Saison-forsøk

Sjekket OG nå, havnet på 1008 som er etter skjema. Ønsker ikke å ha det tørrere enn dette, så flytter nå dunken tilbake til 19-20 og satser på at alt roer seg i løpet av en ukes tid. Bl a må gjæra bunnfelle ordentlig.

Mesker en saison med "normal maltbase" nå og har et par spm
-humle, har både Saaz og Mittelfruh og EKG. Men vil Styrian Golding være egnet?
-pepper, hvor mye vanlig pepper må til for å kjenne antydning av denne?
(25l, Belle Saison ca 40 IBU og OG mellom 70 og 75. Mesker på 68/69C)
Vet du noe så kom med tips litt raskt for bryggingen går sin gang :)

Styrian Golding (som i bunn og grunn er Fuggles fra Slovenia) er vel ikke tradisjonelt brukt i Saison (?), men det kan nok fungere.

Tror jeg gjør et forsøk med Styrian G. Og blir allt som normalt så blir det andre som drikker det likevel :)
Pepper, noen som har tips?

Takker. Brukte kun et par gram av frykt for å gjøre for mye av det. Kokt i 15min.
Ble noe smak av vørteren så jeg vet ikke om jeg vil ha i noe mer. Men kanskje er det Abbey pluss Cararye jeg kjenner. Har ikke brukt så mye av de sortene før.
Får smake på første gravityprøve om en 10-12 dagers tid. Bør vel kunne gå å koke pepper sammen med sukkeret før flasking vil jeg tro.

Styrian Golding (som i bunn og grunn er Fuggles fra Slovenia) er vel ikke tradisjonelt brukt i Saison (?), men det kan nok fungere.

Jeg benyttet Styrian Golding i en Saison jeg brygget i helgen. Vet ikke om det er en humle som tradisjonelt brukes, men Gahr skriver i sin artikkel om Saison at det var den humlen han opprinnelig hadde tenkt bruke i sitt "eksperiment", men fikk ikke tak i den på det tidspunktet, så da tenker jeg det er "godkjent" :)

Mye mulig denne også brukes tradisjonelt, jeg er usikker. Tenker mer på nobelhumler, men kan ta feil. Uansett er det vel jordaktig/krydderaktig preg som ønskes, så det blir vel ikke feil med Fuggles/Styrian. :)

Ser dette er en gammel tråd men jeg spør :)

Jeg skal brygge en saison for første gang på 1 år, denne gangen gjør jeg ting litt annerledes, jeg bruker pale malt istedenfor pilnser + jeg bruker sorachi ace humlen som jeg ALDRI har brukt før.

Er det noen her som ønsker å komme med innspill og tips? Aldri brukt pale malt i saison og sorachi ace vet jeg ingenting om mengde, bruk osv.

Oppskrift 25L:

upload_2016-9-11_23-4-21.png

Ser dette er en gammel tråd men jeg spør :)

Jeg skal brygge en saison for første gang på 1 år, denne gangen gjør jeg ting litt annerledes, jeg bruker pale malt istedenfor pilnser + jeg bruker sorachi ace humlen som jeg ALDRI har brukt før.

Er det noen her som ønsker å komme med innspill og tips? Aldri brukt pale malt i saison og sorachi ace vet jeg ingenting om mengde, bruk osv.

Oppskrift 25L:

Vis vedlegget 26894
Hvis du ikke har vært borti Sorachi Ace før anbefaler jeg deg å oppsøke et øl med den før du brygger. Den har en veldig særegen smak, og har lett for å dominere smaksbildet. Når det er sagt funker den nok bra i en Saison - hvis du liker den :)

Det eneste eksempelet jeg kommer på i farta er Brooklyn sin Sorachi Ace, som vel er en Saison.

• Like
Reaksjoner: KB
Tilbake
Topp