Saison gjær uten koriander smak

Theminid

Norbrygg-medlem
Er det noen typer saison gjær som ikkje utvikler sterke toner av koriander ?

Er ikkje så stor fan av koriander så skulle hatt en type som utviklet så lav smak av koriander som mulig
 
Er det noen typer saison gjær som ikkje utvikler sterke toner av koriander ?

Er ikkje så stor fan av koriander så skulle hatt en type som utviklet så lav smak av koriander som mulig
Korrianderfrø gir jo sitrus, og har enda til gode å smake en saisongjær som gir sitrus, snakker da BE-134, WLP-550 og Lallemand Farmhouse, så tror du er rimelig safe med de fleste :)
 
Nettopp smakt på den eg eg fata med b 134 og det kunne like gjerne vert tørrhumla med koriander, så den kommer eg ikkje til å bruke igjen. Har en farmhouse hybrid liggende som eg tenkte eg skulle prøve, men om det gir koriander smak så må eg prøve noe annet. Det er noe med meg å koriander som kolliderer helt. Aldri hatt sansen for det men ønsker å få en god saison uten koriander smaken. Uansett hvor lite fremtedende den er for enkelte, så fremstår den meget fremtedende for meg.

Korleis e fransk saison i smak mtp koriander ?
 
Nettopp smakt på den eg eg fata med b 134 og det kunne like gjerne vert tørrhumla med koriander, så den kommer eg ikkje til å bruke igjen. Har en farmhouse hybrid liggende som eg tenkte eg skulle prøve, men om det gir koriander smak så må eg prøve noe annet. Det er noe med meg å koriander som kolliderer helt. Aldri hatt sansen for det men ønsker å få en god saison uten koriander smaken. Uansett hvor lite fremtedende den er for enkelte, så fremstår den meget fremtedende for meg.

Korleis e fransk saison i smak mtp koriander ?
Du skriver koriander, men det er litt forvirrende, koriander(planten/bladene) og korianderfrø smaker veldig forskjellig, hvordan vil du beskrive smaken du ønsker å unngå?
 
Smaken av koriander har aldri gått i dybden på koriander da det er en smak eg ikkje takler. Men eg kjenner smaken av koriander som eg har kjent igjen fra with øl
 
Smaken av koriander har aldri gått i dybden på koriander da det er en smak eg ikkje takler. Men eg kjenner smaken av koriander som eg har kjent igjen fra with øl
Hvis det er fenoler du kjenner, kan du påvirke det med gjæringstemperatur?
 
Som @Kloakk skriver, synes jeg også dette er forvirrende fordi koriander er ikke en smak som jeg kjenner eller forbinder med gjær.

Kan det være noe annet? Belgisk gjær kan gi en del fenoler.

Du sammenligner med Wit. Som veldig ofte har tilsatt korianderfrø. Men dette gir for de fleste av oss sitrus. Det er mulig korianderfølsomme får en såpelignende smak?

De fleste Saison har ikke korianderfrø, selv om noen også har dette. Antar du ikke har korianderfrø i oppskriften.
 
En god saison må være lys, knusktørr, godt karbonert – og ikke minst ha massevis av krydderpreg fra gjæren. De fleste vil nok beskrive preget som pepperaktig, med innslag av kardemomme og nellik – i tillegg til noen mer fruktige smaker. Synes ikke selv at koriander er så fremtredende i de saisonene jeg har smakt, men det kan selvsagt oppleves som plagsomt om man er sensitiv. I en wit, der koriander er en viktig del av smaksbildet, skal det ikke mange grammene koriander til før ølet er ødelagt.

Kanskje ikke saison er din greie? Det finnes flere farmhouse gjær som er ganske mye “snillere” en saison-gjær.
 
Er det korianderfrø du kjenner slik som i Wit (sitrus)?
Eller fersk koriander(noen oppfatter det som såpeaktig og kan ikke fordra det)?

Har ennå tilgode å drikke et øl som smaker koriander mm. det er tilsatt
Øl med fersk koriander var ingen høydare for min del, men tviler egentlig på det er det du kjenner
 
Vell vanskelig å beskriva då denne smaken eg kjenne e kun da eg har smakt fra mack sin wit. Og den e tilsatt koriander som e veldig ekstrem og eg føle den smake akuratt det samme. Eg e ikkje så krydder happy så eg kjenne ikkje til så mange andre smaker, men eg kjente igjen denne smaken da eg skulle kjøpe isbjørn for 5 år siden fordi eg sku gama me ein kamerat og når eg kom heim og kveøva nepå halve boksen so holdt eg på å brekka meg og då såg eg at eg hadde kjøpt wit og ikkje isbjørn, fordi dei e lik i fargen og sto på samme plassen.
 
Så du skal da brygge noe annet enn saison eller var du indirekte frekk mot meg og ber meg om å la vær å brygge saison fordi den ene smaken eg kjenner minner om koriander ? Når eg lese andre sitt bidrag for å finna årsaken så finne eg egentlig din kommentar usmakelig og du kunne lika greit latt vær å kommentera. Eg har smakt saison før som har smakt godt, men akuratt denne kolliderte litt og då tenke eg at din komentar kan begravast og spytta på.
 
Her får du et vennlig tips om å ikke brygge Saison fordi det er ganske tydelig for oss som har holdt på en stund at det er noen belgiske fenoler du reagerer på (altså IKKE koriander), så velger du å bli sur og furten for det? :rolleyes:

Gå tilbake til «start» og brygg med US-05 så får du godt øl uten fenoler, så får du eksperimentere underveis å se hvilke gjærtyper du liker eller reagerer på. Styr unna belgisk for nå er mitt tips. Du kan gjerne bli furten for det tipset også men det er vel ment.
 
Eg har brygga me us 05 og w34, men den tåpelige komentaren din kan du virkelig holda for deg sjøl. Eg råde deg til å lesa tråden min på nytt og samt lesa ka dei andre skrive så kan du vurdera om du ska svara eller ei. Å komentera her at eg ska la ver å brygga saison e toskete. Da visa berre kor lite kompetent du e. Og nei, eg e ikkje furten, eg bruka detta forumet for støtte, hjelp og support, noke du aldeles e ubrukelig for
 
Du har fått 2 innlegg som har konkludert med at de ikke ville brygget Saison. Du må gjerne være uenig i svarene, svar da på en saklig og grei måte hvorfor du er uenig. Så er det kanskje en mulighet for at du får videre hjelp. Få har lyst til å svare en som kaller andre sine svar for usmakelige, som kan begraves og spyttes på. Eller lite kompetente og ubrukelige.

@Theminid nå får du skjerpe deg. En slik tone som du har hatt de to siste innleggene i denne tråden tjener verken tonen på forumet eller ditt ønske om å få hjelp.

Om du er interessert i å få hjelp, kan du sjekke om det skal arrangeres usmakskurs du kan delta på. Dette kan muligens hjelpe deg å finne svar på hva denne smaken du reagerer på er.

Du kan også sende ølet ditt til en dommer for å få en vurdering.
 
Hei @Theminid
@loebrygg har deltatt aktivt på forumet her i over 10 år hvor han har utelukkende bidratt i en positiv og hjelpende tone.
Det er mulig å tolke hans siste innlegg med både positivt og negativt fortegn. Jeg er overbevist om at han ikke mente det fornærmende.
Jeg hadde personlig verdsatt om du selv slettet dine to siste innlegg, slik at vi kan legge denne misforståelsen bak oss
Takk M
 
Det enkleste for trådstarter blir vel da å kjøre en test selv. Brygg 25 liter og splitbatche med forskjellige sorter gjær. Så finner trådstarteren ut om saison er noe til godt øl eller om det faktisk er best å bare brygge noe annet godt. Subjektivt angående saison så er det godt med en, men blir fort litt "mett" på ølet.
 
Sist redigert:
Det var et kort innlegg og kunne nok tolkes begge veier, men ser du igjen på hva du selv har skrevet og andre kommentarer står jeg fortsatt ved det.
Det var i hvertfall alt for kort til å skape en sånn overreaksjon
 
Det enkleste for trådstarter blir vel da å kjøre en test selv. Brygg 25 liter og splitbatche med forskjellige sorter gjær. Så finner trådstarteren ut om saison er noe til godt øl eller om det faktisk er best å bare brygge noe annet godt. Subjektivt angående saison så er det godt med en, men blir fort litt "mett" på ølet.

Enig, det kan være fryktelig godt noen ganger, men merker fort en halvliter kan bli litt mye
 
Tilbake
Topp