg syns både Dupont og Glazen Toren er for rund i kantene, og med litt rug og klar synd jeg den er bedre.

Greit å huske på at, ikke bruker jeg diastaticus og ikke har jeg mulighet til å øke karboneringen fordi jeg kun har en manifold mellom de 6 fatene i øleskapet, så jeg må nok kompensere for å få den smaken jeg vil ha :)

Og ja, jeg har sett flere som blander grøt, og hva med fiskeboller med poteter og gulerøtter? Noen knuser det til babymat og blander alt der også, grøss :p
 
Sist redigert:
Ja, jeg skal ikke påstå at det ikke gjør det, jeg har få referanser, men jeg syns både dupon og glazen Toten er for rund i kantene, og med litt rug og klar synd jeg den er bedre.

Greit å huske på at ikke bruker jeg diastaticus og ikke har jeg mulighet til å øke karboneringen fordi jeg kun har en manifold mellom de 6 fatene i øleskapet, så jeg må nok kompansere for å få den smaken jeg vil ha :)

Det forstod jeg ikke helt, vil ikke rug gjøre den ennå rundere/ glattere
Med høyt trykk vil du få den crispere noe jeg i hvertfall syntes Glazen Toren er
 
Det forstod jeg ikke helt, vil ikke rug gjøre den ennå rundere/ glattere
Med høyt trykk vil du få den crispere noe jeg i hvertfall syntes Glazen Toren er
Vel, munnfølelsen på min er rundere og glattere pga av Farmhouse gjæren uansett, rug syns jeg gir den et slags snerpete stikk(på en god måte), men bare pilsnermalt syns jeg alltid blir litt søt?

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det godt nok, men den har på en måte et stikk som minner om høyere karbonering.

Jeg syns Glazen Toren har den mest innbydende saison aromaen jeg noen sinne har vært borti, men hva smak angår foretrekker jeg Dupont, om jeg kunne fått aromaen fra Glazen og smaken fra Dupont hadde jeg vært i himmelen :)

Aromaen fra Glazen Toren er veldig frisk og innbydende, det er nesten så jeg kan lukte at den er crisp, men munnfølelsen er tykkere enn aromaen leder ann, Dupont er motsatt, i mine smaksløker i alle fall. Og bare så det er sagt er jeg enig med deg, jeg vurderer å prøve å flaske noen liter en gang for å få en høyere karbonering og vurdere om jeg må kjøpe meg en inline regulator så jeg kan få fiksa nettopp karboneringen på den, spesielt med tanke på at det er et øl jeg stort sett har tilgjengelig :)
 
Sist redigert:
Vel, munnfølelsen på min er rundere og glattere pga av Farmhouse gjæren uansett, rug syns jeg gir den et slags snerpete stikk(på en god måte), men bare pilsnermalt syns jeg alltid blir litt søt?

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det godt nok, men den har på en måte et stikk som minner om høyere karbonering.

Jeg syns Glazen Toren har den mest innbydende saison aromaen jeg noen sinne har vært borti, men hva smak angår foretrekker jeg dupont, om jeg kunne fått aromaen fra Glazen og smaken fra Dupont hadde jeg vært i himmelen :)

Aromaen fra Glazen Toren er veldig frisk og innbydende, det er nesten så jeg kan lukte at den er crisp, men munnfølelsen er tykkere enn aromaen leder ann, Dupont er motsatt, i mine smaksløker i alle fall. Og bare så det er sagt er jeg enig med deg, jeg vurderer å prøve å flaske noen liter en gang for å få en høyere karbonering og vurdere om jeg må kjøpe meg en inline regulator så jeg kan få fiksa nettopp karboneringen på den, spesielt med tanke på at det er et øl jeg stort sett har tilgjengelig :)

Jeg vil absolut annbefale å tørre å karbonere noen solide flasker med 8 -10 g/L sukker noe som ikke er for mye (gjem de i 2 -4 måneder)
og prøve deg på trådgjæren
 
Jeg vil absolut annbefale å tørre å karbonere noen solide flasker med 8 -10 g/L sukker noe som ikke er for mye (gjem de i 2 -4 måneder)
og prøve deg på trådgjæren
Snakker om det, sparte både Glazen og Dupont flaskene, du vet ikke tilfeldigvis kork størrelsen på de flaskene? Og BE-134 har jeg smakt fra både deg og @Cascade og utenom at den gjærer lengre ned(som selvfølgelig er positivt) så syns jeg ikke den bidrar med noe særlig mer enn Farmhouse. Jeg kom kanskje inn på forumet i en skummel tid, det var den gang @Finn Berger holdt på å miste håret pga belle, så jeg er skeptisk av natur til diastaticus :p
 
Snakker om det, sparte både Glazen og Dupont flaskene, du vet ikke tilfeldigvis kork størrelsen på de flaskene? Og BE-134 har jeg smakt fra både deg og @Cascade og utenom at den gjærer lengre ned(som selvfølgelig er positivt) så syns jeg ikke den bidrar med noe særlig mer enn Farmhouse. Jeg kom kanskje inn på forumet i en skummel tid, det var den gang @Finn Berger holdt på å miste håret pga belle, så jeg er skeptisk av natur til diastaticus :p

29 mm, jeg bruker de og
 
Snakker om det, sparte både Glazen og Dupont flaskene, du vet ikke tilfeldigvis kork størrelsen på de flaskene? Og BE-134 har jeg smakt fra både deg og @Cascade og utenom at den gjærer lengre ned(som selvfølgelig er positivt) så syns jeg ikke den bidrar med noe særlig mer enn Farmhouse. Jeg kom kanskje inn på forumet i en skummel tid, det var den gang @Finn Berger holdt på å miste håret pga belle, så jeg er skeptisk av natur til diastaticus :p
Jeg hadde ikke like gode reingjøringsrutiner den gangen, og hadde ikke helt skjønt dette med å stelle pent med plastbøttene, så jeg fikk vel som fortjent. Likevel; akkurat den gjæren (Belle Saison) ligger jeg som sagt unna, for jeg trur den er litt spesiell når det gjelder evne til å danne biofilm. Men folk bruker den jo, og det må vel (stort sett) gå bra, for ellers ville den vel fått et dårlig rykte, hvilket jeg ikke oppfatter at den har.

Jeg bruker annen diastaticusgjær uten å tenke så mye over det nå, bortsett fra at jeg kanskje er litt ekstra nøye med reingjøring. Hadde dedikert bøtte før, men det har jeg droppa etter at jeg gikk over til flatbottomene i PET.
 
På tide med en sånn her igjen da. Jeg har brukt vanlig maltet hvete, og ølet blir krystallklart ja. Noen som har testa med flaket hvete?
Den siste vi brygga nå med flaket hvete ca 15 % i stedet for malta er ganske like. har flaska eller fatet stått en goooood stund blir det blankere, men godt er det. Rist på flaska eller fatet innimellom så er det tåkete. Det første fatet med flaka ble vel ikke klart på de få ukene den var på tapp,:p:p men det andre ble klarere.
 
Tilbake
Topp