Saison-forsøk

Sigridrs

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg tenke jeg skulle prøve å lage en saison. Jeg har prøvd å satt sammen en oppskrift her. Hva tror dere? tips?

Batchstørrelse: 25 L

4.8 kg Belgisk Pilsner
1.2 kg belgisk hvete
0.3 kg belgisk munich
0.3 kg rugmalt

Humle: H. Tradition + evt. litt magnum
Gjær: Belle Saison

OG: ca. 1.060
FG: ca. 1.010
ABV: 6-7%
 
Det blir sikkert bra. Belle Saison gjærer i utgangspuntet veldig langt ned. Hvis du skal ha FG 1.010, bør du meske på relativt høy temperatur. Kanskje opp mot 70 grader.
 
Enig i at den bør meskes høyt, Belle Saison tok ned min saison fra 1.067 til 1.004 med mesk på 64 C. Ville kanskje ikke gått til 70, men vurdert 67 - 68.
 
Okei :)
Jeg tror jeg har pleid å meske på 67 når jeg har brukt den gjæren før.

men dette blir isåfall første gang jeg brygger med hvete og rug sammen, så jeg er veldig spent på hvordan det blir.. :p
 
Flasket nettopp en Saison (Pilsner, Pale malt, Flaked oats, Melanoiden, Candi sugar, EKG, Fuggles) hvor jeg fikk for høy OG (1.072) pga div problemer (dårlig sirkulering, for lite skyllevann pga tidsproblemer osv - one of those days...) og forventet en FG på 1.013. Brukte Belle Saison tørrgjær for første gang, og endte opp med FG på 1.003. Endte dermed opp med en styrke på over 9% i stedet for planlagt 6.6% - så gjenstår det å se hvor drikkbar den blir etter litt lagring. Har ihvertfall lært litt om Belle Saison...
 
Villa ha vurdert litt krydder, typ pepper, koriander eller appelsin. Lagde selv en uten krydder, og mener den burde hatt "noe ekstra". Brukte forøvrig også Belle Saison, og fikk FG på 1.002
 
Skal brygge en saison i morgen, men glemte å handle humle i dag. Hadde tenkt å bruke vanguard, men det har jeg ikke liggende. Noen som har noen tips til passende erstatning? Vil f eks Saaz funke?
 
Har brukt EKG og Fuggles. Funker bra. Vet ikke om Saaz er egnet eller ikke.
 
Da ble det Saaz i tre omganger. Blir første brygg med starter også, så flere barrierer som brytes i dag for min del. Glemte å tilsette hvitt sukker(oppskrift fra Bakke Brygg), men traff allikevel OG på 1060; måtte til og med justere mot slutten av kokinga for å komme ned.
 
Da ble det Saaz i tre omganger. Blir første brygg med starter også, så flere barrierer som brytes i dag for min del. Glemte å tilsette hvitt sukker(oppskrift fra Bakke Brygg), men traff allikevel OG på 1060; måtte til og med justere mot slutten av kokinga for å komme ned.
Hvilken gjær bruker du?
 
Har lest den gjæren ikke liker trykk noe særlig. For å sikre at den ikke stopper før den er ferdig kan en droppe gjærlåsen og i stedet legge et stykke alufolie (med starsan) over hullet på gjæringbøtten.
 
Takk for tips. Har ingen operativ temperaturkontroll, men flytter den opp på kjøkkenet i morgen. Da får den 20 pluss noen dager mens vi reiser bort. Føler at det er litt mange faktorer med dette brygget jeg ikke har helt kontroll på, så vi får håpe på det beste.
 
Skal brygge en saison i morgen, men glemte å handle humle i dag. Hadde tenkt å bruke vanguard, men det har jeg ikke liggende. Noen som har noen tips til passende erstatning? Vil f eks Saaz funke?


Det skal jo ikke noe særlig bitterhet i ølet, så Saaz fungerer bra det. Har selv brukt Saaz i sason med utmerket resultat
 
Takk for tips. Har ingen operativ temperaturkontroll, men flytter den opp på kjøkkenet i morgen. Da får den 20 pluss noen dager mens vi reiser bort. Føler at det er litt mange faktorer med dette brygget jeg ikke har helt kontroll på, så vi får håpe på det beste.


Du må ha høy temperatur på denne gjæren. Opp mot 30 grader. Ellers stopper den opp. Dette har jeg erfart selv, og for å unngå at den stopper opp halv veis, bør du ha gjæringstemp opp mot 30 grader. Dette blir anbefalt på denne gjæren. Men hvis du opplever at den "tilsynelatende" stopper opp, vil den likevel fortsette å gjære ut, men veeeldig sakte. La den stå ytterligere 2-3 uker og mål FG jevnlig. Hvis det ikke blir noen forandring kan du forsøke å ha i Safale-us-05. Dette anbefaler WLP på sin hjemmeside. Mitt øl stoppet opp for tidlig med denne gjæren, og jeg fikk den desverre ikke i gang igjen , selv med US-05. Så det endte opp litt søtt. Jeg tror dette er et gjær for viderekomne, man må kjenne til hvor lunefull denne er. Men lykke til
 
Til tross for mange skjær i sjøen denne gangen, er status så langt at alt er i rute. Målte OG da vi kom hjem etter tre dager borte i går; den lå da på i underkant av 1020. Da hadde dunken stått stabilt på ca 20 grader. Flyttet den så inn på badegulvet og satte på gulvvarme. Har nå stått natta over på 23-24 grader, og har gjæret ned til 1010. Fortsatt jevn blopping i gjæringslåsen, og nydelig aroma da jeg åpnet karet. Blir stående på denne tempen noen dager (reiser bort igjen), så får vi se hvordan det går. Om den ikke skulle gå ned så mye mer, er vel ikke det noen krise. Er det forresten viktig at tempen ikke går ned mot slutten av tiden på gjæringsdunk (antar nå at den vil være noenlunde ferdig gjæret på søndag/mandag), og vurderer da å sette dunken på vanlig romtemperatur igjen)?
 
Tilbake
Topp